27 816 läst ·
99 svar
28k läst
99 svar
Sälja el till grannen, vilka regler gäller?
Sida 1 av 7
Jag fick idag på morgonen ett SMS från grannen, i mitt fall är grannen ett företag och meddelandet kom alltså från ägaren av företaget.
Verksamheten på fastigheten bredvid mitt hus går idag ut på att man silar jord och sten i olika högar och även viss krossning av sten förekommer. På sikt har man aviserat att man vill bygga en maskinhall på fastigheten men än så länge verkar man inte ha gjort slag i saken.
Det min granne undrar över är om han kan få köpa elektricitet av mig (jag har idag 3x16A så jag antar att det rör sig om ganska försumbara kilowattimmar). Det bästa är ju om grannen tar kontakt med nätägaren och ordnar upp med egen anslutning och så antar jag även att planen på sikt är.
Men oavsett hur det blir så är jag lite nyfiken på vilka regler som gäller för att sälja el?
Jag antar ju att detta kommer att räknas som skattepliktig inkomst om jag börjar sälja el vidare till någon annan än mig själv?
Verksamheten på fastigheten bredvid mitt hus går idag ut på att man silar jord och sten i olika högar och även viss krossning av sten förekommer. På sikt har man aviserat att man vill bygga en maskinhall på fastigheten men än så länge verkar man inte ha gjort slag i saken.
Det min granne undrar över är om han kan få köpa elektricitet av mig (jag har idag 3x16A så jag antar att det rör sig om ganska försumbara kilowattimmar). Det bästa är ju om grannen tar kontakt med nätägaren och ordnar upp med egen anslutning och så antar jag även att planen på sikt är.
Men oavsett hur det blir så är jag lite nyfiken på vilka regler som gäller för att sälja el?
Jag antar ju att detta kommer att räknas som skattepliktig inkomst om jag börjar sälja el vidare till någon annan än mig själv?
Enkelt: det är inte tillåtet, nätägaren har monopol och ska leverera, och är den enda som får. Varje fastighet/hushåll/verksamhet ska ha egen anslutning.
Bra?
Tja...? det är så.
Bra?
Tja...? det är så.
Enklast är att utgå från att endast elnätsbolaget får förse en fastighet med nätansluten el. Sen så finns det några undantag från denna regel. Ett av dessa som skulle kunna fungera för dig är infrastruktur för laddning av elfordon. Dessa verkar man kunna bygga lite hur som helst enligt min tolkning. Så om ni sätter upp en laddstolpe som grannen kan nyttja för att ladda sina elfordon så bör det hamna inom lagens råmärken.
Men detta är nog inte vad grannen vill ha. Han vill troligen att du ska dra en 3-faskabel till en byggcentral som han kan använda tills maskinhallen är klar.
Jag personligen skulle nog ha gjort det mot självkostnadspris förutsatt att användandet av el ej är signifikant. Troligtvis olagligt men jag kör för fort också som den lagbrytare jag är.
Men detta är nog inte vad grannen vill ha. Han vill troligen att du ska dra en 3-faskabel till en byggcentral som han kan använda tills maskinhallen är klar.
Jag personligen skulle nog ha gjort det mot självkostnadspris förutsatt att användandet av el ej är signifikant. Troligtvis olagligt men jag kör för fort också som den lagbrytare jag är.
Jag tänkte att jag skulle kolla vad som står i avtalet med min nätägare men hittar inte de papprena just nu men det är ju troligt att det är som ni skriver.
Med andra ord så om jag ska sälja el till grannen så är det tillfälligt tills dess att han har ordnat med egen nätanslutning och är att betrakta som något man ställer upp på som god grannsämja fram tills dess.
Och om det rör sig om exempelvis tre månader så kan han ju betala en engångssumma då så kommer det troligtvis gå under skattmasens radar.
Med andra ord så om jag ska sälja el till grannen så är det tillfälligt tills dess att han har ordnat med egen nätanslutning och är att betrakta som något man ställer upp på som god grannsämja fram tills dess.
Och om det rör sig om exempelvis tre månader så kan han ju betala en engångssumma då så kommer det troligtvis gå under skattmasens radar.
inte tillåtet, men troligen är det aldrig någon som upptäcker det, jag hade gjort det för grannen om det gjordes på ett säkert sätt, utan att tveka. Kommer någon så kan det ju vara "du och grannen bygger lite här och vi behöver el" att en skarvsladd passerar fastighetsgränsen lär inte vara olagligt om du är med och "bygger" där
Kolla så dina 16A huvudsäkringar räcker till både dig och grannen först bara.
Kolla så dina 16A huvudsäkringar räcker till både dig och grannen först bara.
Det behöver inte stå i avtalet då det är lagstiftat:
https://lagen.nu/1997:857
Allmänt om nätkoncession
1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession).
https://lagen.nu/1997:857
Allmänt om nätkoncession
1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession).En förlängningssladd är nog inte en starkströmsledning. Jag skulle nog vilja hävda (utan vidare källor) att driva apparater från den egna anläggningen är tillåtet även om dessa är placerade fysiskt utanför den egna fastigheten.
Möjligen skulle den kunna klassas som en starkströmsledning om den är inkopplad till fasta installationer.
Möjligen skulle den kunna klassas som en starkströmsledning om den är inkopplad till fasta installationer.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Strikt formellt så får du inte dra en skarvkabel utanför din fastighet. Men då börjar det bli hypotetiskt.M merbanan skrev:En förlängningssladd är nog inte en starkströmsledning. Jag skulle nog vilja hävda (utan vidare källor) att driva apparater från den egna anläggningen är tillåtet även om dessa är placerade fysiskt utanför den egna fastigheten.
Givetvis är en förlängningskabel en starkströmsledning vad skulle det annars vara?
Om syftet är att överföra el till en annan fastighet så är det formellt inte tillåtet. Om detta görs kortvarigt spelar det såklart ingen roll men det får inte bli en varaktig lösning.
Om syftet är att överföra el till en annan fastighet så är det formellt inte tillåtet. Om detta görs kortvarigt spelar det såklart ingen roll men det får inte bli en varaktig lösning.
Som sagt, en förlängningskabel är helt klart en starkströmsledning. Grundregeln är att alla starkströmsledningar är koncessionspliktiga, sedan finns det vissa undantag som gör att du får dra en skarvsladd till din TV inom din fastighet tex. Dessa undantag finns att läsa om här: https://www.ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Fast vad är syftet ? Nån tamp ström medans de bygger eller nåt permanent till den framtida hallen? Är det bara nåt tillfällig byggström så behöver man väl inte göra så stor sak av det antar jag?
Ja men den sålda elen går då i nätbolagets ledningar...E EPG skrev:
Nätbolaget de enda som får leda över el mellan olika fastigheter med några få undantag som ej är relevant i ditt fall..
Det är inte tillåtet helt enkelt.
Vill de gå hårt åt dig så kan nätbolaget koppla ifrån din anläggning. Det är dock inte den första åtgärden de gör...
Rätt är att företaget skaffar en egen anslutning...