Y
Nu när han dessutom börjar hota så hade jag inte väntat längre utan ringt polisen och frågat om råd och utgå ifrån det.

scim skrev:
Fick ett nytt sms nu:

Å inte svara är nog inte de smartaste. Då blir jag arg å måste åka ner till umeå istället. Vilket betyder mer kostnader för er...
Jag tycker du ska ringa 114 14 och prata med dem, berätta vad som hänt och om senaste SMS'et, så får du kanske lite råd av dem hur du ska hantera det. Det där kan tolkas som ett hot. Jag ringde 114 14 när min kompis hade blivit utsatt, och de var vänliga och hjälpsamma, så bara ring!

Men jag säger som övriga, svara inte. I alla fall inte innan du pratat med polisen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
scim skrev:
Fick ett nytt sms nu:

Å inte svara är nog inte de smartaste. Då blir jag arg å måste åka ner till umeå istället. Vilket betyder mer kostnader för er...
Och där har du ett olaga hot att polisanmäla honom för. Gör det!

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
scim skrev:
Fick ett nytt sms nu:

För att förhala det hela lite i väntan på att ägarbytet ska gå igenom kanske du kan svara något i stil med att du tyvärr är bortrest över nyårs- och trettonhelgen och att du hör av dig på torsdag.

Vilket trams, vem sätter sig och kör bil i 4 timmar för 1800kr.
Skit i honom helt, ring och rådfråga polisen.

Jag tror det bara är ett sista försök att kräma ur mer pengar, det är väldigt långt mellan att hota till att faktiskt göra nått, det är ju inte ens han som köpt bilen, det är ju hans polare.
Han sitter säkert nu och letar efter om någon tråd kommit upp på nätet.

Jag hann inte läsa era tips om att inte svara så jag skrev ett förhalande svar:

Hej, vi var på nyårsfirande igår och kollade inte telefonen. Har du redan lagat bromsarna? Gott nytt år!

Då fick jag tillbaka:

Hej. De går fint :) nej har inte de. Då jag måste åka inn till skelefteå för att köpa. Men köper inget för vi är överens om hur vi gör :) tack samma :)

Jävligt skumma vibbar man får av den här personen alltså...

Ponera att jag ringer polisen, vad kan hända då? Kommer ägarbytet makuleras pga förfalskning? Det känns ju definitivt som att varken köparen eller kompisen kommer vara samarbetsvilliga efter att polisen blandats in...

Man får köpa bil i annans namn om man har en fullmakt (telefonsamtalet kan nog ses som det om de inte har skrivit på papper). Så nej, försäljningen kommer troligen inte att makuleras.

Y
Om du ringer polisen, får informationen att du inte är skyldig något.
Så kan du sedan svara killen att "jag ringde polisen och frågade vad som gällde och jag är inte skyldig att göra något, samt det framkom att du är känd skojare i norge så jag tänker inte betala några nya bromsar som förövrigt är helt orimligt skäl att hjulen lossar."

Man behöver kanske inte säga allt bara för man ringer till polisen, ljuga ska man ju inte göra men man behöver ju inte säga var enda detalj.

För övrigt så får du nya bromsskivor och klotsar för långt under 1800kr
http://www.merbil.nu/store/p/900-ii...-3-98-02-saab-900-97-98-saab-9-5-98-99-250616
En bromsslang kostar till bilen 119kr på biltema.

Eller skulle han byta båda bromsoken med?

Ser bara 2 alternativ egentligen
1: han "uppgraderar" bilen på din bekostnad, den kommer ut på blocket med nya bromsskivor till ett högre pris
2: han behåller dina 1800kr och sätter ut bilen som den är på blocket.

Han skulle väl byta ok med som jag förstod.

