Hej,
Vi har ett trefas-uttag i garaget samt tre trefasmaskiner. Vad jag kunnat läsa mig till så skall denna vara avsäkrad med en flerpolig säkring, stämmer detta? (idag sitter tre separata där, automat, 16A, de kan således lösa olika).

Ser ju gärna att det är så elsäkert som möjligt då vi ganska frekvent pular på i garaget. JFB finns.
Vidare, jag skulle vilja utöka med ett par till uttag (trefas) så man slipper kasta om hela tiden (som det är nu har vi en byggcentral). Kan man gå från den infällda dosan/utanpåliggande uttaget (2,5mm2 idag i väggen) vidare till utanpåliggade dosor och fördela ut väggarna eller är det någon fördel att dra nytt från centralen?

Vi lär förmodligen vilja utöka med ett par vanliga enfasuttag, kan man dra dessa från bef uttag eller bör man fördela det på något vis? Som det är nu så är det en säkring för de mest använda uttagen på 10A. Denna har aldrig löst ut så jag tror inte detta är något större problem, mer vad som är bra och ekonomiskt.

Uttaget (enfas och trefas) sitter vid grön markering, centralen i rummet intill i rött. Väggen som skulle behöva lite el är längs det gula stråket. Kanske mer men till att börja med där.

Ritning av ett garage med markerade platser för elektriska uttag och planerade elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vad kan kalaset gå på? Är det 2tkr eller 5tkr?

Det där med trepolig säkring gäller om man har en trefasgrupp med blandade typer av förbrukare, några trefas, några enfas förbrukare.

Sålänge du bara har trefasuttag på gruppen är det inte nödvändigt med trepolig säkring.

Om du däremot även kopplar in vanliga enfasuttag så bör du ha trepolig säkring på gruppen (har för mig att det inte behövs då heller om det finns jordfelsbrytare, men det är jag osäker på).

Vid blandat trefas och enfas på samma grupp, så kan man råka ut för att en säkring bryts manuellt/eller fel. Och enfasuttaget antags vara strömlöst, men det kan då matas bakvägen igenom en inkopplad trefasmaskin. L1 bryts, du börjar fibbla med det strömlösa uttaget. Men du har en maskin inkopplad i trefasuttaget, där en motor är inkopplad mellan L2 och L1. Då går det ström från L2 via maskinen och bakmatar ditt uttag som ligger på L1. Sådana fel kan dessutom vara lömska, du kanske kontrollmäter att uttaget är strömlöst. Men så medan du arbetar med det så slår en termostat i maskinen till och kopplar in last mellan L2 och L1, och det "strömlösa" uttaget är plötsligt strömförande.

H hempularen skrev:
Det där med trepolig säkring gäller om man har en trefasgrupp med blandade typer av förbrukare, några trefas, några enfas förbrukare.

Sålänge du bara har trefasuttag på gruppen är det inte nödvändigt med trepolig säkring.

Om du däremot även kopplar in vanliga enfasuttag så bör du ha trepolig säkring på gruppen (har för mig att det inte behövs då heller om det finns jordfelsbrytare, men det är jag osäker på).

Vid blandat trefas och enfas på samma grupp, så kan man råka ut för att en säkring bryts manuellt/eller fel. Och enfasuttaget antags vara strömlöst, men det kan då matas bakvägen igenom en inkopplad trefasmaskin. L1 bryts, du börjar fibbla med det strömlösa uttaget. Men du har en maskin inkopplad i trefasuttaget, där en motor är inkopplad mellan L2 och L1. Då går det ström från L2 via maskinen och bakmatar ditt uttag som ligger på L1. Sådana fel kan dessutom vara lömska, du kanske kontrollmäter att uttaget är strömlöst. Men så medan du arbetar med det så slår en termostat i maskinen till och kopplar in last mellan L2 och L1, och det "strömlösa" uttaget är plötsligt strömförande.
Intressant! Jag har funderat lite på det där med byggcentralen (fyra schuko avsäkrade på två 16A (C16), den har JFB som bryter inkommande ström), skulle det inte kunna vara så att den matande trefassäkringen löser på en av faserna innan säkringen i själva byggcentralen löser? Och att man då skulle riskera att få backströmar? Eller här kanske JFB går in och bryter? För det blir ju blandade förbrukare iom byggcentralen.
Nu blev det ett sidospår i förhållande till övrig frågeställning men...

A Gustson skrev:
skulle det inte kunna vara så att den matande trefassäkringen löser på en av faserna innan säkringen i själva byggcentralen löser? Och att man då skulle riskera att få backströmar?
Så kan det bli. Och även om du har en trepolig säkring så är du inte skyddad mot bakmatning när en huvudsäkring löst. Det är en risk som man skall vara medveten om. I fallet byggcentral är det en tämligen akademisk fråga. Skall du in i byggcentralen och skruva så lär du koppla ur den. Inte slå ifrån en av de tre säkringarna som matar den.

A Avemo skrev:
Skall du in i byggcentralen och skruva så lär du koppla ur den.
Nog inte självklart för alla. För en del år sedan var det ju en dödsolycka med en man som hade en skarvsladd utdragen innifrån huset. Hn satt i en trädgårdsstol (god metallisk kontakt med marken) och höll på att byta uttaget i änden av kabeln. Utan att ha dragit ut kontakten i matande ände. Vet inte om de kom fram till om han bara dragit ur fel kontakt, eller om han faktiskt tyckte det var en bra arbetsmetod.

