Ja, när man säljer saker privat säljs sakerna alltid i befintligt skick, så det behöver man inte skriva. Vilket skick skulle de annars säljas i, liksom ;)

thomasx skrev:
Ja, när man säljer saker privat säljs sakerna alltid i befintligt skick, så det behöver man inte skriva. Vilket skick skulle de annars säljas i, liksom ;)
Köparen och säljaren kan komma överens om vad som helst t.ex att säljaren ska ombesörja att något repareras.
Detta bör i så fall stå på kvittot vilket det finns utrymme för på kvittot från konsumentverket jag länkade till.
Vad jag saknar i det kvittot är en ruta för att köparen provkört bilen.
I befintligt skick används endast för att köparen inte i efterhand ska kunna komma med att det fanns en muntlig överenskommelse om att säljaren skulle fixa något.

Redigerat:
Du har inget garantiansvar för bilen, vilket innebär att bevisbördan ligger hos köparen. Han skall alltså bevisa att han inte kört sönder bilen utan att den gått sönder "av sig själv". Det är nog ganska vanligt att nyblivna bilägare kvaddar sina nyförvärv i utbrott av körglädje, inte minst i vinterväglag. Hade konsumenttjänstlagen varit gällande hade du dessutom haft rätt att åtgärda felet själv innan han hade lagt pengar på bilen.

scim skrev:
Här är fö bilderna som han skickade efter att hjulet ramlat av:

[bild]
Jag har kört bärgare för länge sedan, där om någonstans träffade man på mycket olika människor.
Har tidigare även själv åkt billiga bilar och reparerat dem själv, Letat fel på plats och ev diskuterat pris eller avstått affären, Och det är klart visst har man missat fel själv. men jag har aldrig bråkat med säljaren efteråt.

Ang din bilaffär.
DU SKA INTE GE EN KRONA TILL KÖPAREN,

Har köparen kikat på bromsskivorna innan köp så har han sett att det var dags att byta dem.
(Att kika på bromsskivorna går att göra med en ficklampa genom hålen i fälgarna. med hjulen på plats) så där har han inget att hämta. (väligt dålig anliggningsyta på skivan) (belägg byts samtidigt som skivor)

Om hjulet släpper så brukar det väldigt ofta bli skador på skärmen mellan hjulet och framdörren om det är ett framhjul. eller på stötfångaren bakom hjulet om det är ett bakhjul.
Det blir alltid synliga skador i fälgen vid bultarnas hål om ett hjul lossnar vid färd.

Hjulet på bilden är ditlagt, om bilen skulle ha rullat när det lossnade så skulle hjulet inte ligga kvar med den placeringen. skulle hjulet vara kvar så skulle det vara fast mot hjulhuset.

Ägarbytet gäller från det datum som skrevs på ägarbytespappret, (under förutsättning att det inkommer till transportstyrelsen innom 10 dagar efter ägarbytesdatum, och det är korrekt ifyllt)

En bekräftelse att ägarbyte har skett kommer alltid med post. Om du är nyfiken kan du logga in på transportstyrelsen och se vilka fordon du står som ägare på. där kan du se lite före du får brevet hem, efter som posten ska ha en dag på sej.

Du har blivit utsatt för en skojare som försöker maximera sin "vinst" vid kommande försäljning.
Tala om för honnom bestämt att han aldrig kommer att få en krona av dej.
Fattar han inte så be han dra åt hel-vete, det är de språket de personerna förstår.
Efter som du diskuterat med honnom så ser han sin chans att få pengar och kan försöka inn i det sista tyvärr.

Jag träffade många mystiska personer när jag körde bärgare för länge sedan,
Klassiskt var "billig" bil ny inköpt. Haveri eller dikeskörd,
behövde bärgare iaf.
*uppringaren "beställaren" ägde inte bilen men ville att fakturan skulle gå till bilens registrerade ägare.
*föraren påstod sej ibland vara gamla ägaren, men hade ingen id.
*sa som det va att de köpt samma dag och bilen gått sönder men att det var lungt att fakturera gamla ägaren efter som inte nya ägaren hade fixat försäkring.
Klassisk var att de inte ville betala för sej, det skulle någon annan alltid göra.

