57 764 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Följa pappas råd och be honom dra åt helvete är naturligtvis frestande (men du tänkte nog på råden som innefattade 500-hundringen), men min bedömning är att inte ge ärendet ens en liten gnutta luft, ej heller några pengar tillbaka eller diskussioner överhuvudtaget. Du måste förstå att det finns folk som livnär sig på att agera enligt köparen och de är många. Idioter som inte drar sig för något. Att inte ens provköra bilen... Jag som "bilknarkare" och som köpt och sålt fler bilar än vad de flesta ätit varma måltider, känner att jag helt tryggt kan ge rådet att kapa köparen. Köparen spelar på hela registret, "Svensson" som inte är van att köpa/sälja bil går på det och betalar. 10 sådana affärer/mån där de kanske får 2000 varje gång blir pengar det med.thomasx skrev:Har bara läst dina inlägg scim, men jag tänker så här, om du har använt bilen och kört en del med den upp till du sålde den, och den då fungerade fint och utan att du märkte något eller fann anledning att misstänka något, då har ju du sålt bilen i "god tro" och upplyst köparen om det du kände till. Följ svärfars råd, kanske med en förklaring om att det faktiskt är så det förhåller sig, du kände verkligen inte till några fel.
Men om du inte kört bilen på ett bra tag, och det är så illa att den bara är att skrota, tja, då är det väl inte så schysst även om du inte hade full koll. Man bör ju ändå själv kolla upp att det man säljer funkar, rent moraliskt, tänker jag. Så då kan du ju erbjuda honom att skrota bilen, och när den är skrotad får han tillbaka pengarna. Och om det nu fortfarande är så att man får en slant när man skrotar en bil, så får han tillbaka pengarna minus det beloppet.
Men om han väljer att behålla bilen, ja, då funkar den ju, och de eventuella reparationer han har, är nog ungefär vad man kan räkna med på en bil som gått 36 000 mil och kostar 6 papp...![]()
Gissar att den där bilen inom mycket kort är ute på blocket med en betydligt högre prislapp samt att säljaren "Saab" kommer att beskriva bilen som en trotjänare i toppskick. Den kommer också troligen vara avställd eftersom skatten har kasserats in. Om du TS går in på biluppgifter.se och söker på reg.numret så är jag hundra på att personen kommer äga en hel del andra bilar också.
Rent krasst - Man får vad man betalar för! Oavsett vad det gäller.. Visst kan man försöka vara trevlig och kompromissa lite om samvetet säger att man bör.. men då skulle jag hellre köpa grejerna än att ge pengar! Tex köpa nån bromsskivan eller liknande på biltema och skicka den åt hen..
Personligen kommer jag nog aldrig sälja en bil privat igen (folk e inte kloka), de kommer skrotas eller bytas in (med förlust troligen).. Men fick mardrömmar sist innan ägarbytet gick igenom.. (Trots att vi talat om alla fel, skulle det prutas massa.. När vi väl kom överens.. Ja.. - Två timmar efter de köpt bilen började både polis och mackägare ringa.. de hade redan, bland annat, hunnit tanka fullt och sticka från platsen).,
Personligen kommer jag nog aldrig sälja en bil privat igen (folk e inte kloka), de kommer skrotas eller bytas in (med förlust troligen).. Men fick mardrömmar sist innan ägarbytet gick igenom.. (Trots att vi talat om alla fel, skulle det prutas massa.. När vi väl kom överens.. Ja.. - Två timmar efter de köpt bilen började både polis och mackägare ringa.. de hade redan, bland annat, hunnit tanka fullt och sticka från platsen).,
Ja i princip, så tycker jag det.scim skrev:
Visst skulle saken kunna te sig lite annorlunda i annat ljus, om det verkat vara en vettig köpare och någon riktig oturlig sak hänt som ingen direkt kunnat förutse så skulle jag kunna möjligen, möjligen tänka mig att göra något lite som plåster på såren.
Men som princip - NEJ. Köper man bilar för under 10' så är dessa att betrakta som skrot, och vad som helst kan gå sönder vilken sekund som helst.
Vet man inte, som köpare, vad man gör och vad man ska kolla, så ska man inte heller köpa sådana bilar, alternativt tar man smällen. Smällar får man iofs ta ändå, även när man vet vad man håller på med.
