57 775 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Du kan gå in och kolla på regnumret på transportstyrelsen så ser du när senaste regbeviset äro utfärdat.
Helt otroligt bra att man kan köpa en besiktad bil med 4 däck för bara 6000 spänn ☺ vore konstigt om det inte skulle finnas ett anda fel eller minsta förslitning på en bil i denna prisklassen
Helt otroligt bra att man kan köpa en besiktad bil med 4 däck för bara 6000 spänn ☺ vore konstigt om det inte skulle finnas ett anda fel eller minsta förslitning på en bil i denna prisklassen
Jag får tacka så mycket för svaren, ni är ju nästan hårdare än svärfarsan som sa "Du har två alternativ, antingen ber du honom dra åt helvete, eller så erbjuder du honom 500:- med villkoret att han aldrig kontaktar dig igen". 
Din svärfar har helt rätt i det han säger och jag hade valt det första men vänta tills ägarbytet gått igenom.scim skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Samt nästa gång gör ägarbytet via appen mina fordon, då går den igenom på en gång 
Men då måste han ha godkänt svenskt körkort
Men då måste han ha godkänt svenskt körkort
Ja, man får hem brev från Transportstyrelsen när ägarbytet har gått genom, det tar några dagar. Genom Transportstyrelsens app så kan man lite snabbare se ägarbytet, vi sålde en bil nyligen (12/11) den 16/11 var nya regpapper utskrivna,
Jo, jag sålde en annan bil tidigare i år och då körde jag med appen, men han som körde bilen var norsk och hade inte ett svenskt körkort så det blev den analoga varianten den här gången.
Den andra bilen sålde jag för 72000 och det enda jag hört från den köparen var en fråga om vilken motorvärmarkabel hon skulle köpa (och att hon var jättenöjd), så det ligger nog lite i vad som sagts om att sälja billiga bilar...
Den andra bilen sålde jag för 72000 och det enda jag hört från den köparen var en fråga om vilken motorvärmarkabel hon skulle köpa (och att hon var jättenöjd), så det ligger nog lite i vad som sagts om att sälja billiga bilar...
Min gissning vad som hänt.
Bromsoket har kärvat lite, TS har inte kört några längre sträckor, och inte märkt nått. Köparen åkte en längre bit och skivan blev överhettad. Beskrivningen att det först skakade, och senare skakade ännu värre stämmer bra på det.
Bromsoket har kärvat lite, TS har inte kört några längre sträckor, och inte märkt nått. Köparen åkte en längre bit och skivan blev överhettad. Beskrivningen att det först skakade, och senare skakade ännu värre stämmer bra på det.
Nä, med lite otur har han förstört hjullagret också. Men han borde märkt nått mer än att det bara skakade, det brukar lukta fan om brända bromsar.scim skrev:
Men jag säger som alla andra, har man köpt en bil för 6000:-, så ha man köpt en bil för 6000:- och ett kärvande ok är inget ovanligt i den prisklassen.
Håller med om det också. En bil som gått 36000 mil och kostar 6000:- kr är en chansning. Den kan paja på väg hem, eller gå igenom nästa tre besiktningar smärtfritt. Är man så klantig att man inte ens provkör den förtjänar man som mest lite sympati.Rikard Gjersvold skrev:
Har bara läst dina inlägg scim, men jag tänker så här, om du har använt bilen och kört en del med den upp till du sålde den, och den då fungerade fint och utan att du märkte något eller fann anledning att misstänka något, då har ju du sålt bilen i "god tro" och upplyst köparen om det du kände till. Följ svärfars råd, kanske med en förklaring om att det faktiskt är så det förhåller sig, du kände verkligen inte till några fel.
Men om du inte kört bilen på ett bra tag, och det är så illa att den bara är att skrota, tja, då är det väl inte så schysst även om du inte hade full koll. Man bör ju ändå själv kolla upp att det man säljer funkar, rent moraliskt, tänker jag. Så då kan du ju erbjuda honom att skrota bilen, och när den är skrotad får han tillbaka pengarna. Och om det nu fortfarande är så att man får en slant när man skrotar en bil, så får han tillbaka pengarna minus det beloppet.
Men om han väljer att behålla bilen, ja, då funkar den ju, och de eventuella reparationer han har, är nog ungefär vad man kan räkna med på en bil som gått 36 000 mil och kostar 6 papp...
Men om du inte kört bilen på ett bra tag, och det är så illa att den bara är att skrota, tja, då är det väl inte så schysst även om du inte hade full koll. Man bör ju ändå själv kolla upp att det man säljer funkar, rent moraliskt, tänker jag. Så då kan du ju erbjuda honom att skrota bilen, och när den är skrotad får han tillbaka pengarna. Och om det nu fortfarande är så att man får en slant när man skrotar en bil, så får han tillbaka pengarna minus det beloppet.
Men om han väljer att behålla bilen, ja, då funkar den ju, och de eventuella reparationer han har, är nog ungefär vad man kan räkna med på en bil som gått 36 000 mil och kostar 6 papp...
Rikard Gjersvold skrev:
Då är vi 2st med samma misstanke i denna tråden.Rikard Gjersvold skrev:
Det är ju knappast ovanligt att bilar med flytande bromsok ligger an när bilen inte används på ett tag eller väldigt sällan och det är väldigt lätt att kontrollera.