Rejäl skrev:
Räkningar är jobbigt 😩
Men begagnat marknaden är väl där det funkar fin fint inte kanske en bil för 200tkr men mindre saker..
Har försökt ett par gånger när jag köpt begagnade saker men det är sällan kontanter tas emot. Det är Swish som gäller, förstår det samtidigt för det går ju inte att sätta in pengarna på banken så annars skickar man ju över problemet att bli av med dom på en ny person.

P
S sjoelund skrev:
Nej, alla kräver Switsh för de inte kan använda kontanter i butik och de bara kommer ligga på hög.
Oj det var en säker liten herre😉
Det stämmer givetvis inte, har sålt för ca 300tkr via blocket dom senaste åren och merparten av betalningarna har hanterats med cash 💰

P
L Liljeros skrev:
Har försökt ett par gånger när jag köpt begagnade saker men det är sällan kontanter tas emot. Det är Swish som gäller, förstår det samtidigt för det går ju inte att sätta in pengarna på banken så annars skickar man ju över problemet att bli av med dom på en ny person.
Jag tar gärna cash och det går alldeles utmärkt att både handla mat och tanka bilen med cash och även merparten av andra typer av butiker med förutom klädhandeln och dom centralt hör i Göteborgstrakten..

Rejäl skrev:
Oj det var en säker liten herre😉
Det stämmer givetvis inte, har sålt för ca 300tkr via blocket dom senaste åren och merparten av betalningarna har hanterats med cash 💰
Jag har köpt för betydligt mer än det och det har varit exakt noll personer som tog kontanter sedan många år tillbaka. Jag fick gå till banken för att lösa in mina gamla sedlar innan de blev ogiltiga för ingen ville ta emot dem. Inte matvarubutiker heller. Kanske Ica Maxi, men det är ju alltid en lång kö till de kassorna och vem orkar stå i en halvtimme för att kunna använda gamla sedlar bara för att få mynt tillbaka i växel som är ännu jobbigare att bli av med?

P
S sjoelund skrev:
Jag har köpt för betydligt mer än det och det har varit exakt noll personer som tog kontanter sedan många år tillbaka. Jag fick gå till banken för att lösa in mina gamla sedlar innan de blev ogiltiga för ingen ville ta emot dem. Inte matvarubutiker heller. Kanske Ica Maxi, men det är ju alltid en lång kö till de kassorna och vem orkar stå i en halvtimme för att kunna använda gamla sedlar bara för att få mynt tillbaka i växel som är ännu jobbigare att bli av med?
Att inte matvarubutiker tar kontanter är REN LÖGN har än idag inte stöt på en enda!!

Gamla sedlar kan man väl väl lösa in hos riksbanken!

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men jag måste ju ta ut pengar från sparkontot för att betala räkningen. 3% ränta på 700€ på ett år blir väl 21€ per år?

Ja 300 000 om året blir kanske det men jag är inte ens nära hälften.
Ja du tänker rätt. Men I praktiken blir det ju att man har en månadslön liggandes på ett sparkonto, ett tomt lönekonto och så betalar man kreditkortsräkningen med den nya lönen varje månad.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
N
S Staffan-N skrev:
Ja du tänker rätt. Men I praktiken blir det ju att man har en månadslön liggandes på ett sparkonto, ett tomt lönekonto och så betalar man kreditkortsräkningen med den nya lönen varje månad.
Ok men det blir ju inte en månadslön man har liggande. Jag har ju andra utgifter än det jag handlar i vardagen som ska betalas.

Känns som jag missar något här. Jag förstår fördelarna med extra försäkringar och extra trygghet när man handlar på nätet.

Men jag lyckas inte se att jag skulle spara tillräckligt för att motivera ett kort med extra förmåner

N Niq skrev:
Ok men det blir ju inte en månadslön man har liggande. Jag har ju andra utgifter än det jag handlar i vardagen som ska betalas.

Känns som jag missar något här. Jag förstår fördelarna med extra försäkringar och extra trygghet när man handlar på nätet.

Men jag lyckas inte se att jag skulle spara tillräckligt för att motivera ett kort med extra förmåner
Det kostar ju inget ? Finns ju en uppsjö av kort där du inte har en kostnad för varken att ha kortet eller att betala med det.

Man kan ju ha kortet och endast använda till tex biljetter och flygresor

N
L Liljeros skrev:
Det kostar ju inget ? Finns ju en uppsjö av kort där du inte har en kostnad för varken att ha kortet eller att betala med det.

Man kan ju ha kortet och endast använda till tex biljetter och flygresor
Jag har ett kreditkort som ingår i mitt bankpaket som jag använder just till resor och näthandel.
Det har någon reseförsäkring men annars så är där inga förmåner.

Vilka kort som ger bonuspoäng,kickbacks eller jämförbart är gratis?

N Niq skrev:
Men jag måste ju ta ut pengar från sparkontot för att betala räkningen.
Nej det måste du inte. Ett "förenklat" exempel på lite löjlig nivå.

1/1 skaffar du kortet och handlar med det för 700€ under januari. 31/1 får du en faktura för dessa inköp som du ska betala 28/2. 31/1 har du 700€ extra på ditt konto eftersom du inte använt dessa för att handla. Dessa 700 stoppar du in på en räntebärande placering.

