5 693 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Sälja jordbruksmark utomlands
Sida 1 av 2
Min mamma ska sälja jordbruksmark som hon ärvde 1994. Det rör sig om ca 13ha jordbruksmark i Tjeckien, inga fastigheter finns på marken.
Vi har hittat en potentiell köpare i tjeckien som verkar intresserad.
Är det någon som har erfarenhet av försäljning av mark/jordbruksmark utanför sverige, skulle behöva alla tips och råd vi kan få.
Det är bla lite krångligt att få uppgifter på hur mycket marken var värd 1994 då min mamma ärvde marken. Med tanke på att vi måste kunna räkna ut vinstskatten då hon säljer marken och ska skatta här i sverige.
Väldigt tacksam för alla tips och råd!
Vi har hittat en potentiell köpare i tjeckien som verkar intresserad.
Är det någon som har erfarenhet av försäljning av mark/jordbruksmark utanför sverige, skulle behöva alla tips och råd vi kan få.
Det är bla lite krångligt att få uppgifter på hur mycket marken var värd 1994 då min mamma ärvde marken. Med tanke på att vi måste kunna räkna ut vinstskatten då hon säljer marken och ska skatta här i sverige.
Väldigt tacksam för alla tips och råd!
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 429 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 429 inlägg
Jag har visserligen inte sålt mark utanför Sverige men har ändå viss kunskap på området, med reservation för att min kunskap gäller ett annat land än Tjeckien. Du kanske ändå kan ha lite nytta av min info. Råd nummer ett: gör inget förhastat, det finns troligen många "fallgropar".
Vid arv övertas överlåtarens anskaffningsvärde, det är det värdet som används vid beräkning av vinst, inte värdet vid övertagandet. Kan man få fram anskaffningsvärdet är det "bara" att sätta igång och räkna. Hur är historiken för din mors mark, finns det ett känt anskaffningsvärde? Det kanske framgår av arvskifteshandlingarna från 1994? I och med att Tjeckien är en f d öststatsdiktatur kan det annars hända att anskaffningsvärdet är svårt att få fram.
I de fall jag känner till deklarerar och skattar man för försäljningen både i det andra landet och Sverige. Den utländska skatten räknas av från den svenska så man betalar inte dubbel skatt, men det är ganska mycket krångel och det gäller att göra rätt. Har marken varit utarrenderad under åren, eller har den varit helt obrukad? Har din mor deklarerat för näringsverksamhet gällande jordbruksmarken? Skatteverket anser, ibland iaf, att man är näringsidkare bara för att man äger mark.
Det är marken som är fastigheten rent formellt, din mor har alltså en obebyggd jordbruksfastighet.
Vid arv övertas överlåtarens anskaffningsvärde, det är det värdet som används vid beräkning av vinst, inte värdet vid övertagandet. Kan man få fram anskaffningsvärdet är det "bara" att sätta igång och räkna. Hur är historiken för din mors mark, finns det ett känt anskaffningsvärde? Det kanske framgår av arvskifteshandlingarna från 1994? I och med att Tjeckien är en f d öststatsdiktatur kan det annars hända att anskaffningsvärdet är svårt att få fram.
I de fall jag känner till deklarerar och skattar man för försäljningen både i det andra landet och Sverige. Den utländska skatten räknas av från den svenska så man betalar inte dubbel skatt, men det är ganska mycket krångel och det gäller att göra rätt. Har marken varit utarrenderad under åren, eller har den varit helt obrukad? Har din mor deklarerat för näringsverksamhet gällande jordbruksmarken? Skatteverket anser, ibland iaf, att man är näringsidkare bara för att man äger mark.
Det är marken som är fastigheten rent formellt, din mor har alltså en obebyggd jordbruksfastighet.
Kan bara instämma med att det troligen ska skattas i båda länder. Min mor säljer precis lite jordbruksmark i Spanien, också ett arv, och då ska det skattas i Spanien.
Vill även göra dig uppmärksam på att det kan vara andra arvsregler som gäller. I vårt fall var vi barn tvungna att intyga, via en massa pappersexcercis, att vi inte gör anspråk på vår arvslott. Vet att samma arvsregler även gäller i exempelvis Bulgarien, dvs barn har rätt att få ut sin arvslott direkt om en förälder avlider.
Vill även göra dig uppmärksam på att det kan vara andra arvsregler som gäller. I vårt fall var vi barn tvungna att intyga, via en massa pappersexcercis, att vi inte gör anspråk på vår arvslott. Vet att samma arvsregler även gäller i exempelvis Bulgarien, dvs barn har rätt att få ut sin arvslott direkt om en förälder avlider.
Nu har vi hittat köpare till marken vi vill sälja i Tjeckien.
