34 984 läst ·
198 svar
35k läst
198 svar
Sälja bostad med custom beteende
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Redan sagt varför. Ursprungsplanen var att styra lampan från fläktkåpan. Men det gick inte lösa. Så fick bli remote från köket. Vi har ju exakt en sådan lösning fast med bättre grejer då.Adamel skrev:
Där har du väl egentligen svaret på din ursprungsfråga - vill man slippa huvudvärk vid försäljning så tänk på det *innan* man planerar installationen - i ditt fall dragit de där rören när resten av elen drogs om, eller installerat någon annan "avsmartifieringslösning" 🙂
I vår lägenhet kör vi IKEA Trådfri kombinerat med Apple Homekit, och då löser det sig enkelt.
I köket är det bara att para ihop de två fjärrkontrollerna direkt med drivern för vitrinskåp respektive bänkbelysning så fungerar det helt standalone. Garderobsbelysningen är sensorstyrd när man öppnar dörarna så funkar utmärkt utan varken fjärr eller kontroller (förutom att man tappar dimmerfunktionen, men vi har inte ändrat ljusstyrka på någon garderob sen vi installerade dem...)
För övrig belysning är det enbart själva ljuskällan som är smart, så vi tar med oss våra armaturer som man brukar göra vid flytt och plockar vi bort impulsfjädrarna ur väggbrytarna (om köparen inte vill ha kvar dem då).
Jag pysslar också med att exempelvis byta batterier när så behövs men det betyder inte att jag uppskattar den sysslan. Det finns tyvärr en hel massa olika sysslor i mitt liv som jag utför utan att de direkt är uppskattade att göra...Nissens skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Batteriet till min 16 år gamla Logitech Harmony One var slut, räckte inte en hel film. Var mycket roligt byta batteriAlfredo skrev:
Det beror ju på var i landet bostadsrätten är som man skall sälja. Det är ju inte Stockholmspriser överallt....Alfredo skrev:
Sorry jag har inte läst hela tråden så vet ej vad den ligger. Sedan vet vi ju inte hur länge ts bott där heller jag menar sådan prisökning är det ändå inte... mäklare kostar också.
Vasastan.kisumisu skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-20-talslaegenhet.229497/kisumisu skrev:
Det där skulle man nog kunna lösa ganska simpelt med hjälp av ett modernt trådlöst system, tex Plejd.Huddingebo skrev:
Har vistats en del i ett hus där ägaren (el-ingenjör) sent 80-tal byggde in ett "smart hem" med microdator som styrde allt.
Man kunde styra allt på distans via internet. Sent 80-tal!
Till strömbrytarna på väggen gick bara signalkabel.
Det var ju smidigt när det fungerade och "datorn" var hel.
Man kunde då även styra värmen i hela huset från semesterbostaden. Läsa av temperaturer inne och ute samt i källaren och i kylen på distans..
Nuvarande ägare (arvingar i 30-40års åldern) har ett litet elände just nu.
Datorn är kaputt och ingenting fungerar förutom vissa eluttag som är märkta med en röd plupp (permanent matning).
Skarvsladdar överallt.
All el ska dras om och ingen klarar av att göra det själv.
Samt att det saknas rör direkt mellan brytare och taklampornas dosor, kul.
Tur i oturen så används det idag som fritidsboende.
En vägg i källaren är full med relän, dator, kopplingar m.m. m.m.
I källaren dit alla kablar är dragna installerar man plejdpuckar och istället för de gamla brytarna i huset sätter man trådlösa brytare.
Givetvis inte gratis men nog en smidig lösning skulle jag tro, utan att ha sett exakt hur allt är uppbyggt.
Jag tänker hur jag skulle se på det som köpare.
Skulle betrakta det som en riskkonstruktion, och göra en kalkyl över kostnaden för att sanera säljarens digitala asbest.
En normal underökning alltså som köpare, för att se var jag vill hamna, och då skulle jag titta på vad jag behöver byta ut, bygga om osv.
