Jag är bara en efterklok amatör som har anledning att läsa på. Vill gärna dela med mig av sådant som jag önskar andra sagt mig. Erinrar om att i en del anglosaxiska länder gäller inga avtal mellan makar/sambor om inte båda haft tillgång till individuell rådgivning god tid innan relationen legaliseras. Rätt klokt. Dessutom ska rådgivarna bekräfta överenskommelsen med underskrift.

Jag skulle välja ett samägandeavtal (ersätter samägandelagen) som innebär att vardera parten äger i förhållande till insatsen och får lagfart på dessa andelar. Lagfartsavgiften är en baggis i relation till vad som kan förloras. Gåvan med återgångsklausul ger dock mer kontroll på sikt. Det är för övrigt enda möjligheten att göra åtskillnad på fördelningen av egendom vid skilsmässa kontra dödsfall eftersom svensk lag inte medger villkorade äktenskapsförord (i Danmark går det).

Du bör också förhöra dig om innebörden av reglerna om övertagande av gemensam bostad så att du inte står på backen en dag och ser en ny karl flyttar in i det hus du betalt merparten av. Läste om en karl som två gånger i rad råkat ut för att en sambo fått överta det hus han just byggt färdigt och denna då lägligt tröttnade på relationen. Andra gången tände han eld på huset han förlorat. Han borde ha kontaktat en jurist för rådgivning från början. Men det är som sagt lätt att vara efterklok. Kanske stoff för en bok med titeln "Vad en gift man eller sambo borde vetat".

Det finns ett tjugotal villkor man kan haka på en fastighetsgåva. Definivt inget för amatörer att schabbla med.

Jag gissar att det skulle anses att ditt köp av huset var för gemensamt bruk om än på sikt. Därmed gäller sambolagens bodelningsregler (50/50) om ni inte avtalar om andra ägoandelar. Varning! Sedan kan jag inte bedöma hur det skulle gå med en återgången gåva om sambolagens bodelningsregel ändå gäller. då finns riskt att gåvan återgår men du förlorar halva värdet av huset ändå (se NJA 2002 s. 3). Det är väl OK om sambons insats utanför sovrummet motsvarar femtio procent. Men man bör inte lura sig själv när man räknar.

Redigerat:
@Gråsten: Jag förstår återigen inet riktigt dina brasklappar !??
I det här fallet handlar det ju just om att dom VILL ha 50/50 delning, men att dom vill att det skalla vara registrerat så också utan att behöva betala tiotusentals kronor extra...

Så om trådskaparen skänker 50% av fastigheten och får det registrerat, men sedan får pengar eller skriver ett avtal om att sambon har en skuld eller liknande - varit menar du att fällan skulle vara !?
Sambon har ju rätt till 50% - men det var ju det som var meningen !?

/K

Mitt fel för jag fick inte grepp om riskerna vid de olika alternativen. Gåva då man även bör ta hänsyn till sambolagens bodelningsregel för gemensam bostad är en väg. den andra är ett avtal som återspeglar den verkliga insatsen. den tredje gåva plus att man reglerar finanserna separat. Vid separation får parterna hälften av fastighetens värde var. Men det gör ju inget eftersom de redan reglerat ekonomin inbördes. OK om regleringen är juste. Då behövs heller inget villkor om återgång. Håller med KlasKarlsson

Jag har en ideologisk dragning till avtal där båda parter går in på lika villkor så jag får perceptionsstörningar när man börjar tala om gåva och vill reda ut riskerna först. Posttraumatiskt syndrom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.