11 767 läst ·
238 svar
12k läst
238 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag har ett par kreditkort från Handelsbanken och har utnyttjat reseförsäkringen flera ggr. Det har fungerat klockrent och utan något som helst tjafs från försäkringsbolaget. Dessutom får man i slutet av året lojalitetspoäng som automatiskt omvandlas till reda pengar och sätts in i bankens kreditkortsfond som faktiskt har presterat riktigt bra. Om man handlar mycket kan det bli flera tusen kr som sätts in i fonden.E esortho skrev:
Jag vet inte hur det fungerar i Finland men jag misstänker att det fungerar ungefär på samma sätt hos tex Nordea, OP Gruppen och S-Banken.
Men man har ju pengarna kvar när man handlar på kreditkortet. De ligger ju i buffert konto med ränta (eller på börsen om man har tillräckligt med buffert). Jag har tillräckligt för att täcka hela kreditutrymmet och lite till på ett sparkonto i samma bank som ger ut kreditkortet (gör så att jag kan föra över pengar till kortet utan att få över bankgiro som tar ett par dagar).H heimlaga skrev:
Om jag tillåter mig att gå utanför det som är rationellt för individen...
Jag kände att det var något positivt när kontokorten i Sverige var övervägande debitkort jämfört med t ex USA där kreditkort var normen. I Sverige handlade man minsann inte slentrianmässigt på krita. På Systembolaget tog man inte kreditkort för att sälja sprit på kredit vore ju en björntjänst åt den törstige, o.s.v.
Att vägra att handla på kredit kan vara ett sätt att agera enligt sina ideal och det kan också vara en solidaritetshandling mot andra med sämre ekonomiskt omdöme och/eller förutsättningar.
Jag kände att det var något positivt när kontokorten i Sverige var övervägande debitkort jämfört med t ex USA där kreditkort var normen. I Sverige handlade man minsann inte slentrianmässigt på krita. På Systembolaget tog man inte kreditkort för att sälja sprit på kredit vore ju en björntjänst åt den törstige, o.s.v.
Att vägra att handla på kredit kan vara ett sätt att agera enligt sina ideal och det kan också vara en solidaritetshandling mot andra med sämre ekonomiskt omdöme och/eller förutsättningar.
Ska man även som solidaritetshandling byta biffen mot blodpudding eftersom alla inte har ekonomiska förutsättningar att äta biff? Skippa den erbjudna Teslan och skaffa en begagnad Daf? Ja ni förstår...S Skopan skrev:
Det här handlar om samhällsproblem, så det du borde frågat vore:Alfredo skrev:
Ska man även skippa alkohol helt för att vissa inte kan hantera sprit? Ska man låta bli att lägga en rad på Stryktipset för att en del är spelberoende?
De flesta säger nog nej även på dessa frågor, men det är en bättre liknelse.
Jag har ett OKQ8 kort med kredit och det tycker jag fungerar jättebra för mig. Allt man handlar kommer på en månadsfaktura så man ser vart pengarna gått, dessutom får man bonus på det man handlar. I samband med en bilreparation för ca 20 år sedan kunde jag dela upp betalningen räntefritt på 6 mån, det var som kreditkort typ. På den tiden betalade man räkningar med postgirotalonger man skickade in, en månad kom det där brevet inte in före månadsskiftet och då slog räntan på 24% till på det som var kvar obetalat. Den betan minns man, jag fattade ju inte först heller varför kostnaden steg 
Som jag noterade för det "dagliga" jag köper t.ex. mat, drivmedel, osv.Alfredo skrev:
Gör aldrig uttag i automat annat än euro.
Har gjort så historiskt och fungerar bra för oss med gemensam ekonomi/konton.
Har minimerar andra kort.
Jag har ett debit och ett kreditkort från min bank. Även ett kreditkort från jobbet från annan bank som jag ser som nöd-kort om de andra skulle sluta fungera.