Efter att ha fått ut en lista från tjeckiska "lantmäteriet" ang vad för typ av mark vi äger så är det följande. Permanent gräsmark, bördig jord, åkermark, småsjöar.
Delar av marken har använts av en bonde utan min mammas tillåtelse sedan hon ärvde marken av sin mormor på 90-talet och utan att hon erhållit någon ersättning. Hon har helt enkelt inte brytt sig om marken konstigt nog.
Vet ni vad som gäller ang skatten hon ska betala i Sverige? Är det 30% skatt på vinsten som gäller?
Om man ska kolla på värdet av marken idag jämfört med när min mormor införskaffade marken så blir skatten väldigt hög.
Något råd/tips ang skatten?
Efter att ha fått ut en lista från tjeckiska "lantmäteriet" ang vad för typ av mark vi äger så är det följande. Permanent gräsmark, bördig jord, åkermark, småsjöar.
Delar av marken har använts av en bonde utan min mammas tillåtelse sedan hon ärvde marken av sin mormor på 90-talet och utan att hon erhållit någon ersättning. Hon har helt enkelt inte brytt sig om marken konstigt nog.
Vet ni vad som gäller ang skatten hon ska betala i Sverige? Är det 30% skatt på vinsten som gäller?
Om man ska kolla på värdet av marken idag jämfört med när min mormor införskaffade marken så blir skatten väldigt hög.
Något råd/tips ang skatten?
Om man undrar om skatt när två länder är inblandade så letar man först reda på dubbelbeskattningsavtalet länderna emellan. I detta fall "Avtal mellan Tjeckoslovakiska Socialistiska Republiken och Konungariket Sverige for undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet" vilket fortfarande gäller mot Tjeckien. Av det framgår (artikel 13 punkt 1) att reavinst på vissa fastigheter (artikel 6 punkt 2, inkluderar lantbruksfastigheter) får beskattas i det land fastigheten är belägen. Artikel 23 och tillämpningsförordningen säger sedan att den tjeckiska skatten ska dras av från de svenska.A Ace83 skrev:Nu har vi hittat köpare till marken vi vill sälja i Tjeckien.
Efter att ha fått ut en lista från tjeckiska "lantmäteriet" ang vad för typ av mark vi äger så är det följande. Permanent gräsmark, bördig jord, åkermark, småsjöar.
Delar av marken har använts av en bonde utan min mammas tillåtelse sedan hon ärvde marken av sin mormor på 90-talet och utan att hon erhållit någon ersättning. Hon har helt enkelt inte brytt sig om marken konstigt nog.
Vet ni vad som gäller ang skatten hon ska betala i Sverige? Är det 30% skatt på vinsten som gäller?
Om man ska kolla på värdet av marken idag jämfört med när min mormor införskaffade marken så blir skatten väldigt hög.
Något råd/tips ang skatten?
Här har du en länk till avtalet (bilaga 1 en bit in i dokumentet). Observera att det som vanligt är dålig OCR på dessa gamla scanningar så "artikel 23" är OCRat till "Artikd 23" https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...kattningsavtal-mellan-sverige-och_G30365/html
Dubbelbeskattningen har jag redan kollat upp. Tänkte mer på att det är jordbruksmark hon ska sälja o inte en vanlig fastighet.redarn skrev:
Om man undrar om skatt när två länder är inblandade så letar man först reda på dubbelbeskattningsavtalet länderna emellan. I detta fall "Avtal mellan Tjeckoslovakiska Socialistiska Republiken och Konungariket Sverige for undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet" vilket fortfarande gäller mot Tjeckien. Av det framgår (artikel 13 punkt 1) att reavinst på vissa fastigheter (artikel 6 punkt 2, inkluderar lantbruksfastigheter) får beskattas i det land fastigheten är belägen. Artikel 23 och tillämpningsförordningen säger sedan att den tjeckiska skatten ska dras av från de svenska.
Här har du en länk till avtalet (bilaga 1 en bit in i dokumentet). Observera att det som vanligt är dålig OCR på dessa gamla scanningar så "artikel 23" är OCRat till "Artikd 23" [länk]
För näringsfastigheter är den svenska skatten 27% (90% av 30%). Vad den tjeckiska skatten är har jag ingen aning om. Anskaffningsvärdet beskrivs i Inkomstskattelagen 45:29 (antar att fastigheten köptes innan '52). I praktiken är säkert det anskaffningsvärdet lågt nog att din mor får betala väldigt nära de 27%-en.
29 § Bestämmelserna i 28 § gäller inte fastigheter utomlands.
Sådana fastigheter anses i stället förvärvade den 1 januari 1952 för en ersättning som motsvarar marknadsvärdet vid samma tidpunkt. Ersättningen vid förvärvet får dock användas som anskaffningsutgift om den överstiger detta marknadsvärde.
