P Patmark skrev:
Hej!

Jag har en köksö med induktionshäll. Dit finns tre faser 2,5 mm framdragna genom golvet till en perilex. Spisen använder två av dem.

Dock saknas uttag för vispar och annat vilket är riktigt opraktiskt. Så nu undrar jag om elektrikern kan ta den oanvända fasen och säkra ner den från 16A till 10A i proppskåpet och sätta ett eller flera vanliga vägguttag i köksön åt mig?

Den kommer fortfarande att vara 2,5 mm och ligga i samma rör som övriga. Att dra om någon ledning eller dra fram något nytt via golvet bedömer jag som omöjligt eller inte värt risken om det tar stopp vid omdragning. Om man rycker lite i kablarna rör dom sig inte det minsta.

Så det här ser jag som enda möjligheten, annars är det att ha något hängande elände från taket vilket vore riktigt trist.
Inga problem men gruppen ska märkas upp i central kopplingsdosor mm

pacman42 pacman42 skrev:
Och om det är Diazed-säkringar så säkrar du i så fall ned till 10A själv om du vill ha 10A på säkringen (du behöver ju inte byta passdel i centralen för att ha en 10A säkring med Diazed).
Detta är inte ok då det går att byta upp sig utan elektriker.

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
R Robban1234 skrev:
Jo, om anslutningen är gjord för 16A vilket redan diskuterats. Att sätta 10A i detta fallet var ju mer för att TS skulle känna sig trygg att använda apparaterna. Nu var det dock dvärgbrytare, vilka man enligt lagen får byta själv också då man får byta strömställare själv (men knappast rekommenderat). Se https://www.byggahus.se/forum/threads/quiz-vagar-du-pula-med-elen-sjaelv.487728/post-5530241

• Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
Och du är säker på att automatsäkringar är strömställare??

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du är säker på att automatsäkringar är strömställare??
Bo verkar vara det i alla fall

O
R Robban1234 skrev:
Säkringar är enbart till för att skydda ledningssystemet mot överlast. Säkringen dimensioneras därfär utifrån ledningens belastningsförmåga. Passdelskontakten är den dimensionerande komponenten och hindrar dig från att stoppa i en för stor säkring. Att stoppa in mindre säkring är helt riskfritt och i allra högsta grad tillåtet.
P Patmark skrev:
Dock saknas uttag för vispar och annat vilket är riktigt opraktiskt. Så nu undrar jag om elektrikern kan ta den oanvända fasen och säkra ner den från 16A till 10A i proppskåpet och sätta ett eller flera vanliga vägguttag i köksön åt mig?
Korta svaret:

Du behöver inte säkra ned den fasen. I stort sett alla uttag på marknaden är godkända för anslutning på 16A gruppledning. Så det behöver inte vara krångligare än att ansluta de nya uttag.

Långa svaret:

Ett vanligt tankefel många gör med säkringar är att de tänker på glödlampor. Det vill säga at en 10W lyser svagare än en 60W som lyser svagare än en 100W. På samma sätt är det då lätt att tänka att en säkring på 10A ger svagare ström än ut än en 16A, som ger svagare ström ut än en 100A. Med det tankefelet är det lätt att oroa sig för att ens apparater skulle kunna få för mycket ström och gå sänder om säkringen är för stor. Så är det dock inte.

Hur mycket ström som lämnas ut beror på apparaten som ansluts. Förenklat är det Ohms lag vi alla fick lära oss i grundskolan som gäller. Strömmen blir spänningen dividerat med motståndet. Det är alltså apparatens inre motstånd som bestämmer hur mycket ström den dra ut från elnätet. Säkringen påverkar inte det över huvudet taget utan sitter bara där för att bryta spänningen om strömmen blir högre än vad ledningarna klarar av.

Nu skulle man i och för sig kunna tänka sig att om strömmen skall ledas ut genom ett vägguttag, och det inet är dimensionerat för att leda mer än 10A , så måste säkringen dimensioneras efter uttaget istället för bara ledningarna. Så kan man självklart både tänka och göra.

I stort sett alla Schuko-uttag (vanliga stora uttag) är typgodkända för 16A, och eftersom det sällan förekomme större gruppledningar än 16A i där sådana uttag används så blir det inga problem.