Och sen, som du beskriver att dialogen gått med denne köpare så får jag en jättedålig känsla. Det är ingen ärlig och reko motpart du har där. Klipp av alla diskussioner - köpt är köpt.
Själv har jag en lång erfarenhet av att köpa billiga bilar.
Ibland blir det en jättebra affär, en bil som nästan helt utan reparationer och fix rullar genom besiktningen år efter år. Kanske tar ut 3 år och 4000 tusen mil = en milkostnad på runt 2 spänn för bilen i sig självt, kan gå att nå.
Ibland misslyckas jag och köper en problematisk skithög till bil som jag ruttnar på och skrotar inom ett år, blir då ofta en milkostnad på minst 5 spänn, kan bli 10 också.
Fortfarande inte dyrt jämfört med nya bilar. Men status och komfort missar man ju ...
Men det finns inte på kartan att jag skulle klaga på säljaren. En del riktiga bluffare kan jag muttra över en hel del, men allt är ju ändå mitt eget ansvar som köpare.
Jag kan ju också säga att i backspegeln sett så har de flesta sämre affärerna faktiskt kunnat undvikas, indikationerna på dålig bil/dålig säljare finns ju där som regel. Men så bli man lite fartblind, ofta av att bilen egentligen är för billig.
Med det menar jag inte att din bil var en skum affär, en relativt nybesiktigad bil som startar och går, ligger typ alltid på runt 5-8 tusen. Om det alltså inte finns uppenbara större fel.
Att man som köpare missar lite anliggande bromsar eller andra standardfel ändrar inte på något i sak.
edit:
Och juridiskt har inte köparen något att hämta.
En gammal bil för endast 6', med massor av mil på mätaren. Det finns inget stöd i köplagen åt köparen i detta fall.
Redigerat:
Det är tydligen vanligt med sådana här scams, jag satte själv ut en gammal bil på Blocket nyligen, och blev snabbt nerringd av diverse märkliga individer. Så jag insåg ganska snabbt att det var bättre att skrota den än att ha och göra med en massa patrask.
Fick detta sms precis:
Hej. Då är vi klara här. 1826,- kommer bromssystemet att komma på. Så om du betalar de så är vi överens. (jag måste köpa till andra sidan då de ska va lika) men den kostnaden tar jag självklart. Samma med jobbet osv. Så de är de ellers får du hänta bilen i norsjö, ge tilvaks dom 6000 pluss mina kostnadder till bensin osv som har åkt på osv. Om vi är överens så kan du swisja till de nummeret jag gav dig längre upp (hon tjejjen som var med när vi hämtade bilen) gott nytt år förresten
är inte meningen att va så kvass på en dag som idag. Men vi blev klara precis 
Hej. Då är vi klara här. 1826,- kommer bromssystemet att komma på. Så om du betalar de så är vi överens. (jag måste köpa till andra sidan då de ska va lika) men den kostnaden tar jag självklart. Samma med jobbet osv. Så de är de ellers får du hänta bilen i norsjö, ge tilvaks dom 6000 pluss mina kostnadder till bensin osv som har åkt på osv. Om vi är överens så kan du swisja till de nummeret jag gav dig längre upp (hon tjejjen som var med när vi hämtade bilen) gott nytt år förresten
Här är fö bilderna som han skickade efter att hjulet ramlat av:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Humor. Tror han att det är garanti på en bil köpt för 6000 av en privatperson? Har du gått med på reparation, eller är det hans idé om att ni skulle vara överens om du betalade? Ge ingen luft åt detta.scim skrev:Fick detta sms precis:
Hej. Då är vi klara här. 1826,- kommer bromssystemet att komma på. Så om du betalar de så är vi överens. (jag måste köpa till andra sidan då de ska va lika) men den kostnaden tar jag självklart. Samma med jobbet osv. Så de är de ellers får du hänta bilen i norsjö, ge tilvaks dom 6000 pluss mina kostnadder till bensin osv som har åkt på osv. Om vi är överens så kan du swisja till de nummeret jag gav dig längre upp (hon tjejjen som var med när vi hämtade bilen) gott nytt år förrestenär inte meningen att va så kvass på en dag som idag. Men vi blev klara precis
![]()
Glöm detta, han kan inte göra något! Skulle sälja en Nissan 200SX i mint condition för många år sen 😁...kom överens med en kille från Sthlm att han kunde köpa bilen för 35000:- om ingen annan hann före med högre bud! Idioten hade sedan väntat in sin pappa 1 vecka senare och bokat flyg till Gbg utan att kolla med mig innan, jag hade sålt bilen dagen innan för 40000:-, hans pappa hotade med advokater.mm. Jag sa varsågod gör det vem bryr sig!? Inte jag iaf...
