57 775 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Faktum är att polis/åklagare bedömer om och i så fall vilka brott som de anser begåtts, men i detta fallet kan det som sagt röra sig om försök till bedrägeri och urkundsförfalskning.
Killen har ju en historik hos polisen i Norge, och det kan ju vara bra att polisen här uppmärksammas på att han nu är i farten i Sverige också, plus att han själv får lite "heat", i den lilla mängd svenska polisen nu åstadkommer det i dylika fall.
Killen har ju en historik hos polisen i Norge, och det kan ju vara bra att polisen här uppmärksammas på att han nu är i farten i Sverige också, plus att han själv får lite "heat", i den lilla mängd svenska polisen nu åstadkommer det i dylika fall.
Redigerat:
Har du kollat upp kompisens namn, finns denna kompis och hur stämmer uppogifterna med verkligheten? Du har just nu en trasig bil ståendes någonstans i Sverige. Mest troligt går inte ägarbytet igenom. Han har förfalskat en signatur. Inget kvitto på affären. Om han baar struntar i allt. Ägarbytet går inte igenom. Han bryr sig inte om att hämta tillbaka pengarna. Då står du med en obrukbar bil som du är ägare till. Fogden kommer att kontakta dig för borttagninbg av fordonet. Detta kan även göras med bärgare, dyrt. Ring polis redan idag! Förklara ärligt! Jurist kanske kunde vara bra.
Nu behöver man ju inte måla fan på väggen.
Det man skulle kunna göra till att börja med är ju att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla upp om det tecknats någon ny försäkring på bilen, det borde ligga dubbla försäkringar.
Vet inte om man kan logga in på trafikverkets hemsida och se detta.
Men det borde ju ge en indikation på vad köparen tänkt göra.
Stämmer personens uppgifter så lär nog ägarbytet gå igenom oavsett vad det står på signaturen, det skulle ju isf vara om den som blir ägare på nått vis börjar bråka om detta.
Det man skulle kunna göra till att börja med är ju att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla upp om det tecknats någon ny försäkring på bilen, det borde ligga dubbla försäkringar.
Vet inte om man kan logga in på trafikverkets hemsida och se detta.
Men det borde ju ge en indikation på vad köparen tänkt göra.
Stämmer personens uppgifter så lär nog ägarbytet gå igenom oavsett vad det står på signaturen, det skulle ju isf vara om den som blir ägare på nått vis börjar bråka om detta.
Det där tror jag inte riktigt på. Det finns liksom ingen vinning för bedragaren i det scenariot, som då enbart blivit av med 6000:-.peternicklas skrev:Har du kollat upp kompisens namn, finns denna kompis och hur stämmer uppogifterna med verkligheten? Du har just nu en trasig bil ståendes någonstans i Sverige. Mest troligt går inte ägarbytet igenom. Han har förfalskat en signatur. Inget kvitto på affären. Om han baar struntar i allt. Ägarbytet går inte igenom. Han bryr sig inte om att hämta tillbaka pengarna. Då står du med en obrukbar bil som du är ägare till. Fogden kommer att kontakta dig för borttagninbg av fordonet. Detta kan även göras med bärgare, dyrt. Ring polis redan idag! Förklara ärligt! Jurist kanske kunde vara bra.
Jag tror snarare att han vill ha bilen utan att behöva betala för den, därmed kommer ägarbytet att gå igenom. Det är det enda som har något värde för bedragaren i detta fallet. Såvida inte bilen skall användas till något olagligt, men då hade ju hela denna historia aldrig rullats upp. Då hade bilen försvunnit spårlöst och TS inte hört något förrän polisen ringer och undrar varför hans bil är inblandad. Så det lär knappast heller vara ett scenario.
Nä, en daglönare som någon sa. Han köper bilen, försöker klämma säljaren på pengar, och lurar sedan någon annan stackare när han säljer den vidare till ett högre pris.
Redigerat:
Har du kolla kompisens namn, det kanske är lika skitigt som "köparen". Försäkringen börjar inte att gälla/syns inte förrän i samband med ett ägarbyte. Är det fortfarande så att ingen försäkring så blir det inget ägarbyte? Din egen försäkring gäller ju tills dess att ägarbytet har genomförts. Har erfarenhet att liknande "affär" som en god vän råkade utför. Det slutade med att affären gick tillbaks, bilen fick hämtas med bärgare och sedan skrotas. Kostade en slant för säljaren. Hoppas bara att du slipper detta.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hej
Jag har varit med om liknande.
Ägarbyte gick inte igenom.
Kontaktade nya köparen men han svarade inte.
Kontakta transportstyrelsen och polis.
Polisen kunde inte göra något för det va min skyldighet att kontrollera att köparen hade kunde registrera fordonet på sig.
Transportstyrelsen kunde inget göra utan jag var tvungen att få tag på köparen vilket inte gick.
Han var norsk medborgare och fick alltså inte registrera sig på fordonet.
Nu 5 år efter jag sålde så kan jag få till en skrotning av fordonet, det va tvunget att gå så lång tid.
Detta gällde en 4 hjuling.
Jag har varit med om liknande.
Ägarbyte gick inte igenom.
Kontaktade nya köparen men han svarade inte.
Kontakta transportstyrelsen och polis.
Polisen kunde inte göra något för det va min skyldighet att kontrollera att köparen hade kunde registrera fordonet på sig.
Transportstyrelsen kunde inget göra utan jag var tvungen att få tag på köparen vilket inte gick.
Han var norsk medborgare och fick alltså inte registrera sig på fordonet.
Nu 5 år efter jag sålde så kan jag få till en skrotning av fordonet, det va tvunget att gå så lång tid.
Detta gällde en 4 hjuling.
Redigerat:
Du skriver att affären gick tillbaka. På vilka premisser fick köparen tillbaka sina pengar i det fallet?peternicklas skrev:Har du kolla kompisens namn, det kanske är lika skitigt som "köparen". Försäkringen börjar inte att gälla/syns inte förrän i samband med ett ägarbyte. Är det fortfarande så att ingen försäkring så blir det inget ägarbyte? Din egen försäkring gäller ju tills dess att ägarbytet har genomförts. Har erfarenhet att liknande "affär" som en god vän råkade utför. Det slutade med att affären gick tillbaks, bilen fick hämtas med bärgare och sedan skrotas. Kostade en slant för säljaren. Hoppas bara att du slipper detta.
Kanske felformulerat. Ägarbytet gick inte igenom. Kommer inte ihåg vad som hände med pengarna, tror att han behöll dem. Dock så kostade saker runt om denna affär rätt mycket mer än "köpeskillingen".thomasx skrev:
Nu antar jag köparen inte har någon anledning att tro att ägarbytet ej ska gå igenom, så det han ev ställer till med riskerar ju att drabba hans kompis snarare än mig (och min sambo, som stod på bilen).
Nja, jag ringde som ombud åt två personer som inte kunde svenska, till kommunens "skrotnissar" och de hämtade de kvaddade bilarna helt gratis. Förr kostade det pengar, men kommunerna vill inte ha skrotbilar i naturen längre.peternicklas skrev:
Hmmm, en person säljer en bil denne inte äger, till en person som inte är närvarande, och överlämnar den till någon som inte köpt den.
Snurrig historia det här
Du får hålla utkik efter bilen, den kommer säkert snart ut till försäljning igen
Snurrig historia det här
Du får hålla utkik efter bilen, den kommer säkert snart ut till försäljning igen