5 736 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
säkring på byggel alltid 3 x 16 A?
Jag hade dock sett till att 32A->16A-konvertern inte kommer på villovägar då den inte direkt uppfyller någon form av gällande normer 
Bättre hade väl varit att byta 32A-honan på skåpet till 16A och sedan säkra ner i skåpet...
Bättre hade väl varit att byta 32A-honan på skåpet till 16A och sedan säkra ner i skåpet...
Byggelcentralen måste väl vara godkänd för mätare för att få kopplas på. Om du köper ett jula eller liknande elskåp så är ju dessa inte godkända för inkoppling av mätare.
Det är vad jag hört av alla elektriker jag pratat med.
Det är vad jag hört av alla elektriker jag pratat med.
i det här fallet så framgår det ju av inlägg #1 att "fasadmätarskåpet" redan satts upp med elmätaren i (kanske på en ställning tills det finns ett hus att sätta fast skåpet i)monsterbyggare skrev:
ja men de som finns att köpa har ju en liten låda med en 3-pol 16A normsäkring...Rrrrr skrev:
att koppla en 16A hona med en liten stump till en 32A hane är inte bra om nån skulle få för sig att stoppa den i ett uttag säkrat 32A och brassa på t.ex. 25kW byggvärme genom den...
långsökt?.. ja!
haha,d et skulle vara nåt att lägga framför huvudingången till elsäkerhetsverkets kontor.. då skulle det nog ta skruv...pellefant skrev:
Edit:
för att kolla fasföljd har jag en Unitest100, det är 3 mätprober som man kan sticka in i vilket uttag som helst, 16,32, 125, perilex... väldigt lättanvänd, och framförallt den billigaste jag hittade..
Redigerat:
Du har väl jordfelsbrytare i din byggcentral med mätaren? Annars är det strängt olagligt att sätta upp ett 16A uttag hur du än ordnar det.
Efter att dom nya reglerna träder ikraft kommer jordfelsbrytare även krävas för 32A uttag.
Efter att dom nya reglerna träder ikraft kommer jordfelsbrytare även krävas för 32A uttag.
Instämmer, finns ingen anledning idag att sätta upp något uttag utan jfb. Dock får man väl hoppas att dom flesta ansluter en bärbar byggcentral med JFB till 32A-uttaget innan dom kopplar in sin utrustning. Men vem vet, det finns kanske snåla byggare som bara har fördelningslådor utan säkringar och jfb...
Klicka här för att svara