Nej, jag förstår inte riktigt, han verkar ju redan ha fixat bilen, vet inte om han tänkte demontera bromsarna om jag hämtar bilen i Norsjö 😆
Jag tänkte inte svara idag, ska sova på saken och se hur jag gör...helst vill jag ju se att ägarbytet går igenom innan jag säger något definitivt.
Jag tänkte inte svara idag, ska sova på saken och se hur jag gör...helst vill jag ju se att ägarbytet går igenom innan jag säger något definitivt.
Gällande tappade hjulet under bogering (som man får göra i max 30km/h) så kan dom inte ha skruvat fast det öht, annars så borde det hängt löst redan när dom lyfte bilen, eller t.o.m. så skulle det ha vibrerat och låtit ordentligt när han körde hem den.
Även om man kör/bogserar i 30km/h så borde man märka att framhjulet håller på att släppa.
Även om man kör/bogserar i 30km/h så borde man märka att framhjulet håller på att släppa.
Har han kört i diket?
Skulle samtliga 5 hjulskruvar ha släppt utan att de märkt något och stannat bilen?
Missljud höj stereon eller hur tänkte det.
Det slår riktigt ordentligt i ratten innan det lossnar och vid lösa bultar så knackar det rejält när man saktar ner/bromsar lätt.
Tycker han är väldigt påstridig och pressar på för att du ska betala utan att vara otrevlig.
Vad bra att han fixat till sin nya bil förstår inte varför du ska betala en endaste krona.
Ska jag vara ärlig så ser bilden med det lösa hjulet inte verklig ut utan han har lossat hjulet och lagt det lite fint och tagit en bild.
I bilden saknas skrapmärken i snön inte ens spår efter framhjulet det enda är det lilla de dragit i snön med en pinne som ska motsvara skivan, det ser inte ut så när detta inträffar i verkligheten.
Ser inga skrapmärken på bromsskivan där den gått emot backen heller.
Var det inte vänster framhjul som lossnat? Det är vänster bak på bilden eller släppte fler hjul?
Finns inte ens fotspår på bilden, har de inte kontrollerat vad som inträffat utan endast placerat hjulet lite fint i bild.
Skulle samtliga 5 hjulskruvar ha släppt utan att de märkt något och stannat bilen?
Missljud höj stereon eller hur tänkte det.
Det slår riktigt ordentligt i ratten innan det lossnar och vid lösa bultar så knackar det rejält när man saktar ner/bromsar lätt.
Tycker han är väldigt påstridig och pressar på för att du ska betala utan att vara otrevlig.
Vad bra att han fixat till sin nya bil förstår inte varför du ska betala en endaste krona.
Ska jag vara ärlig så ser bilden med det lösa hjulet inte verklig ut utan han har lossat hjulet och lagt det lite fint och tagit en bild.
I bilden saknas skrapmärken i snön inte ens spår efter framhjulet det enda är det lilla de dragit i snön med en pinne som ska motsvara skivan, det ser inte ut så när detta inträffar i verkligheten.
Ser inga skrapmärken på bromsskivan där den gått emot backen heller.
Var det inte vänster framhjul som lossnat? Det är vänster bak på bilden eller släppte fler hjul?
Finns inte ens fotspår på bilden, har de inte kontrollerat vad som inträffat utan endast placerat hjulet lite fint i bild.
Redigerat:
Haha, observant av dig, jag var för chockad av allt att jag inte ens uppmärksammade det. Hursomhelst så måste de glömt att dra åt bultarna, alternativt iscensatt...fast varför?123abc skrev: