Hur säkrar jag bäst upp min bergvärmepump? Det är murad vägg bakom med hålsten. Det är det runt om huset iaf och minst en annan vägg.
Som ni ser står den på en plattform av tegel, betong och sten.
Jag hade gärna velat bila bort betongen framför och gjuta framför, allt packa med bärlager. Problemet är att det ligger över nya plattan som ska gjutas om 2-3 veckor.
Hur blir jag säker att den inte tippar framåt?
Som ni ser står den på en plattform av tegel, betong och sten.
Jag hade gärna velat bila bort betongen framför och gjuta framför, allt packa med bärlager. Problemet är att det ligger över nya plattan som ska gjutas om 2-3 veckor.
Hur blir jag säker att den inte tippar framåt?
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Häng upp den i taket. Eller om taket är för klent, stora konsoller ut från väggarna, spännband under värmepumpen.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag ska inte ta bort det under den. Jag vill bara försäkra mig om att den inte tippar framåt när jag tar bort betong och sten som stöttar framifrån.H hempularen skrev:
Sätt ett par stora/långa franska bultar i väggen på sidorna om VP , fronten går säkert att lyfta av , är det gångjärn på luckan uppe. Sen ett spännband så högt som möjligt och spänn upp, kan kanske spännas så VP nästan lyfter i framkant. VP får som en lutning bakåt, och VP står på bakbenen.
Franska bultar i betonghålsten? Går det?J jonaserik skrev:
Jepp om du borrar strax intill en fog, där är det ca 3 cm hel sten, så håll dig ca 1,5 centimeter från kanten/fogen och lika upptill på stenen, där bruket har anbringats. Är det riktigt tajt mellan stenarna, bara en tunn glipa, går det att borra för en grövre typ plugg mitt i sidofogen.P Psan skrev:
Problemet är att jag inte vet hur stenarna sitter. Finns nåt smart sätt att se det?J jonaserik skrev:
OK putsade vägger då. Vad för rum på andra sidan väggen, klart och färdigt. Annars borrar du ett hål rakt igenom och ankrar upp något att fästa ett spännband i. En grövre ståltråd ca 6 mm räcker och brädbit på tvären bakom som den snuttas runt och vrides till + en ögla på VP-sidan.P Psan skrev:
Ingen dum ide, det är nog så det får bli. Tack.J jonaserik skrev:
Blev lite osäker på var det är säkert att sätta spännbandet. Nån aning?J jonaserik skrev:
Tvärs runt VP så högt upp som möjligt, då behövs inte mycket drag för att VP ska dras in någon centimeter.P Psan skrev:
Mer behövs inte för att lätta på trycket i framkant. När du spänner in, så före mäter du på framsidan under VP hur det är där och när du spännt en del mäter du igen. Då ska det bli lite mer mellanrum mot golv/tegelstenar.
Är det inte dumt för rören att dra tillbaka vp så? Eller ja uppenbarligen inte, men frågar ändå.J jonaserik skrev:Tvärs runt VP så högt upp som möjligt, då behövs inte mycket drag för att VP ska dras in någon centimeter.
Mer behövs inte för att lätta på trycket i framkant. När du spänner in, så före mäter du på framsidan under VP hur det är där och när du spännt en del mäter du igen. Då ska det bli lite mer mellanrum mot golv/tegelstenar.
Jepp nu står VP på bakbenen och inget på frambenen, dom hänger lite som i luften. Du har troligen bara spännt lite så att VP blir lite fri i framkant. Då är det bara att jobba vidare, Vill du få till någon form av betonggolv under VP, kan du dra lite till, så det blir någon centimeter luft i framkant, fylla på med betong så långt det går. Och sedan pressa VP framåt och fylla på resten under baktill. Klart blir en skarv på mitten med betong, men snyggare än tegel under VP. Formsätt då runt teglet så får du en snygg klack där.P Psan skrev:
Hänger du med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden