Mikael_L
M mikael-155 skrev:
Är det inte t.o.m. så att man inte som t.ex. villaägare ens får överföra el till ett attefallshus på tomten om detta kan anses vara en bostadsenhet med installationer för permanent boende? Det krävs ett eget abonnemang hos nätägaren som har nätkoncesson. Sen ses det nog mellan fingrarna med detta, men lagen är lagen. Undantag är kabeln ut till garaget t.ex. som inte utgör en bostadsenhet. Sen är det ju som jämförelse märkligt att man får överföra el till en eller flera lägenheter på övervåningen i villan med separat ingång utifrån. Då sker nämligen överföring inom samma byggnad. Ett exempel på detta är ju många bostadsrättsföreningar som bara har en mätare i källaren och debiterar bostadsrättshavarna enligt en schablon t.ex. Där sker överföringen just inom en byggnad. Tror det ligger till så här, eller?
Det du skriver är korrekt, ja.
Attefallshuset kan vara något lite i gråzon, dels om den inte är (sägs!) vara för uthyrning och bostadsändamål så ska den klara sig. I övrigt kanske man kan försöka påstå att attefallaren inte är ett bostadshus i egentlig mening, då den är en byggnad som går utanför detaljplan eller något annat liknande påstående.
Om elbolaget köper resonemanget eller drar frågan vidare är väl inte gott att veta. Säkrast är att det inte ens blir ifrågasatt.

Men så fort en bostadsbyggnad består av flera olika lägenheter så blir det möjligt att ha ett abonnemang som delas av flera hushåll, stödet för detta hittas i §5 i förordningen om undantag.

Men separata fristående hus som bebos av olika hushåll är rätt körda vad gäller rätten att dela på en elanslutning, så är det bara.

Ingen som har kört "Hönshuset" än?

• Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Egentligen är det inte fastighetsgränsen har betydelse. Ett hus kan stå på mer än en fastighet, men det spelar ingen roll du får ha internt nät utan koncession ändå. Eller om ditt garage står i direkt anslutning, men på annan fastighet. Å andra sidan får du inte dra internt nät till ett annat bostadshus, fast det står på samma fastighet.

Undantaget är jordbruksfastighet, där själva fastighetsgränsen är relevant.

Men, låna byggström till grannen. Kan man hävda att detta undantag gäller? Grannen får helt enkelt "bygga om" ditt hus också...

"11 § Ett internt nät inom området för en byggarbetsplats eller annat tillfälligt arbetsställe får byggas och användas utan nätkoncession."

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Egentligen är det inte fastighetsgränsen har betydelse.
Jag hittade heller inte några paragrafer som specifikt pekar på att fastighetsgränsen är någon magisk gräns över vilken man inte får leda ström. Som jag tolkar det är att det skall vara ett internt nät som endast finns inom ett begränsat område.

Jag tycker det fattas mycket information, är det en eller trefas som ska lånas?
Till vad, är det fläkten i personalens bajamaja så blir det ohiskeligt dyrt med elverk 24/7
Maskinerna verkar ju hittills klarat sig utan ström så då kan de ju fortsätta med det.

Anslutningsavgiften behöver inte bara kosta en halv miljon, vi tittade på en sommarstuga utan el och fick ett pris på 647000 kronor för 1200 meter ledning, max 25A

Protte

• Wow
blackarrow
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag hittade heller inte några paragrafer som specifikt pekar på att fastighetsgränsen är någon magisk gräns över vilken man inte får leda ström. Som jag tolkar det är att det skall vara ett internt nät som endast finns inom ett begränsat område.
jobbar lite med frågor kring koncession och kan bekräfta att det sällan är fastigheten som är begränsande. Dock så behöver man även ta hänsyn till in ägandet av fastigheterna. Om du äger två intilliggande fastigheter där det på den ena ligger ett komplementshus och på den andra ett boningshus. Om avståndet inte är för stort mellan dessa så är ofta ett ok med ett internt elnät. Men om inte ägandeförhållandena är identiska så är inte längre ett internt elnät mellan dessa ok utan då ska de ha varsin elanslutning.

T tpsoft skrev:
Men om inte ägandeförhållandena är identiska så är inte längre ett internt elnät mellan dessa ok utan då ska de ha varsin elanslutning.
Ägandeförhållandet på fastigheterna eller husen? Iaf mitt favoritundantag är infrastruktur för laddning av elfordon. Mig veterligen så går det utmärkt att ladda från en bilvärmarstolpe med trefasuttag. Sen att grannen inte har elbil eller väg där laddstolpen står må vara hänt.

Hittade dock denna produkt:
https://eauto.si/metron-shop/?product=adapter-type-2-din-3-x-16-a

Om man sätter upp en riktig laddstolpe på lämplig plats (vid väg nära den egna fastigheten) så tycker jag att man att man prickar undantagstexten synnerligen bra:

Laddstolpar med mera (22b §)
Ett internt lågspänningsnät som huvudsakligen är till för att överföra el till ett fordon kräver inte nätkoncession.

Laddstolpar (31 §)
Lågspänningsnät för laddstolpar och liknande anläggningar får användas för överföring av el till annan utan att nätkoncession krävs. Det gäller även om elnätet aldrig används uteslutande för att överföra el till anläggningsägaren.

Som jag ser det så är det fullt lagligt att sätta upp denna utrustning och vidaresälja elen. Men om brukaren nyttjar en specialkabel för missbruk bör det ju inte olagliggöra laddstolpen.

Så slutsatsen blir att man kan sälja el till grannen under rätt förutsättningar.

