Går ägarbytet av någon anledning inte igenom, kontaktar du transportstyrelsen och ber om en ny sådan äggarbyteslapp, den signerar du och fyller i hans uppgifter (minus underskriften), skicka sedan in den så tar transportstyrelsen över och kontaktar honom. Skulle han inte svara på deras förfrågningar om att han är ägaren, så registreras bilen automatiskt på honom.

Y
Sen är det smidigt att göra ägarbytet via mobil så det sker på sekunden, då bör man slippa blandannat få hem vägtull-kostnader osv ifall nya ägaren hinner cirkulera några varv i storstäderna.

Ok, alltså om han inte går att kontakta går det igenom ändå, men vad händer om han skulle neka?

Nu tror jag det kommer gå igenom, uppgifterna verkar stämma.

scim skrev:
Ok, alltså om han inte går att kontakta går det igenom ändå, men vad händer om han skulle neka?

Nu tror jag det kommer gå igenom, uppgifterna verkar stämma.
Du har väl ett kvitto? Då kan du bevisa att bilen blev såld.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Hmm, nej, jag skrev aldrig något kvitto. Hade precis kommit hem från julledigheten och var superstressad med att hinna tina av bilen innan han skulle komma och kolla, så det lyckades helt och hållet försvinna ur huvudet 😪

Betalade han kontant eller swishade han? Swishade han så kan det ses som ett kvitto. Men ring transportstyrelsen nästa vardag och be om råd.

Det är nog inte jättevanligt att skriva kvitto på såna här billig bilar, jag har gjort det någon gång när det inte känts helt rätt med köparen, men i många fall har det faktiskt slutat med att en seriös köpare dykt upp som man känt att man kan lita på.

Man får ju ändå tycka att timpengen för att bedrägeri verkar vara tämligen lågt, det tar ju en stund att plocka av hjul skicka ner bilen på backen och få upp den igen tillsammans med en massa fotograferande och mailande.
Vore det inte bättre att killen skaffade sig ett jobb?

För övrigt så har han ju precis missat att få med området under bakre domkraftsfästet på bilen i bilden han tagit, med tanke på att bilden i sig inte säger nått så kan man ju undra varför den togs så nära.

Det enda man kan fundera på är att det är några lätta skrapmärken på fälgen, men dessa kan ju ha inträffat när han tryckte in däcket på plats.

MissAnpassad skrev:
Betalade han kontant eller swishade han? Swishade han så kan det ses som ett kvitto. Men ring transportstyrelsen nästa vardag och be om råd.
Kontant, men jag har ju iaf en sms-konversation som stödjer att han köpt bilen. Där nämns både dag och pris. Jag tror jag avvaktar och ser om ägarbytet går igenom, men jag har ju egentligen ingen anledning att tro att den inte skulle göra det. Drygt med så många helgdagar tills det kommer hända något bara. Han lär ju dessutom höra av sig innan dess 😕

Stäng av mobilen tills dess och njut av lite ledig tid. :)

Jag skulle nog faktiskt också ringa polisen och höra mig för om det han håller på med. Det är ju mycket möjligt att han är känd för svindlerier även här i Sverige och det är ju bra om han hamnar på den svenska radarn också.

Y
Den här vännen som ägarbytet skrevs på, var den personen med på plats?
- Vet du om personen existerar?
- Vet personen verkligen om att han/hon får en bil i sitt namn?

Ifall nej på dessa så hade jag nog också kontaktat polisen före polisen är den som kontaktar dig.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Personen var ej på plats, utan det var köparen som fyllde i hans uppgifter. Jag är däremot helt säker att den personen finns och är medveten om att bilen skrevs på honom. Jag talade med honom i telefon på det nummer han är registrerad på, uppgifterna stämmer med verkligheten och de är vänner på Facebook.

Då är ju egentligen signaturen på pappret en förfalskning...
Här skulle nog jag börjat dra öronen åt mig rejält.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Jo, jag vet 😪

Ska fan aldrig sälja en bil igen, är uppenbarligen alldeles för godtrogen och lättpåverkad.

Ja, som sagt, kolla upp killen hos fogde och polis, och som det här artar sig så kan det nog vara värt att göra en polisanmälan också!

Polisanmälan för vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.