Samma personer dyker upp lite här och var. (vi kallade dem för daglönare, de drar in pengar för en dag, och är nöjda så)

Lika väl när det säljer något så ska pengarna betalas till någon annan om det inte var kontanter.
Idag ska det swichas till någon annan.

NEJ BETALA INTE,
Han ger upp när han inser att du inte kommer att betala.

Ps. det finns även seriösa köpare av billiga bilar....

Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Du har blivit utsatt för en skojare som försöker maximera sin "vinst" vid kommande försäljning.
.
Stämmer bra. De här köper och säljer allt som rör sig, speciellt i den lägre prisklassen. Om de lågt räknat köper 20 bilar i månaden och får igenom 10 av dessa försök så är bara den förtjänsten stor. Jag ger mig sjutton på att om du ts kollar upp registreringsnumret på biluppgifter.se när ägarbytet gått igenom, så kommer du se att nuvarande ägare står registrerad för ett helt gäng bilar. Jag skulle kunna skriva en bok om olika bilaffärer och olika knep samt idioter man råkar ut för, men väljer att plocka ut ett exempel.

För att antal år sedan sålde jag en bil för 16000. Blev uppringd av köparen som hävdade att han tappat en tusenlapp i min soffa när han betalade. Efter lite tjafs blev jag upplyst om det ena och det andra om min framtid som inte skulle se allt för ljus ut om jag inte skickade över tusenlappen. Vilket jag naturligtvis inte gjorde, och därmed lät han sig nöjas. De försöker, och du kan inte ana hur kreativa dessa personer är. Min erfarenhet är att de testar, men skiter i det om de inte når framgång relativt omgående. Så sätt hårt mot hårt om du ens ska höra av dig.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Ojojoj, jag trodde verkligen inte på er som så starkt hävdade att det var en scam, men jag tänkte att jag skulle försöka kolla upp honom iaf...hade inget efternamn och numret var oregistrerat, men han hade skickat ett sms från sin flickväns mobil, och jag lyckades hitta honom via Facebook, där han använder sig av efternamnet knugen...

Verkar hursomhelst vara en högst oskön individ:
http://www.dagbladet.no/2010/03/23/nyheter/svindel/innenriks/bedrageri/10895832/

http://www.tv2.no/a/2591490

Nu kanske du inte tvekar lika mycket på att han bluffar och att bilden är tillgjord.

Vem blev ägarbytet ställt på om du inte hade efternamn? Vem skrev under som ny ägare??

Den skrevs på hans kompis eftersom han inte hade ett svenskt körkort. Huruvida det stämmer vet jag dock ej. Så här i efterhand känns det ju lite skumt det också.

Då blir det säkert inga problem.

Vilken lirare!

Bara önska honom gott nytt år och ett trevligt ägande nu när det är nya bromsar på den. Betala ska du inte göra

Om ägarbytet av någon anledning inte skulle gå igenom? Vad kan hända då och hur bör jag agera?

Jag förstår inte vinklingen på den första dagbladetartikeln? Ska det vara synd om honom, de påpekar ju att han åkt dit för diverse saker som är relaterat till bluffar själv?

Stå på dig!

K
Av denna anledningen så skriver jag aldrig ut telefonnummer i annonser på billiga saker. Sålde min BMW i ok skick för 9000 och fick ca 75 mail under dagen. Kunde då i lugn och ro läsa igenom och kontakta den som verkade mest seriös.

Tyvärr slutade köpet ändå ungefär som för ts. men med en relativt sympatisk köpare som jag fick hjälpa (dock inte gratis, men nästan, jag förlorade inget på det) att fixa skadan som han (förmodligen) orsakat själv genom att köra lite vårdslöst :) något som han inte ville erkänna.

Men två saker tittar jag efter; personen ska bo relativt nära och ha en trevlig ton i den inledande mailkonversationen. Alla mail som börjar med prutning går direkt i papperskorgen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.