Ägarbytet går igenom om köparen har svenskt personnummer, och det finns två underskrifter.
Är allt rätt ifyllt och skapligt lättläst så sker ägarbytet med automatik, då de pappren scannas in och registreras automatiskt när de väl kommer fram till Transportstyrelsen. Om de är svårlästa garnaskas de manuellt kan ta ett par dagar extra. Men det är datumet ni skrev som gäller bara ägarbytet kommit in till transportstyrelsen innom 10-dagar från det skrivna datumet.

Du vet väl till 100% att registreringbeviset är inskickat?. Dvs, du gjorde det själv.
De brukar ibland vilja posta det själv, för att kunna sälja bilen till någon annan omgående.
Då tippexar de bara över namnet mm de fylde i på plats hos dej och skriver dit "nya" ägarens namn. detta för att då syns det inte att personen du sålde bilen till haft något med bilen att göra, allt för att dölja att de tjänar svarta pengar. + att de inte behöver stå för någon försäkring under tiden de försöker sälja bilen vidare. får de inte bilen såld så brukar de skriva över bilen på en kompis efter ett tag så säljaren inte ska fundera.

Din försäkring drabbas inte. efter som du inte äger bilen mer, samma datum gäller där. även om transportsyrelsen inte hunnit registrera ägarbytet.

Blir det något fel får du en kopia på ditt inskickade registreringsbevis, och transportstyrelsen talar om varför ägarbytet inte gått igenon.
Då ställer du av bilen omgående, och efterlyser bilen (inte för stöld utan för den är försvunnen i samband med en bilaffär) det gör du hos polisen

om du vill så kan du.
Skicka lite länkar till honnom som visar att du vet vad det är för person han är.
eller berätta att du tänker ta kontakt med polisen om han fortsätter. han kommer inte polisanmäla dej,men han kanske hotar med det, han är en typ som inte vill ha med polisen att göra.

Om han fortsätter att sms:a, skit i och svara.
Spara alla sms och missade samtal.

Redigerat:
Om man ser på bilderna så ser det ju ut som oket kärvar och skivorna rostat ganska rejält, vilket inte alls är ovanligt på en gammal bil, har själv haft 4st 9-5or och en hel packe med 900/9-3or och bromsoken bak är ganska vanligt att de blir dåliga på dessa bilar.
Men det kommer aldrig orsaka att hjulskruvarna åker ut.

Det är ju bara en gratis uppgradering han vill göra, sånt som iaf jag brukar fixa när jag köpt en gammal bil, det är ju ganska självklart att man går över bromsar osv och ser till att det funkar när man införskaffat sig en ny bil, framförallt om det är en gammal bil där sånt kan ha osäker funktion.

verkar inte ha dykt upp någon tråd på nått Saab forum om någon som tappat ett hjul..

Lirarn försöker blåsa dig, det är inte ovanligt. Det är bara att strunta i.

Jag och min sambo postade registreringsbeviset strax efter vi sålt den. Tog en bild på det innan jag skickade och allt ser korrekt och lättläst ut, en 8 på personnumret blev lite kladdig och min sambos namnteckning hamnade lite utanför rutan pga två hålslag som hamnat i rutan när hon satt in det i en pärm, vet ej hur petiga de är med sånt.

De är nog ingen fara, går personnumret bara till en person som verkligen finns så kommer det gå igenom.

Det brukar vara mest otrevligt att få alla dessa hot, fick än värre hot när jag sålde Bmw, då var det väl ett extra hål i pannan som gällde, tyvärr så lär sånt här bara bli vanligare, folk som inte är kapabla till att skaffa sig ett traditionellt jobb hittar andra vägar att försörja sig på, det är ju nästan helt riskfritt.
Köp 10 skrotbilar så lär minst hälften betala, iaf om du köper av en vanlig Svensson.
Så du köper 10 bilar för 4000kr stycket, lyckas få 10000kr tillbaka från 5 säljare och sen säljer du bilen vidare med lite tur för samma belopp som du köpte den för.
Antagligen därför det är bra att sikta in på bilar som är i ett stadie där de inte blir mycket billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.