11 767 läst ·
238 svar
12k läst
238 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Jag säger att om man känner på sig att kreditkort kommer leda till dåligt köp-beteende så ska man inte ta risken. Alldeles för många tar risken med kreditkort och reder inte ut det. Många väldigt intelligenta , välutbildade, duktiga och välbeställda som ställer till det alldeles.Alfredo skrev:
Men OM man har rätt ekonomiska sinne, i princip är lite snål och sparsam med sina inköp, så är det en guldgruva!
Hur gör jag det? Om jag tar summan 700€ som jag skrev i början. Den behöver betalas varje månad. Jag har ett sparkonto med lite ränta kommer inte ihåg exakt nu men vi kan säga 3 procent för tillfället. Så om jag sätter in dom 700€ där när jag får lön. Sedan tar jag ut dom när månaden är slut och kreditkortsräkningen ska betalas. Hur mycket har jag tjänat i ränta då?Alfredo skrev:
Korrekt, det gör jag inte. Jag maximerar inte avkastningen på tillgängligt kapital på alla tänkbara vis. Pengarna räcker ändå och jag vill inte skyffla pengar hit och dit för att tjäna några procent i avkastning.Alfredo skrev:
Jag har ett kreditkort utan några förmåner som jag använder när jag handlar på nätet och när jag köper resor vilket iofs också är på nätet. Där ser jag tydligt fördelarna med det extra skydd som det ger.
Om en vanlig kickback är ca 1% på beloppet man handlar för så skulle jag på ett år om jag handlar för 700€/månad få tillbaka 84€ om jag inte räknar helt fel.
Känns inte som några större vinster
Om en vanlig kickback är ca 1% på beloppet man handlar för så skulle jag på ett år om jag handlar för 700€/månad få tillbaka 84€ om jag inte räknar helt fel.
Känns inte som några större vinster
Exakt!Tomtom79 skrev:
Men, egentligen är det inte behovet av att "se" hur mycket pengar som är kvar som styr, men jag gillar inte att klumpbetala i efterhand. Jag skulle lika gärna kunna göra det om jag såg några uppenbara fördelar med det, men som det är nu tycker jag helt enkelt inte att jag tjänar tillräckligt på det. Jag gillar att få något när jag betalar för det. För 20 år sedan köpte vi nya fönster och dörrar till huset. Säg att det kostade 100kkr då. Det köptes på avbetalning i 18 eller 24månader men utan ränta eller andra avgifter. Vi hade pengarna tillgängliga men valde då avbetalningsupplägget eftersom det var det ekonomiskt smarta. Att betala dessa tusenlappar varje månad för något jag förlänge sedan köpt och monterat ger fortfarande en bitter eftersmak. Vi betalade och betalade och betalade och det tog aldrig slut. Ekonomiskt rätt eftersom vi då hade stora utgifter med övrig renovering, men en tråkig känsla varje månad. Ungefär som att köpa betong på avbetalning.
Det är ju en högst subjektiv inställning som inte är direkt rationell som Alfredo påpekar, å andra sidan är det inte så stor skillnad på bottenraden ändå.
I princip innebär det ju att du kan ha 700€ investerat konstant eftersom du har min 30 dagars fri kredittid. Ibland uppåt 60 dagar. Så i snitt 45 dagar.N Niq skrev:Hur gör jag det? Om jag tar summan 700€ som jag skrev i början. Den behöver betalas varje månad. Jag har ett sparkonto med lite ränta kommer inte ihåg exakt nu men vi kan säga 3 procent för tillfället. Så om jag sätter in dom 700€ där när jag får lön. Sedan tar jag ut dom när månaden är slut och kreditkortsräkningen ska betalas. Hur mycket har jag tjänat i ränta då?
Om du däremot har en spend varje månad på 50 000 så kan du ha 50 000 extra investerade i snitt. Men finessen är inte detta, det är ju bara ett av russinen i kakan. Det bästa är de kick-backs man får. Om man vill ha rabatt på Bauhaus, flygpoäng, pengar tillbaka, hotellpoäng osv...
Ex. flygpoäng, en spend på 300 000 om året kan ex ge 1-2 tur/retur resa till USA/Asien om året.
Redigerat:
Men jag måste ju ta ut pengar från sparkontot för att betala räkningen. 3% ränta på 700€ på ett år blir väl 21€ per år?Tomtom79 skrev:
I princip innebär det ju att du kan ha 700€ investerat konstant eftersom du har min 30 dagars fri kredittid. Ibland uppåt 60 dagar. Så i snitt 45 dagar.
Om du däremot har en spend varje månad på 50 000 så kan du ha 50 000 extra investerade i snitt. Men finessen är inte detta, det är ju bara ett av russinen i kakan. Det bästa är de kick-backs man får. Om man vill ha rabatt på Bauhaus, flygpoäng, pengar tillbaka, hotellpoäng osv...
Ex. flygpoäng, en spend på 300 000 om året kan ex ge 1-2 tur/retur resa till USA/Asien om året.
Ja 300 000 om året blir kanske det men jag är inte ens nära hälften.
Vi drog till Maldiverna i första klass t&r, varit i Hongkong, Kina och usa rest oftast business i något tillfälle plus klass för poäng vi tjänat på våra kreditkort. Frun orka inte resa mer och struligt med ungarna, poängen brinner inne så bjöd polaren till NYC i business t&r senast.
Men dom tiderna börjar ta slut tidigare var det busenkelt att handla schyssta första klass och business biljetter på poäng men marknaden är helt förstörd efter SAS köptes upp och det finns dussintals med sidor som letar upp bonusbiljetter. Står med hundratusentals poäng just nu som vi inte verkar direkt vilja nyttja till något.
Men dom tiderna börjar ta slut tidigare var det busenkelt att handla schyssta första klass och business biljetter på poäng men marknaden är helt förstörd efter SAS köptes upp och det finns dussintals med sidor som letar upp bonusbiljetter. Står med hundratusentals poäng just nu som vi inte verkar direkt vilja nyttja till något.
Att tillgången har förändrats håller jag med om men jag tycker det är för tidigt att dra några mer långsiktiga slutsatser om effekterna av aliansbytet. De "dussintals med sidor" har väl egentligen inget med ägarförändringarna att göra utan fanns väl även innan dess?Sammy_j skrev:
Jag tycker nog snarare att tillgången "försvårats gradvis" under en period av rätt många år.
Jag påstod inte att sidorna hade med ägareförändringen att göra. Jag ser det som två skilda saker, men dessa sidor har kommit ganska hårt senaste 3-4 åren. Innan 2020 så var det mer komplext att leta resor så att hitta en första klass till Seychellerna eller Maldiverna var ju busenkelt om man orka nörda lite med det. Men idag finns det ju massor med sidor som dammsuger alla bokningssystem så Dom försvinner ofta omedelbart iaf om man vill hitta någots annat än Tokyo, NYC, MIA och LAXAlfredo skrev:
Att tillgången har förändrats håller jag med om men jag tycker det är för tidigt att dra några mer långsiktiga slutsatser om effekterna av aliansbytet. De "dussintals med sidor" har väl egentligen inget med ägarförändringarna att göra utan fanns väl även innan dess?
Jag tycker nog snarare att tillgången "försvårats gradvis" under en period av rätt många år.
Räkningar är jobbigt 😩L Liljeros skrev:
Men begagnat marknaden är väl där det funkar fin fint inte kanske en bil för 200tkr men mindre saker..