Men jag hade inte tagit över någon annas hempulade system, så controllern får gärna plockas bort.
Däremot är väl alltid en tydlig dialog bra, så slipper man surdegar, det är väl liksom grundstommen i alla affärer.
Det skulle vara ruttet om jag inte kan tända en lampa efter tillträdet, och säljaren säger att "den funktionen tog jag bort".
Men vet jag om det innan köpet så har jag räknat in det, och då är det ok tycker jag.
Skulle betrakta det som en riskkonstruktion, och göra en kalkyl över kostnaden för att sanera säljarens digitala asbest.
En normal underökning alltså som köpare, för att se var jag vill hamna, och då skulle jag titta på vad jag behöver byta ut, bygga om osv.
Men jag hade inte tagit över någon annas hempulade system, så controllern får gärna plockas bort.
Däremot är väl alltid en tydlig dialog bra, så slipper man surdegar, det är väl liksom grundstommen i alla affärer.
Det skulle vara ruttet om jag inte kan tända en lampa efter tillträdet, och säljaren säger att "den funktionen tog jag bort".
Men vet jag om det innan köpet så har jag räknat in det, och då är det ok tycker jag.
Plejd löser knappast det där. Däremot gissar jag att det är som klippt och skuret för att modernisera med knx.J JG75 skrev:Det där skulle man nog kunna lösa ganska simpelt med hjälp av ett modernt trådlöst system, tex Plejd.
I källaren dit alla kablar är dragna installerar man plejdpuckar och istället för de gamla brytarna i huset sätter man trådlösa brytare.
Givetvis inte gratis men nog en smidig lösning skulle jag tro, utan att ha sett exakt hur allt är uppbyggt.
Redigerat:
Det skulle det kunna göra om alla trådar i huset går till samma ställe.jbr skrev:
Ett automatikskåp kanske?
KNX skulle ju kunna vara ett alternativ givetvis om man vill betala för det och vill ha alla dess möjligheter.
De flesta människor är dock bara intresserade av att styra belysning egentligen.
Det är väl därför KNX aldrig blivit något för den stora massan.
Tja, det var väl ungefär så man kan anta att det ser ut i det aktuella fallet?J JG75 skrev:
För övrigt är KNX synnerligen lämpat för decentraliserad installation, dvs. då alla trådar inte går till samma ställe.
Det håller jag inte med om. Många har väl styrning av en hel del, så som t.ex. uppvärmning, ventilation och markiser. Tyvärr är det oftast i separata system.J JG75 skrev:
I det aktuella fallet var ju även uppvärmningen styrd och därför går det inte att "lösa ganska simpelt med hjälp av ett modernt trådlöst system, tex Plejd."
Redigerat:
Jag har jobbat som elektriker i 30år och inte varit i särskilt många hus med KNX installerat.jbr skrev:
Tja, det var väl ungefär så man kan anta att det ser ut i det aktuella fallet?
För övrigt är KNX synnerligen lämpat för decentraliserad installation, dvs. då alla trådar inte går till samma ställe.
Det håller jag inte med om. Många har väl styrning av en hel del, så som t.ex. uppvärmning, ventilation och markiser. Tyvärr är det oftast i separata system.
I det aktuella fallet var ju även uppvärmningen styrd och därför går det inte att "lösa ganska simpelt med hjälp av ett modernt trådlöst system, tex Plejd."
Det säger en del tycker jag.
Ytterst få har någon som helst koll på hur man en ställer in ett program på sin golvvärmetermostat eller hur ett ljusrelä kombinerat med ett ur fungerar.
Att de skulle vara intresserade av KNX är lika sannolikt som att solen slocknar imorgon.
Många av mina kunder som fått några plejdenheter installerade av mig laddar inte ens ner appen så jag vidhåller att de flesta är fortfarande nöjda med att tex ytterbelysningen sköter sig själv utan massa meck med ett gammalt ur som ska ställas om och är en inte intresserade av riktig hemautomation.