Eftersom min lön ändå inte placeras i där det ger ränta eller annan bättre avkastning annat än stötvis under året så tjänar jag inget på att skjuta upp betalningen med ett kreditkort.
Jag använder iprincip bara kreditkortet vid onlineköp och då i huvudsak vid köp från utländska nätbutiker. Från lokala nätbutiker finns ofta alternativet att betala med swish och då väljer jag det om det inte är något väldigt dyrt.
Jag använder ALDRIG debitkortet vid onlineköp, helt enkelt för att undvika att alla pengar på kontot försvinner på en gång om något går fel eller jag utsätts för bedrägeri.
Min bank har samma reseförsäkring oavsett om jag använder debit eller kreditkortet, så det behöver inte styra användandet.
Jag har från tid till annan tittat på diverse andra förmåner kopplat till vissa kreditkort, men det slutar alltid med att jag hellre avstår dessa än att få en (större) räkning i slutet av månaden att betala. Jag ser hellre att pengarna dras direkt, då ser jag hur mycket jag har att röra mig med. Det skulle egentligen gå precis lika bra att handla allt på kredit eftersom pengarna alltid räcker, men jag föredrar helt enkelt att göra så.
Eftersom min lön ändå inte placeras i där det ger ränta eller annan bättre avkastning annat än stötvis under året så tjänar jag inget på att skjuta upp betalningen med ett kreditkort.
Jag använder iprincip bara kreditkortet vid onlineköp och då i huvudsak vid köp från utländska nätbutiker. Från lokala nätbutiker finns ofta alternativet att betala med swish och då väljer jag det om det inte är något väldigt dyrt.
Jag använder ALDRIG debitkortet vid onlineköp, helt enkelt för att undvika att alla pengar på kontot försvinner på en gång om något går fel eller jag utsätts för bedrägeri.
Min bank har samma reseförsäkring oavsett om jag använder debit eller kreditkortet, så det behöver inte styra användandet.
Jag har från tid till annan tittat på diverse andra förmåner kopplat till vissa kreditkort, men det slutar alltid med att jag hellre avstår dessa än att få en (större) räkning i slutet av månaden att betala. Jag ser hellre att pengarna dras direkt, då ser jag hur mycket jag har att röra mig med. Det skulle egentligen gå precis lika bra att handla allt på kredit eftersom pengarna alltid räcker, men jag föredrar helt enkelt att göra så.
Här tänker du fel. Du skulle med konsekvent bruk av ett kreditkort frigöra kapital som kunde placeras med avkastning utan att förändra din "lönekontolikviditet".MathiasS skrev:
Nej jag tänker inte fel. Jag säger att min lön inte placeras där det finns bättre avkastning, inte att den inte skulle kunna göra det. Jag gör det inte, vill inte göra det, kommer inte göra det och därmed har jag ingen alternativ intäkt.Alfredo skrev:
Jag skulle säga att detta är fel inställning om man ska ha kreditkort. Du gör rätt i att inte ha det alltså.MathiasS skrev:
Min filosofi är att om man alltid tar beslutet beroende på att man behöver eller anser det man köper är värt priset så kan man ha kreditkort. (Och har råd med sitt leverne)
Om man däremot tar köp-beslut som beror på hur mycket pengar man har på kontot för tillfället ska man inte ha kreditkort.
Ex. Jag ser en skruvdragare för 3000:-. Jag har råd att köpa denna.
Om jag då tänker, är den verkligen värd 3000 för mig, behövs den, bra pris? Ja-köp, nej-köp inte. DÅ kan jag ha kreditkort.
Om jag istället låter valet göras av om det finns gott om pengar på kontot just idag ska jag inte ha kreditkort.
Då är risken stor att det framöver blir kreditgränsen som avgör om jag köper grejor eller ej, denna ökas ofta efterhand tiden går och kreditbolaget ser att du betalar. Vips sitter man man 150 000 i använd kredit och börjar betala minsta möjliga belopp...