Under februari handlar du återigen med dit kreditkort för 700€. 28/2 har du 700€ extra på ditt konto eftersom du inte använt dessa för att handla under februari. Dessa använder du för att betala fakturan avseende januari. Den 28/2 får du även en ny faktura avseende inköpen i februari, den ska du betala 31/3.

De 700€ du placerade den 31/1 behöver du aldrig nyttja för att betala kreditkortsfakturan så länge ditt beteende fortsätter som ovan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
N Niq skrev:

Ett kreditkort är inte för alla. Jag själv kan inte motivera ett och det är främst på grund av
1. Har ett ICA-kort som jag och sambon använder för matinköp. Där får jag bonus på dessa inköp som är bättre än jag skulle fått om jag betalade med kreditkort.
2. Har ett Bauhauskort där jag betalar det jag köper där och får bonus.

Det jag har tittat på är att eventuellt skaffa ett SJ PRIO Mastercard då jag skulle fått poäng att resa för. Men det hade blivit för mycket jobb tycker jag för att få några enstaka poäng och årsavgiften på 295 kr äter upp en stor del av fördelen. Kanske om jag och sambon handlade på samma kort och sen då varje månad satt och slog ut våra olika utlägg att det hade gått ihop. Men det vi hade "tjänat" på det vore en resa för kanske någon tusenlapp och det hade blivit en rätt dålig timpeng.

K
N Niq skrev:
Tror inte det är så stora skillnader i lagstiftningen. Nu har jag inte sökt på ett tag men sist jag kollade fanns det större utbud tillgängligt i Sverige.
Inget av de mer förmånliga kreditkort jag har haft under senare år har varit/är tillgängligt i Finland (kollade lite snabbt). Utgick från att åtminstone American Express Blue cashback skulle finnas i Finland, men - nej.

Jag och sambon har idag inte fullt ut delad ekonomi.
Vi har dock 2 gemensamma kreditkort (rent fysiskt har vi 2 kort i var).
Ett Re:member och ett American Express Blue cashback.
Korten används till det gemensamma hushållets samtliga inköp.
Om jag vill sväva ut och köpa mig en ny kap- och gersåg, batteridriven cirkelsåg eller spikpistol vi egentligen inte behöver, då köper jag även de prylarna på Amex-kortet, och sätter sedan direkt in pengar på kortkontot.

American express Blue cachback ger 1,25% cashback (återbetalning i pengar), men har inga bra försäkringar. Det stora problemet är dock att verkligen inte alla ställen accepterar Amex.
Kortet har en årsavgift på några hundra, men vi lever i en pågående husrenovering, är beroende av 2 bilar, köper mat för runt 4-5 000kr/mån, har gymkort, spelar golf, har hund, m.m. varför vi sparar en del pengar på att använda oss av kortet.

Re:member-kortet är rätt värdelöst, bortsett från försäkringarna och att det inte har någon årsavgift. Använder det om vi köper utlandsresor och i övrigt när American express inte accepteras.

Under tiden med ränta på konton har det varit fantastiskt bra med kreditkort. Inte nog med att lönen har kunnat ligga på ett konto med >3,5% ränta i väntan på att de månatliga fakturorna ska betalas. Dessutom kommer cashbacken en gång per år. Har blivit några tusen per år. Typ 2 500 - 3 000kr efter avgift från Amex. Orkar inte räkna på ränteintäkten.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Har ett ICA-kort som jag och sambon använder för matinköp. Där får jag bonus på dessa inköp som är bättre än jag skulle fått om jag betalade med kreditkort.
Får du inte samma bonus med ett valfritt kreditkort kopplat till ditt ICA-kort, eller genom att först registrera ditt "medlemskap" med ICA-kortet och sedan betala på valfritt sätt? Du missar ju den "bonus" betalning med kreditkort ger.

Har ett Bauhauskort där jag betalar det jag köper där och får bonus.
Fast ICA och Bauhaus måste väl ändå vara en relativt liten del av alla gånger du betalar något med kort?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
K
Ett kreditkort är inte för alla. Jag själv kan inte motivera ett och det är främst på grund av
1. Har ett ICA-kort som jag och sambon använder för matinköp. Där får jag bonus på dessa inköp som är bättre än jag skulle fått om jag betalade med kreditkort.
2. Har ett Bauhauskort där jag betalar det jag köper där och får bonus.
Vad är det för ICA-kort du har?
Vi är såklart "stammisar" och samlar bonus, men betalar våra inköp med Amex Blue och får då 1,25% cashback. Behöver inte ha pengar sitta fast på något ICA-kortkonto utan ränta i väntan på att de ska användas.
Ger ditt ICA-kort än bättre bonus/återbetalning än den vanliga stammispoängsbonusen + 1,25% på spenderade belopp?

Jag kan vittna om hur enkelt det är att dela kreditkort med en sambo.
Tar oss inte många minuter per år att hantera den saken.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Får du inte samma bonus med ett valfritt kreditkort kopplat till ditt ICA-kort, eller genom att först registrera ditt "medlemskap" med ICA-kortet och sedan betala på valfritt sätt? Du missar ju den "bonus" betalning med kreditkort ger.
Vid betalning med vissa ICA-kort får du fler stammispoäng = mer bonus.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.