M merbanan skrev:
Ägandeförhållandet på fastigheterna eller husen? Iaf mitt favoritundantag är infrastruktur för laddning av elfordon. Mig veterligen så går det utmärkt att ladda från en bilvärmarstolpe med trefasuttag. Sen att grannen inte har elbil eller väg där laddstolpen står må vara hänt.

Hittade dock denna produkt:
[länk]

Om man sätter upp en riktig laddstolpe på lämplig plats (vid väg nära den egna fastigheten) så tycker jag att man att man prickar undantagstexten synnerligen bra:

Laddstolpar med mera (22b §)
Ett internt lågspänningsnät som huvudsakligen är till för att överföra el till ett fordon kräver inte nätkoncession.

Laddstolpar (31 §)
Lågspänningsnät för laddstolpar och liknande anläggningar får användas för överföring av el till annan utan att nätkoncession krävs. Det gäller även om elnätet aldrig används uteslutande för att överföra el till anläggningsägaren.

Som jag ser det så är det fullt lagligt att sätta upp denna utrustning och vidaresälja elen. Men om brukaren nyttjar en specialkabel för missbruk bör det ju inte olagliggöra laddstolpen.

Så slutsatsen blir att man kan sälja el till grannen under rätt förutsättningar.
Du behöver inte göra allt så märkvärdigt det TS frågar om kommer i praktiken om det inte missbrukas helt bort i tok aldrig medföra några problem. Däremot om diverse duktig vovvar på mer och mer i detta forum vanligt sätt söker tolka spelplanens baksidas etikett med fiaspelets regler passande sig själva finns inga problem att mota olle i grind om det verkligen behövs.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
På fastigheterna. Finns flertalet förhandsbesked där Energimarknadsinspektionen gett ok till interna nät mellan fastigheter när det varit identiska ägandeförhållanden samt mellan bostadshus och komplementshus. Men när ägandeförhållandena inte är identiska så faller möjligheten. Bakgrunden som jag förstår det här är dels de grundläggande kriterierna där vi pratar utbredning och tydligt avgränsning av området, om man matar till grannen så har denne troligen inte rådighet över ledningen samt att avgränsningen blir tveksam om man går utanför staket/tomtgräns. Sen ska man också komma ihåg är att nätkoncessionen finns för att ge användarna tillgång till en öppen energimarknad där de själva kan välja avtal.

när det gäller undantaget för laddinfrastruktur så är endast för fordons elbehov dvs laddning av elfordon och motorvärmare inte för att därifrån mata ett hus eller liknande. Vet att detta diskuterades i samband med en etablering av villavagnar som skulle användas som tillfälliga boenden under en begränsad tid men där var de preliminära beskeden att det inte kunde rymmas under detta undantag då det varken rörde sig om laddning eller motorvärmare. Ibland måste man även läsa förordningsmotiv mm för att skaffa sig en bild av vad man faktiskt avser i förordningen då man tyvärr inte är så spetsig i dessa även om man har önskat det så att alla slapp tolka saker till höger och vänster

GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte göra allt så märkvärdigt det TS frågar om kommer i praktiken om det inte missbrukas helt bort i tok aldrig medföra några problem.
Det är min åsikt också gällande TS fråga (om nu inte själva poängen för grannen är att dra 11kW 24/7).

Såhär skriver min granne i sitt SMS, jag har tagit bort namn, fastighetsbeteckningar etc:
"God morgon ...., hoppas inte jag stör?

Ville bara kolla om det skulle kunna gå att få köpa ström av dig?

Vi har ju idag en bom på .... som drivs med hjälp av 220V och det tar vi idag ifrån .... (fastigheten på andra sidan om deras tomt), men vi kommer framöver behöva titta på en annan lösning och då tänkte jag kolla med dig.

Givetvis står ju vi för alla kostnader osv. och det går ju enkelt att montera dit en undermätare för att se förbrukning. Du kan väl fundera på om det är lösbart?

Tack på förhand!

MVH ....
Tomten ...."

Det är alltså en vägbom det handlar om som ska gå upp antagligen med hjälp av någon tagg eller liknande och jag kan inte tänka mig att den skulle dra speciellt mycket ström.

Däremot så ligger ju den bommen i andra änden av deras tomt, alltså bortre från mig sett så det rör sig ju om ganska långa ledningar, vi snackar alltså om närmare 130 meter fågelvägen och på så långa avstånd brukar man väl inte dra enfas?

Det var ny information. Grannen vill ha el och han verkar vilja göra en permanent/varaktig installation. Det är lika bra att han beställer egen elservis tycker jag. Förmodligen finns ett markkabelskåp som ägs av nätägaren i närheten, kostnaden blir inte så stor. Grannen kan sedan sätta ett fasadmätarskåp eller ett markkabelmätarskåp någonstans på sin tomt.

Detta handlar såklart om koncessionsrätt men också om att det i framtiden kan komma att ligga en spänningssatt kabel mellan två fastigheter som ingen känner till, än mindre varifrån den matas.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man nu inte får föra över elektrisk kraft/energi till grannen så kan man väl driva en elmotor, som sen via en axel driver en generator på grannfastigheter ...? :crysmile:

Om bommen drivs av klenspänning och drar under 120VA så får man väl dra en klenspänningsledning till grannen?
Såvitt jag sett så anger lagarna ordet "starkströmsledning", och det finns ju en definition av detta.

Redigerat:
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Visst…Grannen ville ju ha 230V. Längden var också över 100m.

Det ser ut som om grannen vill ha det som permanent lösning för att driva sin vägbom. Jag skulle nog akta mig för att ha vidareförsäljning av el som permanent lösning, ur båda parters perspektiv. Grannen som riskerar sin verksamhet om en säkring skulle lösa ut hos TS och TS som agerar lagstridigt. Uppsidan kompenserar inte alls för risken.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.