Vid beräkningen av anskaffningsutgiften enligt denna paragraf ska hänsyn inte tas till utgifter och avdrag som avser tiden före år 1952. Lag (2007:1419).
I Tjeckien betalar inte säljaren någon skatt, det är köparen som betalar 4% i skatt. Hur menar du "anskaffningsvärdet lågt nog att din mor får betala väldigt nära de 27%-en" det är väl 27% oavsett vad anskaffningsvärdet är?redarn skrev:
För näringsfastigheter är den svenska skatten 27% (90% av 30%). Vad den tjeckiska skatten är har jag ingen aning om. Anskaffningsvärdet beskrivs i Inkomstskattelagen 45:29 (antar att fastigheten köptes innan '52). I praktiken är säkert det anskaffningsvärdet lågt nog att din mor får betala väldigt nära de 27%-en.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Anskaffningsvärdet är troligen försumbart, så skatten blir 27% av nästan hela köpesumman. Sedan får du väl se om det går att få någon nytta av dubbelbeskattningsavtalet.
Om det gäller en avsevärd summa totalt sett, så kan det finnas anledning att konsultera en skattejurist. Dubbelbeskattningsavtal kan ofta (av experter) vändas så att skatten helt lagligt blir nästan noll.
Om det gäller en avsevärd summa totalt sett, så kan det finnas anledning att konsultera en skattejurist. Dubbelbeskattningsavtal kan ofta (av experter) vändas så att skatten helt lagligt blir nästan noll.
Jag frågade Skatteverket ang dubbelbeskatningsavtal Sverige har med Tjeckien. Fick detta svar.H hempularen skrev:Anskaffningsvärdet är troligen försumbart, så skatten blir 27% av nästan hela köpesumman. Sedan får du väl se om det går att få någon nytta av dubbelbeskattningsavtalet.
Om det gäller en avsevärd summa totalt sett, så kan det finnas anledning att konsultera en skattejurist. Dubbelbeskattningsavtal kan ofta (av experter) vändas så att skatten helt lagligt blir nästan noll.
"I skatteavtalet står att den får beskattas i landet där den är belägen. Det betyder att man inte styrt beskattningsrätten endast till ett land. Eftersom hon är bosatt i Sverige är hon skattskyldig för alla inkomster i Sverige så även inkomst från försäljning av fastighet i Tjeckien. Hon ska begära avräkning med den skatten hon betalar i Tjeckien mot den svenska skatten. Begäran om avräkning gör hon i sin deklaration när hon redovisar inkomsten."
Tror ni det är är helt kört på den fronten? Dvs att hon endast skulle beröras av skattereglerna som gäller i Tjeckien? Hon har både Tjeckiskt och Svenskt medborgarskap. Dock bosatt i Sverige sedan 1970.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ingen aning. Men jag vet att skattekonsulter ibland får fram absurt fördelaktiga lösningar. Men man får vara försiktig, vissa sådana lösningar håller inte juridiskt, utan baseras på att det inte skall upptäckas, då är det olagligt. Men som sagt det finns ibland lagliga lösningar just runt internationell skatt som är osannolikt bra.
Bara som ett exempel, som visserligen inte gällde just dubbelbeskattning. Man får ju ta hem en bil skattefritt om man bott utomlands ett tag. Detaljerna i reglerna ändras då och då.
Men en lösning som fungerade för en massa år sedan: Om du tillfälligt arbetade i England, så kunde du som utlänning ta in en bil till England och köra den i England upp till ett år utan att betala skatt, accis och tull etc (vilket då motsvarade typ 60 - 70% av bilens värde). Du hade som svensk rätt att ta in en bil till Sverige om du flyttade hem, skattefritt med villkoret att du skulle ha kört den utomlands i minst ett år.
Så svenskar i London köpte nya bilar, uttagna i Göteborgs frihamn, oskattade, tog dem per färja till England, körde dem oskattade i England i 364 dagar, sedan flytta hem med bilen. Problemet var att bilen fick bara köra i 364 dagar i England, men för att slippa svensk skatt måste bilen ha körts utomlands i minst 365 dagar.
Det trodde många man löste genom att köra ombord på båten i England den 364e dagen, och så tog resan ungefär ett dygn. Men enligt reglerna så anses bilen kommit in i Sverige när den körs ombord på färjan, så många åkte på att betala skatt iallafall. Lösningen var att köra hem bilen genom Holland och Tyskland. Då lämnar bilen England i rätt tid, och kommer in i Sverige efter mer än ett års körning. Och så har man en helt obeskattad bil.
Som sagt reglerna ändras, det här var för mer än 20 år sedan, vet inte vad som gäller idag. Men ett exempel på helt lagligt utnyttjande av internationella skatteregler.
