I nästan 6 månadre har jag försökt få svar på varför man skall behöva ha 25 A säkringar till spisar från bla Electrolux och andra spisar i Electroluxkoncernen.
Detta gäller alla spisar för 230 volt 1-fas.
Många kunder har problem med att det bara är 20 A säkringar till spisen i bostäder.
Och man upplever det som står i produktkataloger och vad man säger i butiker att det måste vara 25 A säkringar till spisen som krav för at kunna använda och installera den.
Trots att det finns andra tillverkare som tex Cylinda, som enbart kräver 20 A för spisar som t o m har högre effekt på spisar än Electrolux.
Nu har jag efter mycket om och men fått svar från Electrolux.
25 A säkring är bara en rekommendation för att kunna använda alla funktioner samtidigt OM MAN SÅ ÖNSKAR, som dem säger.
Men det är absolut inget krav och det går jättebra att installera spisarna på en 20 A säkring om man vill.
Man kan inte använda alla funktioner samtidigt på spisen.
En spis på 10 000 watt kan ändå inte användas fullt ut på en 25 A säkring eftersom maximal effekt på den säkringen är 5750 watt.
Klarar oftast lite mera under en kortare tid innan den löser ut.
Så nu behöver Ni som funderar på hur man skall göra när man skall köpa spis och det krävs 25 A när man enbart har 20 A till spisens uttag.
Det kommer att fungerar utan problem.
Säger tillverkaren Electrolux det så är det så.
Min spis fungerar utan problem.
Singe