P pade68 skrev:
Utgångläget blir alltid vara att hålla sig inom vad som är lagligt, frågar blir sedan mer en bedömning av om det kan anses vara etiskt accepterat/korrekt. Att t.ex. utarma fast-pris-leverantörer (om effekten skulle bli den) vilket skulle förstöra för dem som behöver en sådan, kanske inte gör att man sover bättre på natten. Fast-pris-avtal som jag har numera är egentligen något väldigt konstigt, varför ska jag betala mindre för elen när jag behöver den som mest, samtidigt som alla andra behöver mycket el? Jag har hört att man i Danmark bara kan teckna fastprisavtal men jag kan ha fel där
Timtaxa vs rörligt pris per månad ger samma effekt om än med sämre förutsättningar.

Jag tycker fast-pris-elavtal är bra för alla som förbrukar mycket el när elen är dyr.
Priset är normalt marginellt högre men kan ses som en försäkring mot extremt höga elräkningar på vintrarna.

Nu när vi ser resultatet av den fria marknaden på el, så är staten villig att gå in och skattesubventionera dem som får höga elräkningar. Märklig situation.

Men med dagens elmarknad med stor osäkerhet i produktionskapacitet och känslighet för störningar i produktionen, så är det fasta avtalen hotade. Vad kommer riskpremier att bli när elpriset blir mer och mer oförutsägbart? Kommer fastprisavtal att finnas kvar?

Idag tycks många kolla runt med olika elbolag och se vilket bolag som har det lägsta rörliga NordPols-priset. Öh…
Alla rörliga avtal har ju NordPols pris :thinking:

Vissa visar vilket kraftverk de för tillfället köper sin gröna el ifrån, men priset sätts ju på nordpol…

• Gilla
pade68
  • Laddar…
P pade68 skrev:
Så en Axel över tomtgränsen och en motor/generator på andra sidan. Eller kan man kanske bara sätta upp en motor/generator på egen tomt, kalla det egenproducerad el och sälja vidare till andra. Skulle tro att lagstiftarna kommer att få ta beslutet en runda till om vi inte ska se en massa konkursade elbolag med fastpriserbjudanden.
Ingen risk då du kommer vara totalt sett så ineffektiv med såna lösningar att elpriserna har långt kvar att höjas.

B
P pade68 skrev:
Så en Axel över tomtgränsen och en motor/generator på andra sidan. Eller kan man kanske bara sätta upp en motor/generator på egen tomt, kalla det egenproducerad el och sälja vidare till andra. Skulle tro att lagstiftarna kommer att få ta beslutet en runda till om vi inte ska se en massa konkursade elbolag med fastpriserbjudanden.
I alla tider har man bara kunnat dra en ledning till grannen, och med hjälp av lite kontaktorer och smart logik styra så man använder den el som är billigast (antingen rörligt eller fastprisavtal). Men antagligen gör nästintill ingen det.

Att man ändrar lagen så produktion i vissa fall, med många förbehåll (inkl. Skatteverket) kan delas så lär det i praktiken mest påverka större brf eller t.ex. stora företag som castellum använder sin solel.

Kommer knappast vara en drös bolag som går i konkurs pga detta. Däremot lär ju denna vinters elpris kanske ge en o annan elhandlare stora problem pga bristande prissäkring (om vintern blir kall och lång).

B BSOD skrev:
Att man ändrar lagen så produktion i vissa fall, med många förbehåll (inkl. Skatteverket) kan delas så lär det i praktiken mest påverka större brf eller t.ex. stora företag som castellum använder sin solel.
Rent praktiskt så har jag svårt för andra scenarion än att man kopplar en andel av t ex solceller på ett tak på en fastighet till en annan fastighets elanläggning. Att fysiskt koppla ihop båda elnäten lär bli för svår knut att reda ut regelmässigt. Hur skulle det fungera också, jag ser bara en massa problem med bakmatning. Om man har två växelriktare som råkar sitta hos grannen men den ena leder ström tillbaka till en själv så är det ju hanterbart.

Det finns ju beslutet från EI om en BRF där man ville använda ett internt DC-nät för att flytta strömmen till den fastighet som skulle behöva den bäst (det bifölls ej). Detta bör nu kunna vara möjligt.

Givet att folk inte kan dela en väg eller brunn utan att börja bråka håller jag sannolikheten för att det här blir en populär grej rätt låg.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Men får äga båda fastigheterna själv bara :cool:

F faf skrev:
Det behöver inte stå i avtalet då det är lagstiftat:

[länk]

Allmänt om nätkoncession
[bild]1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession).
Ja detta är väl problemet med Sverige. Kontroll och åter kontroll, trots att solens energi är "gratis"- hävdas det ju av många. Så den vanlige solglade kan alltså inte installera egna solceller, (man får inte installera starkströmsanläggningar som ebehörig), koppla dem tillsammans med grannen om man vill samtidigt som man är frånkopplad det "riktiga elnätet"?
Eller, gäller reglerna endast om man valt att koppla in sin anläggning till elnätet? Alltså den om att sälja/gå samman om kostnaderna för elen man producerar?
:thinking:

Redigerat:
Det är också den kontrollen som byggt världens bästa och stabilaste elnät.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.