Bara som ett exempel, som visserligen inte gällde just dubbelbeskattning. Man får ju ta hem en bil skattefritt om man bott utomlands ett tag. Detaljerna i reglerna ändras då och då.
Men en lösning som fungerade för en massa år sedan: Om du tillfälligt arbetade i England, så kunde du som utlänning ta in en bil till England och köra den i England upp till ett år utan att betala skatt, accis och tull etc (vilket då motsvarade typ 60 - 70% av bilens värde). Du hade som svensk rätt att ta in en bil till Sverige om du flyttade hem, skattefritt med villkoret att du skulle ha kört den utomlands i minst ett år.
Så svenskar i London köpte nya bilar, uttagna i Göteborgs frihamn, oskattade, tog dem per färja till England, körde dem oskattade i England i 364 dagar, sedan flytta hem med bilen. Problemet var att bilen fick bara köra i 364 dagar i England, men för att slippa svensk skatt måste bilen ha körts utomlands i minst 365 dagar.
Det trodde många man löste genom att köra ombord på båten i England den 364e dagen, och så tog resan ungefär ett dygn. Men enligt reglerna så anses bilen kommit in i Sverige när den körs ombord på färjan, så många åkte på att betala skatt iallafall. Lösningen var att köra hem bilen genom Holland och Tyskland. Då lämnar bilen England i rätt tid, och kommer in i Sverige efter mer än ett års körning. Och så har man en helt obeskattad bil.
Som sagt reglerna ändras, det här var för mer än 20 år sedan, vet inte vad som gäller idag. Men ett exempel på helt lagligt utnyttjande av internationella skatteregler.
Ja, det motsvarar vad jag beskrev. Med andra ord: Tjeckien har första tjing på att skatta din mor men Sverige får mellanskillnaden om svensk skatt är högre. Svensk skatt är 27% av den nominella vinsten som troligtvis (pga inflation) är nästan hela försäljningspriset.A Ace83 skrev:Jag frågade Skatteverket ang dubbelbeskatningsavtal Sverige har med Tjeckien. Fick detta svar.
"I skatteavtalet står att den får beskattas i landet där den är belägen. Det betyder att man inte styrt beskattningsrätten endast till ett land. Eftersom hon är bosatt i Sverige är hon skattskyldig för alla inkomster i Sverige så även inkomst från försäljning av fastighet i Tjeckien. Hon ska begära avräkning med den skatten hon betalar i Tjeckien mot den svenska skatten. Begäran om avräkning gör hon i sin deklaration när hon redovisar inkomsten."
Tror ni det är är helt kört på den fronten? Dvs att hon endast skulle beröras av skattereglerna som gäller i Tjeckien? Hon har både Tjeckiskt och Svenskt medborgarskap. Dock bosatt i Sverige sedan 1970.
Hur och huruvida det är rätt att kringgå detta tänker jag inte spekulera i. Skatteverket är f.ö. väldigt duktiga på att hjälpa dig att inte betala för mycket skatt om det är enligt reglerna.
Har fortfarande inte kunnat hitta något anskaffningsvärde för marken, tror marken funnits inom släkten 100-200 år. Enda dokumentation vi har är ett dokument som säger att marken getts som gåva till min mamma.
När vi ringde till Skatteverket och frågade hur man ska göra om man inte hittar något anskaffningsvärde, så sa de att man ska försöka få fram ungefärligt värde från 1952. Och om man inte lyckas få fram det så får man helt enkelt skriva ett värde som man själv tror marken hade 1952.
Känns lite flummigt att vi bara ska gissa oss till ett värde. Låt säga att vi då självklart skriver ett ganska högt värde för att skatten ska bli lägre. Tror ni det då är stor risk att Skatteverket startar någon typ av egen utredningen för att försöka få fram ungefärligt värde för marken i samma område i Tjeckien från 1952?
När vi ringde till Skatteverket och frågade hur man ska göra om man inte hittar något anskaffningsvärde, så sa de att man ska försöka få fram ungefärligt värde från 1952. Och om man inte lyckas få fram det så får man helt enkelt skriva ett värde som man själv tror marken hade 1952.
Känns lite flummigt att vi bara ska gissa oss till ett värde. Låt säga att vi då självklart skriver ett ganska högt värde för att skatten ska bli lägre. Tror ni det då är stor risk att Skatteverket startar någon typ av egen utredningen för att försöka få fram ungefärligt värde för marken i samma område i Tjeckien från 1952?
Normalt vid försäljning av fastigheter man fått som gåva så gäller anskaffningsvärdet som gåvogivaren haft. Så därför borde 1952 vara ur spel som som år för att värdera marken.A Ace83 skrev:
Men om Skatteverket tycker år 1952 är OK som nivå, så ni tar dagens värde och justerar det efter prisindex för 1952 som anskaffningsvärde så borde det vara tillräckligt för Skatteverket.
