57 775 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Detta är lite anledningen till att det allt som ofta är bättre att skrota en bil som är värd under 10 000kr än att behöva trilskas med såna människor.
Tyvärr har billiga bilar en förkärlek till att dra till sig en viss kategori av människor, testa att sälja en billig Merca eller BMW, då är det inte längre hot om bara pengar folk ringer om, folk som inte ens köpt bilen ringer och hotar då...
Har även sålt ett antal Saabar, fick närmre 100 samtal på en som jag satte ut billigt då jag ville bli av med bilen, psykvården verkar ju helt nedmonterad.
Blocka hans nummer i telefonen och gå och gör nått roligt istället.
Tyvärr har billiga bilar en förkärlek till att dra till sig en viss kategori av människor, testa att sälja en billig Merca eller BMW, då är det inte längre hot om bara pengar folk ringer om, folk som inte ens köpt bilen ringer och hotar då...
Har även sålt ett antal Saabar, fick närmre 100 samtal på en som jag satte ut billigt då jag ville bli av med bilen, psykvården verkar ju helt nedmonterad.
Blocka hans nummer i telefonen och gå och gör nått roligt istället.
Håller med övriga. Provkör man inte så köper man ju grisen i säcken. Dessutom så kanske han har kört i diket på vägen hem och förorsakat skadorna själv, det kan ju inte du veta och det ska du definitivt inte betala för. Säg bara att han kan glömma att du bidrar med några pengar..
Jäkla tomte du stött på..
En skev bromsskiva hade han märkt vid en provkörning. Och som redan sagt, vad fan förväntar man sig för bil för 6000kr som dessutom gått 36.000 mil?
Fråga om han själv känner till köplagen, för då borde han känna till 20§ i köplagen:
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
En skev bromsskiva hade han märkt vid en provkörning. Och som redan sagt, vad fan förväntar man sig för bil för 6000kr som dessutom gått 36.000 mil?
Fråga om han själv känner till köplagen, för då borde han känna till 20§ i köplagen:
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Det har jag faktiskt varit med om, var en uppsättning hjul till en Merca men hursomhelst så ringde en kille flera gånger men kom inte till skott, försökte pruta osv, när jag sedan sålde hjulen till en tjej som dök upp med pengar i näven så blev han tvärilsken och tillkännagav att han hade för avsikt att idka könsumgänge med min mor. Jag upplyste honom om att mor min garanterat inte var intresserad och dessutom troligen skulle drämma ett vedträ eller liknade i skallen på honom om han försökte men det blev han inte lugnare av. Jag la på.Pumba skrev:
Tyvärr är det så att billiga bilar i prisklass 0-10 000 lockar fram en särskild sorts idioter, låt bli att svara och gå vidare.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Visst är det konstigt att folk tror att ens gamla rynkiga mamma vill idka samkväm med dem i tid och otid? Dessutom tror dem att man ska bli arg av det, ingen hade väl vart gladare än jag om tanten hade fått komma till för en gångs skull.Fotografen skrev:Det har jag faktiskt varit med om, var en uppsättning hjul till en Merca men hursomhelst så ringde en kille flera gånger men kom inte till skott, försökte pruta osv, när jag sedan sålde hjulen till en tjej som dök upp med pengar i näven så blev han tvärilsken och tillkännagav att han hade för avsikt att idka könsumgänge med min mor. Jag upplyste honom om att mor min garanterat inte var intresserad och dessutom troligen skulle drämma ett vedträ eller liknade i skallen på honom om han försökte men det blev han inte lugnare av. Jag la på.
Tyvärr är det så att billiga bilar i prisklass 0-10 000 lockar fram en särskild sorts idioter, låt bli att svara och gå vidare.
Låter som om köparen slarvat med undersökningsplikten innan köp.
Skev bromsskiva tror jag inte på utan snarare har nog bilen stått ett tag och bromsarna legat emot lite, detta kan leda till att det blir varm och bromsskivan då kan bli skev om någon kör med den utan att åtgärda felet.
Jag har även upplevt att ett hjullager skurit p.g.a detta och navet brustit och hjulet i stort sett lossnade (bromsoket höll skivan och hjulet kvar) men det sker inte på en kortare sträcka.
Jag anser att dessa saker ligger på köparen att kontrollera och ev åtgärda innan de kör hem.
När man köper en billig bil (6000kr) som gått långt och har en del år på nacken så får man undersöka objektet för att inte gå på en nit.
Det är skillnad om han handlat hos en bilfirma men så är inte fallet.
Jag anser att han drar en rövare och hoppas kunna blåsa dig på pengar.
Skev bromsskiva tror jag inte på utan snarare har nog bilen stått ett tag och bromsarna legat emot lite, detta kan leda till att det blir varm och bromsskivan då kan bli skev om någon kör med den utan att åtgärda felet.
Jag har även upplevt att ett hjullager skurit p.g.a detta och navet brustit och hjulet i stort sett lossnade (bromsoket höll skivan och hjulet kvar) men det sker inte på en kortare sträcka.
Jag anser att dessa saker ligger på köparen att kontrollera och ev åtgärda innan de kör hem.
När man köper en billig bil (6000kr) som gått långt och har en del år på nacken så får man undersöka objektet för att inte gå på en nit.
Det är skillnad om han handlat hos en bilfirma men så är inte fallet.
