Vi har plejd ute på vår altan. Där är lampor med eluttag under.
Idiot som jag är så kopplar jag på en lövblås i de uttaget och sen så fungerar de inte mer.
Vad gör jag? Är detta paj nu??

RoTe
Kolla din elcentral... En plejd ska väl klara 16A.

RoTe RoTe skrev:
Kan inte se i vår elcentral att nån säkring har gått

RoTe
T Trissstral skrev:
Kan inte se i vår elcentral att nån säkring har gått
Har du gamla "proppar" så syns det inte alltid att dom har gått.

RoTe RoTe skrev:
Hej
Hur mycket startström respektive kortslutningsström klarar en plejd?
Jag hittar inga data på detta

Den innehåller väl en halvledare och inte ett mekaniskt relä?

RoTe
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hur mycket startström respektive kortslutningsström klarar en plejd?
Jag hittar inga data på detta

Den innehåller väl en halvledare och inte ett mekaniskt relä?
Det jag snabbgooglade var plejd relä 16A. Vore väl sjukt om det inte skulle klara ett normalt vägguttag? Vad är då vitsen med att styra ett?

T Trissstral skrev:
Vi har plejd ute på vår altan. Där är lampor med eluttag under.
Idiot som jag är så kopplar jag på en lövblås i de uttaget och sen så fungerar de inte mer.
Vad gör jag? Är detta paj nu??
Börja med att definiera "Plejd". DIM-xx? CTR-01? REL-xx?
Om uttaget har en begränsad effekt pga av att den är styrd på något sätt så borde uttaget vara märkt med max tillåten effekt. Vem har installerat detta?
Har du fortfarande kontakt med din Plejd via appen?

RoTe RoTe skrev:
Det jag snabbgooglade var plejd relä 16A. Vore väl sjukt om det inte skulle klara ett normalt vägguttag? Vad är då vitsen med att styra ett?
Hej
Jag har länge funderat vad denna typ av enheter klarar av gällande startström och kortslutningsström

Når dimmer introducerades för ljusstyrning då skyddades halvledaren av en snabb finsäkring på ca 0,5 A Jag har några gånger hjälpt till att byta ut trasiga finsäkringar

RoTe
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har länge funderat vad denna typ av enheter klarar av gällande startström och kortslutningsström

Når dimmer introducerades för ljusstyrning då skyddades halvledaren av en snabb finsäkring på ca 0,5 A Jag har några gånger hjälpt till att byta ut trasiga finsäkringar
TS skriver inget om någon dimmer och plejden styr också ett vägguttag, således kan man anta att en korrekt elinstallation är utförd med ett relä som klarar 16A. Varför skulle ett relä vara så känsligt menar du?

RoTe RoTe skrev:
TS skriver inget om någon dimmer och plejden styr också ett vägguttag, således kan man anta att en korrekt elinstallation är utförd med ett relä som klarar 16A. Varför skulle ett relä vara så känsligt menar du?
Hej
Är det ett relä då klarar det såklart mer än om det är en halvledare

RoTe RoTe skrev:
Har du gamla "proppar" så syns det inte alltid att dom har gått.
Nej har såna med knappar 😅
Om de inte har gått på huvud skåpet där ute ifs

RoTe RoTe skrev:

• IMG_9462.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är ett eluttag under lampan så att säga, där skulle jag ta ström

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om uttaget har en begränsad effekt pga av att den är styrd på något sätt så borde uttaget vara märkt med max tillåten effekt. Vem har installerat detta?
Har du fortfarande kontakt med din Plejd via appen?ing
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du fortfarande kontakt med din Plejd via appen?
nej ingen kontakt med dom där ute, men inne har jag.. de fanns när vi flyttade till huset

RoTe
Jag ser inget eluttag alls på bilden jag... Är du säker på att en plejd styr eluttaget? Snälla svara inte INNE i ett citat det blir helt omöjligt att få en överblick i tråden då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.