När det gäller europakontakter (de små platta) och de nya takuttagen (DCL) så är de bara godkända för 6A. Trots detta är det ingen som håller på och säkrar ned gruppledningarna från 10A eller 16A till 6A. Här tänker man sig istället att det ligger på den som tillverkar utrustning för europa- och DCL-kontakt att de är konstruerade för att vid 230V spänning inte dra mer än 6A.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bo verkar vara det i alla fall
Nej det gör jag inte. Jag bara konstaterar att en JFB definieras som en mekanisk elkopplare som..... Men det är OT i denna tråd.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det gör jag inte. Jag bara konstaterar att en JFB definieras som en mekanisk elkopplare som..... Men det är OT i denna tråd.
OK, ursäkta missförståndet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Finns väl 16A uttag också så säkra ner behövs kanske inte?
ALLA uttag idag (nästan utan undantag) är specade till 16A, sen är de kanske inte alltid lämpliga att köra 16A i 24/7, men det är en annan fråga.

Så TS behöver inte säkra ner, jag skulle t.o.m avråda från det, då det är en trefasgrupp, som minst sagt kan sägas bli märklig då.

Det stora problemet är väl egentligen blandning av tvåfaslast och enfaslast, samt att gruppen efter betjänar saker av skilda funktioner.
Men rätt kopplat kommer bakmatning inte kunna ske, vilket mildrar felet med blandade enfas och flerfasiga laster, men jag tycker änå att man lämpligen byter till en 3-polig säkring, för att få det att bli bättre.
Blandningen av objekt är inte så bra, men inte förskräcklig heller, jag tycker man kan köpa det.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Elvispen har inte kablar som tål 10A heller så...
Jodå, absolut tillräckligt för att vara säker på att säkringen trippar vid kortslutning, utan att skada vispens kabel.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Om spisen ansluts i perliexuttaget så blir det en trefasgrupp som ska vara skyddad av en trepolig säkring.
Nej, det är inget krav, inte ens speciellt högt på önskelistan.

En matning till en elmotor är ju bra att den har trepolig säkring, då bortfall av en fas inte gör att motorn slutar gå, men däremot skenar motorströmmen i de två kvarvarande lindningarna och motorn pajar sen. Har man motorskydd så är man säkrad mot detta.

En grupp med blandade enfas och trefaslaster är ofta mycket lämpligt att ha trepolig säkring till, ofta t.o.m ett absolut krav, detta som personskydd så man inte bara bryter en säkring vid service och sen får strömgenomgång via bakmatning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D datja skrev:
Vill inte glida offtopic men jag har för mig att det bör (inte måste) vara trepolig säkring här. Annars skulle diazedcentraler inte få finnas. Däremot måste man kunna bryta alla tre vid elarbete, t ex mha en fyrpolig JFB.
Eller genom att skruva ur tre "proppar".
Svårare än så är det inte.

Men med automater så har vi fördelen att vi kan välja trepoliga säkringar för att tvinga att man inte kan glömma av sig och bara skruva ur en enda säkring.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
P Patmark skrev:
Det låter väldigt rimligt med trepolig säkring. Men det är det inte, det sitter tre enkla 16A. Så om en ändring görs kanske det är idé att byta till en "äkta" tvåpolig till spisen och en enkel till vägguttagen.
Nej, byt i såfall till en trepolig, så den som är där och pillrar är helt säker på att det aldrig kan komma ström någon märklig väg.
Rätt kopplat och med rätt slags spishäll ska det inte vara något problem, men jag rekommenderar ändå en trepolig C16A. Då kan det inte bli bättre på något vis på denna sida.

Jag får väl bara hålla med Bo om att "nalla ström från en ledare från spis/häll/ugn-matning till något annat" - det ska man inte göra. Det är en nödlösning, men det är långt ifrån den värsta nödlösning man har varit tvungen att göra, så jag går inte direkt i taket om så sker här.
Men generellt ... - gör inte så, dra en egen gruppledning ... men ibland är allt färdigbyggt, och man river ju inte gärna halva huset för detta.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Oldfart skrev:
Säkringar är enbart till för att skydda ledningssystemet mot överlast.
Nej, de har även en uppgift för att säkra villkoret för automatisk frånkoppling.
https://docplayer.se/25362867-Varfor-ska-utlosning-ske-inom-0-4-sekunder.html

Men visst. I det vi just nu diskuterar här, så är det lite sekundärt, dvs villkoret är redan uppfyllt, oavsett 10 eller 16A.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.