Jag anser att han drar en rövare och hoppas kunna blåsa dig på pengar.
Husägare
· Västerviks kommun
· 464 inlägg
Fy vilken tråkig situation du hamnat i! En bil i den prisklassen finns det ju ingen garanti på, det borde köparen förstått. Han gavs ju möjlighet att både undersöka och provköra bilen innan köpet.
Jag tror att han försöker lura dig, försöker få tillbaka några tusenlappar kanske. Håller med vad flera före mig skrivit: Försök att avsluta kontakten med honom. Nästa gång han ringer är du tydlig och säger att det han säger stämmer inte, de felen kände inte du till när du sålde bilen. Säg också till honom att det inte var någon garanti på bilen och att han gavs möjlighet att provköra bilen och att om han kände sig osäker inför affären kunde han ju tagit med sig sin kompis bilmekanikern. Förklara för honom att affären är avslutad och att du inte vill ha med honom att göra något mer.
När han nu krånglar( att han orkar för dessa i sammanhanget små pengar), så är det ju skönt att han bor på behörigt avstånd.
Lycka till!
Jag tror att han försöker lura dig, försöker få tillbaka några tusenlappar kanske. Håller med vad flera före mig skrivit: Försök att avsluta kontakten med honom. Nästa gång han ringer är du tydlig och säger att det han säger stämmer inte, de felen kände inte du till när du sålde bilen. Säg också till honom att det inte var någon garanti på bilen och att han gavs möjlighet att provköra bilen och att om han kände sig osäker inför affären kunde han ju tagit med sig sin kompis bilmekanikern. Förklara för honom att affären är avslutad och att du inte vill ha med honom att göra något mer.
När han nu krånglar( att han orkar för dessa i sammanhanget små pengar), så är det ju skönt att han bor på behörigt avstånd.
Lycka till!
Men om vi leker med tanken att han inte försöker blåsa mig, utan att jag ovetandes sålde en trasig bil till honom som faktiskt havererade direkt efter köpet, ni tycker fortfarande att jag ska ignorera honom?
Ja, det tycker jag faktiskt.
Femton år och 36 000 mil senare kan vadsomhelst i bilen haverera om en minut, eller hålla ihop tusentals mil till. Vill man inte acceptera detta får man köpa nyare och dyrare.
Vi vet dessutom inte hur han har burit sig åt, kan ju tex ha kört i diket som någon påpekade.
Femton år och 36 000 mil senare kan vadsomhelst i bilen haverera om en minut, eller hålla ihop tusentals mil till. Vill man inte acceptera detta får man köpa nyare och dyrare.
Vi vet dessutom inte hur han har burit sig åt, kan ju tex ha kört i diket som någon påpekade.
Absolut, ingen kan förvänta sig att du har kunskap nog för att ens bedöma vilka fel som finns.scim skrev:
En del kan ju inte ens tanka eller fylla på olja själv.
Så länge du inte medvetet ljugit om fel så ska du inte bry dig, inte heller om du undanhållit att berätta något som han själv kunnat ta reda på.
Det är en bil för 6000kr och då ska han vara glad att den startar och är besiktigad mm.
Jag har handlat många bilar i de prisklasserna och då får man vara på alerten och veta vad man köper.
Om han ville ha en felfri bil får han köpa en ny bil. En gammal bil är ett fordon som består av gamla slitna delar som en efter en går sönder i sinom tid, INGEN vet NÄR. Därför är värdet av denna gamla bil 6000 på marknaden för man vet om man köper en sån bil att alla delar är slitna och kan gå sönder om dom inte redan är sönder.
Ok?
Att den kostar 6.000 och inte 300.000 är orsak till att du inte skall betala och orsaken till priset är att han inte har några garantier. Solklart fall!
Ok?
Att den kostar 6.000 och inte 300.000 är orsak till att du inte skall betala och orsaken till priset är att han inte har några garantier. Solklart fall!
Jag hade börjat med att förhala alla diskussioner med köparen tills ägarbytet gått igenom. Det minskar drastiskt köparens möjligheter att ställa till jävelskap.
Köparen kör uppenbarligen med skuldbeläggning som taktik för att få dig att hosta upp pengar. Fundera om du kan göra på samma sätt, och förklara hur besviken du är på köparen som inte provkörde bilen trots att du erbjöd detta och därmed orsakade en massa strul.
Efter att ha förhalat det hela hade jag förklarat att det har varit en massa turer och olika fel, att du inte hade märkt några fel och att du därför vill ha en oberoende utredning innan du betalar ut några pengar, men att du kan tänka dig en prisrediktion på 15% om de tar fram ett testprotokoll från svensk bilprovning som tydligt visar att felen fanns innan köpet. Då har du nästan varit tillmötesgående.
Köparen kör uppenbarligen med skuldbeläggning som taktik för att få dig att hosta upp pengar. Fundera om du kan göra på samma sätt, och förklara hur besviken du är på köparen som inte provkörde bilen trots att du erbjöd detta och därmed orsakade en massa strul.
Efter att ha förhalat det hela hade jag förklarat att det har varit en massa turer och olika fel, att du inte hade märkt några fel och att du därför vill ha en oberoende utredning innan du betalar ut några pengar, men att du kan tänka dig en prisrediktion på 15% om de tar fram ett testprotokoll från svensk bilprovning som tydligt visar att felen fanns innan köpet. Då har du nästan varit tillmötesgående.