Men även i fallet byggcentral, så kan man absolut tänka sig en situation där det kanske sitter ett helt gäng med inkopplade byggcentraler och en rörig härva med kabel ut till olika centraler, att någon där drar ut fel kontakt och tror sig ha brutit strömmen till en central som det skall jobbas med.

Just det där med att dra ur fel kontakt var jag med om i min ungdom när jag jobbade extra på en TV verkstad under gymnasietiden.

En av de andra reparatörerna skulle byta nätströmbrytaren på en TV. På den modellen kom nätkabeln in direkt på strömbrytaren, den var lödd på brytaren. Kollegan drog ut kontakten efter test. Och lödde bort kabeln, monterade en ny brytare. Och lödde dit kabeln på den nya brytaren. Det är ett "trehandsgrepp", lödkolv i ena handen, tråden som skall lödas fast i andra handen och lödtenn i ... handen. Det löser man med munnen. Så han höll lödtennet med munnen medan han lödde.

Så var det dags att sätta i kontakten och testa. Han blev lite kallsvettig när han upptäckte att den satt redan i, han hade brutit strömmen till fel apparat... På verkstaden hade vi isolertransformator som drev alla uttag där öppna apparater skulle kopplas in. Men alla plåtdetaljer i en äldre tjockTV är kopplade direkt på ena tråden i nätkabeln, så det räcker att man råkar komma åt någon del av plåtchassit i apparaten med lödtenn i munnen mot den andra nät tråden...

H hempularen skrev:
Men även i fallet byggcentral, så kan man absolut tänka sig en situation där det kanske sitter ett helt gäng med inkopplade byggcentraler och en rörig härva med kabel ut till olika centraler, att någon där drar ut fel kontakt och tror sig ha brutit strömmen till en central som det skall jobbas med.
Det blir ju svårt att helt eliminera alla risker. Och just den risken kan jag inte se att den minskar av att man har en trepolig säkring på matande uttag till byggcentralen.

Intressant detta OT-ämne, men det ni menar är att så länge man inte är in i byggcentralen och pillar är det lugnt? Jag tänkte mig att om man hade någon förbrukare på trefasen som ett 400v element eller dylikt att man således kunde få backströmmar via schuko-uttagen. Nu kanske det inte ens är ett rimligt resonemang men jag har bara bläddrat igenom någon tråd där jag förstod resonemanget var så, om man plockar ut faserna separat från något som via samma säkringar matar 400v (vv-beredare eller dyl).

A Gustson skrev:
Jag tänkte mig att om man hade någon förbrukare på trefasen som ett 400v element eller dylikt att man således kunde få backströmmar via schuko-uttagen.
Det kan inträffa. Säg att du har ett 400V element mellan L1 och L2. Dessutom har du ett schuko-uttag mellan L1 och nolla. Om säkringen på L1 löser så kommer uttaget att bakmatas via elementet när termostaten slår till.

Det som är risken i en fast installation är att någon brutit säkringen till schuko-uttaget för att öppna och fixa något och ändå får en stöt därför att det bakmatas från elementet. Den risken kanske inte helt kan uteslutas när det gäller en byggcentral. Men bra nära. Skall du byta ett schuko-uttag på en byggcentral hoppas jag att du inte bara bryter en av de tre matande faserna och lämnar den ansluten.

Det skall väl också sägas att det brukar avrådas från att göra grupper som blandar enfas- och trefaslaster.

Jag antar att jag gjort ett för hastigt antagande gällande JFB. Till höger sitter två JFB monterade, men såg att de var märkta till grupp 12 och 15. Tolkar det som att belysning garage förråd och dusch är på ena samt vägguttag kök och tvätt är på andra. Kan man inte sätta en JFB på inkommande så att allt som nyttjar jord går på JFB? Tycker denna lösning var lite märklig då exempelvis tvätt och tork går på egna säkringar men står i samma rum som tvätt bör vara. Eller har jag galet fel?
Jag kommer givetvis inte pilla nåt men jag antar att det kan kosta en liten slant att ordna?

• Elcentral med säkringar och JFB-enheter, etiketter markerar olika gruppers användningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Gustson skrev:
Kan man inte sätta en JFB på inkommande så att allt som nyttjar jord går på JFB?
Jordfelsbrytaren bör även skydda de delar av anläggningen som är ojordade. Sätter man en jordfelsbrytare på inkommande så skyddar den allt vare sig det är jordat eller ojordat. Det är ofta bra nog. Men eftersom du har en normcentral så kan du göra det ännu bättre. Sådant som är högre risk att det skall lösa ut jordfelsbrytaren kan man lägga på en separat jordfelsbrytare. Typisk är utomhusuttag en sådan grupp.

En fyrpolig jordfelsbrytare tar lika stor plats som de två tvåpoliga du har. Så du skulle kunna ta bort dina två och ersätta med en fyrpolig som skyddar hela huset. Alternativt ersätta kapslingen där de två sitter med en större och ha två eller fler jordfelsbrytare. Det är helt rätt tänkt att skydda hela huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.