O Onnie skrev:
Jag är 60+ och blir med åren allt mer ovillig att ändra mina vanor. Trots att jag är högutbildad akademiker, gift med en disputerad civilingenjör. När jag var 40 och småbarnsmamma hade jag säkert varit mer intresserad.
Ska du bli 120?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du bli 120?
För all del, om jag bara får vara frisk så 🙂
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O Onnie skrev:
För all del, om jag bara får vara frisk så 🙂
Faktum är att 60 räknas in i medelåldern, det visste jag inte. Så du får njuta ett år till! :D

Okej, kvinnor i yngre medelåldern uppskattar smarta hem.
 
O Onnie skrev:
blir med åren allt mer ovillig att ändra mina vanor
Det köper jag fullt ut! Jag tänker mer på att om man hittar ett objekt i Vasastan som stämmer i övrigt med det man önskar och kostar det antal miljoner man anser rimligt, så kanske det kvittar om man måste ta dit en elektriker för några tusenlappar för att få belysningen som man önskar, eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det köper jag fullt ut! Jag tänker mer på att om man hittar ett objekt i Vasastan som stämmer i övrigt med det man önskar och kostar det antal miljoner man anser rimligt, så kanske det kvittar om man måste ta dit en elektriker för några tusenlappar för att få belysningen som man önskar, eller?
I det här fallet måste dock elektrikern dra nya rör om du vill styra köksskåpen med knappen i köket :D

edit: rent teoreritskt kan du vill dra tändtråden tillbaka till gruppcentralen sedan till lamporna under köksskåpen 😆
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Denne kommer säkert på andra tankar när första supportfakturan landar i brevlådan... 😎😱
Förväntar sig att det skall ingå gratis, så klart 😆
Givetvis kan man bara säga nej, men orkar man inte med tjafs så...
 
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
internet router.
Du menar medieomvandlare??

Router är ju löst och tillhör tom ofta internetoperatören. När nya ägaren tecknar ett internet abbonemang får den ju en router från dem oftast 🤔

Därför jag skrev också att innan man sätter huset till salu. De som inte nån sett behöver man aldrig tjafsa om.

Men sen kan ju såklart laddbox vara värdehöjande lite beroende vem som köper huset!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I det här fallet måste dock elektrikern dra nya rör om du vill styra köksskåpen med knappen i köket
För all del. Det jag menar är att det går att lösa på ett antal olika sätt för ganska blygsamma pengar i jämförelse med vad bostadsrätten kostar och då känns det inte riktigt rationellt att backa ur enbart på grund av en sådan här struntsak.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej, kvinnor i yngre medelåldern uppskattar smarta hem.
Det är nog rätt ovanligt. Möjligen att använda dom, men inte att administrera/felsöka/byta batterier etc. De vill nog att det bara skall fungera.

De vill nog inte ha trassel med det när de köper/säljer bostad heller. - liksom de flesta människotär oavsett ålder och kön.

Jag hade nog gjort prisavdrag för att bli av med grejorna.
 
M mumiemonstret skrev:
Jag tycker att den här anekdoten är hysteriskt rolig. Precis så funkade vår grannes hus på 80-talet när jag var i yngre tonåren. Han kunde till och med övervaka sin gamla mamma som bodde i ett annat hus på tomten, kolla att hon släckt sänglampan på kvällen, sätta på kaffet till henne på morgonen och så vidare.

Som ung elektroniknörd hade jag honom som min stora idol, och när han flyttade till Filippinerna fick jag hundratals kilo överblivna reläer och kablar (han hade jobbat med telefonväxlar på L M Ericsson). Jag satte genast igång med att försöka förvandla mina stackars föräldrars hem till en kopia av hans. Jag drog 20-parskabel nästan överallt i huset och satte plintar i varje skrubb, där jag kunde korskoppla. Allt gick till en reläcentral nere i källaren – det låter exakt som det du beskriver!

Skillnaden är att mina föräldrar började tröttna på upptågen innan jag blev klar. Det blev ett enkelt men originellt larmsystem, inte mycket mer. Och det är jag, av nämnda skäl, väldigt glad åt idag!

Men femton år senare när det var inne med Ethernet i alla rum fanns i alla fall alla kablar på plats.
Ja, i källaren där står mycket riktigt lådvis med elkomponwnter, kopplingsplintar, relän, kabel etc.
Tack för att du nämnde larm! Det gick också att styra "remote".
Kul för den som har byggt det så länge man bor kvar och så länge man är klar i knoppen...

Jag undrar förresten om inte el-elementen går via datorn.
De går nämligen inte alls att få igång och hela huset värms med luftvärmepump. Den är garanterat över 20år gammal idag och pajjar den så fryser allt.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är nog rätt ovanligt. Möjligen att använda dom, men inte att administrera/felsöka/byta batterier etc. De vill nog att det bara skall fungera.

De vill nog inte ha trassel med det när de köper/säljer bostad heller. - liksom de flesta människotär oavsett ålder och kön.

Jag hade nog gjort prisavdrag för att bli av med grejorna.
Du är ju heller inte målgruppen för en charmant lägenhet i Vasastan
 
  • Haha
  • Älska
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Möjligen att använda dom, men inte att administrera/felsöka/byta batterier etc. De vill nog att det bara skall fungera.
Och vem tror du gillar att "administrera/felsöka/byta batterier"? Jag tror i princip alla föredrar att det bara fungerar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är ju heller inte målgruppen för en charmant lägenhet i Vasastan
Nej, absolut inte. Vill ha högre livskvalitet.

Men jag är inte heller en kvinna i yngre medelåldern. Däremot känner jag ett antal sådana. Kan säga att ingen av dom är ens lite intresserade av att pilla med smarta hem lösningar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Adamel
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I det här fallet måste dock elektrikern dra nya rör om du vill styra köksskåpen med knappen i köket :D

edit: rent teoreritskt kan du vill dra tändtråden tillbaka till gruppcentralen sedan till lamporna under köksskåpen 😆
Där har du väl egentligen svaret på din ursprungsfråga - vill man slippa huvudvärk vid försäljning så tänk på det *innan* man planerar installationen - i ditt fall dragit de där rören när resten av elen drogs om, eller installerat någon annan "avsmartifieringslösning" 🙂

I vår lägenhet kör vi IKEA Trådfri kombinerat med Apple Homekit, och då löser det sig enkelt.

I köket är det bara att para ihop de två fjärrkontrollerna direkt med drivern för vitrinskåp respektive bänkbelysning så fungerar det helt standalone. Garderobsbelysningen är sensorstyrd när man öppnar dörarna så funkar utmärkt utan varken fjärr eller kontroller (förutom att man tappar dimmerfunktionen, men vi har inte ändrat ljusstyrka på någon garderob sen vi installerade dem...)

För övrig belysning är det enbart själva ljuskällan som är smart, så vi tar med oss våra armaturer som man brukar göra vid flytt och plockar vi bort impulsfjädrarna ur väggbrytarna (om köparen inte vill ha kvar dem då).
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och vem tror du gillar att "administrera/felsöka/byta batterier"? Jag tror i princip alla föredrar att det bara fungerar.
Då tillhör väl du inte heller målgruppen. Men den finns tydligen eftersom vissa pysslar med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.