5 398 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Sälja andel i sommarstuga billigt
Kan man inte sälja så brodern så han äger 2/3 för 200.000 och ge honom besittningsrätt på stugan/huvudfastigheten? Sen en avtal att om ngn vill bli utköpt så är det för andelen av taxeringsvärdet på marken.
Har själv ett gåvobrev där jag om jag vill bli utköpt först måste erbjuda övriga delägare att köpa för taxeringsvärde. Skrivet av en jurist.
Har själv ett gåvobrev där jag om jag vill bli utköpt först måste erbjuda övriga delägare att köpa för taxeringsvärde. Skrivet av en jurist.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Den här värderingen på 700 000, hur har den tillkommit? Är det en gratisvärdering från en mäklare?
Det låter ju inte så dumt. Ska fundera på det och höra med mina bröderLarsa skrev:
Kan man inte sälja så brodern så han äger 2/3 för 200.000 och ge honom besittningsrätt på stugan/huvudfastigheten? Sen en avtal att om ngn vill bli utköpt så är det för andelen av taxeringsvärdet på marken.
Har själv ett gåvobrev där jag om jag vill bli utköpt först måste erbjuda övriga delägare att köpa för taxeringsvärde. Skrivet av en jurist.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Den typen av upplägg går tyvärr bara att göra vid arv och gåva. Det skulle inte vara giltigt om ni skrev det mellan befintliga ägare.
Ni måste komma överens om ett sätt att sälja på, antingen till brodern eller på den fria marknaden.
Men för att komma ur situationen kan man ju exempelvis gå så långt att man lägger ut det till försäljning genom mäklare, men med rätt för brodern att köpa för 85 % av slutbudet om han tar mäklarkostnaden. Mängden sätt att göra det på är närmast oändliga, se bara till att vara överens om villkoren först.
Ni måste komma överens om ett sätt att sälja på, antingen till brodern eller på den fria marknaden.
Men för att komma ur situationen kan man ju exempelvis gå så långt att man lägger ut det till försäljning genom mäklare, men med rätt för brodern att köpa för 85 % av slutbudet om han tar mäklarkostnaden. Mängden sätt att göra det på är närmast oändliga, se bara till att vara överens om villkoren först.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, men om man sedan kan bo i stugan gratis och kostnadsfritt några veckor varje sommar, utan att behöva stå för drift och underhåll, så visst, då är jag också med på båten!H Hammarfall skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är lite större risk att en gratisvärdering håller sämre kvalitet.A Avalin skrev:
Mäklarna gör sådana för att marknadsföra sin tjänst, och beroende på mäklare så är risken stor att värderingen sätts till ett belopp som han tror skall maximera chansen att få ett uppdrag.
Var de ute på plats och såg det enligt utsago nedgångna huset, eller var det en skrivbordsvärdering?A Avalin skrev:
Som sagt, jag tror ni ska genomföra en riktig värdering, eller ännu hellre tre om ni inte är överens om värdet så att alla gör varsin värdering.
Det är en kostnad på ett par tusen, men väl värt pengarna om det kan avstyra ett släktbråk.
Om ekonomin inte tillåter att en part köper loss stugan just nu är det kanske bättre att hålla kvar den inom familjen tills ekonomin blir bättre?
Om stugan skulle varit i toppskick är det intressant att veta prislappen. Skulle den då bli värderad till 2 miljoner är det ju en möjlighet att skriva avtal med brodern om betalning 100 000kr nu samt 100 000kr om 5 år.
Det skulle då ge brodern 5 år på sig att renovera upp stugan och belåna stugan för att betala er ytterligare 100 000kr. Det gör att brodern får stugan, får kämpa för sin del av avtalet men alla parter blir nöjda.
Det du behöver fundera på är hur värdet 2 miljoner känns när du bara fick 200 000kr!
Sen hur det juridiskt ska lösas får någon annan lösa.
Om stugan skulle varit i toppskick är det intressant att veta prislappen. Skulle den då bli värderad till 2 miljoner är det ju en möjlighet att skriva avtal med brodern om betalning 100 000kr nu samt 100 000kr om 5 år.
Det skulle då ge brodern 5 år på sig att renovera upp stugan och belåna stugan för att betala er ytterligare 100 000kr. Det gör att brodern får stugan, får kämpa för sin del av avtalet men alla parter blir nöjda.
Det du behöver fundera på är hur värdet 2 miljoner känns när du bara fick 200 000kr!
Sen hur det juridiskt ska lösas får någon annan lösa.
Mäklaren var på plats och såg stugan och vet om att den har stora renoveringsbehov. Absolut kan det vara lite av en glädje-kalkyl men summan jag erbjudits motsvarar en värdering på 300 000:- och har svårt att tro att de kryddar sin gratis-värdering med mer än dubbla-värdet. Men får se hur vi gör med fler värderingar.
Lutar nu åt att försöka få alla att gå med på en försäljning men sätta ett minimipris på 500 000:-. Får vi inte ut det inom ett år så får vår bror köpa ut oss andra två för 100 000:- per andel. Då vet vi ju om värderingen var bra och är den inte det så får han köpa ut oss för ett bra pris och så slipper vi krångla med juridiska dokument.
Lutar nu åt att försöka få alla att gå med på en försäljning men sätta ett minimipris på 500 000:-. Får vi inte ut det inom ett år så får vår bror köpa ut oss andra två för 100 000:- per andel. Då vet vi ju om värderingen var bra och är den inte det så får han köpa ut oss för ett bra pris och så slipper vi krångla med juridiska dokument.
