P
Hej!

Jag har en köksö med induktionshäll. Dit finns tre faser 2,5 mm framdragna genom golvet till en perilex. Spisen använder två av dem.

Dock saknas uttag för vispar och annat vilket är riktigt opraktiskt. Så nu undrar jag om elektrikern kan ta den oanvända fasen och säkra ner den från 16A till 10A i proppskåpet och sätta ett eller flera vanliga vägguttag i köksön åt mig?

Den kommer fortfarande att vara 2,5 mm och ligga i samma rör som övriga. Att dra om någon ledning eller dra fram något nytt via golvet bedömer jag som omöjligt eller inte värt risken om det tar stopp vid omdragning. Om man rycker lite i kablarna rör dom sig inte det minsta.

Så det här ser jag som enda möjligheten, annars är det att ha något hängande elände från taket vilket vore riktigt trist.

• Gilla
ornet och 1 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Hej!

Jag har en köksö med induktionshäll. Dit finns tre faser 2,5 mm framdragna genom golvet till en perilex. Spisen använder två av dem.

Dock saknas uttag för vispar och annat vilket är riktigt opraktiskt. Så nu undrar jag om elektrikern kan ta den oanvända fasen och säkra ner den från 16A till 10A i proppskåpet och sätta ett eller flera vanliga vägguttag i köksön åt mig?

Den kommer fortfarande att vara 2,5 mm och ligga i samma rör som övriga. Att dra om någon ledning eller dra fram något nytt via golvet bedömer jag som omöjligt eller inte värt risken om det tar stopp vid omdragning. Om man rycker lite i kablarna rör dom sig inte det minsta.

Så det här ser jag som enda möjligheten, annars är det att ha något hängande elände från taket vilket vore riktigt trist.
Om det också finns en nolla framdragen så går det.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om det också finns en nolla framdragen så går det.
Mest troligt, då det vad jag vet inte finns några induktionshällar på annat än 230V.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns väl 16A uttag också så säkra ner behövs kanske inte?

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 8 till
  • Laddar…
Och om det är Diazed-säkringar så säkrar du i så fall ned till 10A själv om du vill ha 10A på säkringen (du behöver ju inte byta passdel i centralen för att ha en 10A säkring med Diazed).

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Alla vanliga Schuko-uttag är gjorda för 16 A, så det behövs ingen nedsäkring.

• Gilla
  • Älska
Berndtan och 12 till
  • Laddar…
P
Javisst, tre faser, jord och nolla. Alla är 2,5 och proppskåpet är hyfsat modernt med jfb.

Jag har mest sett avrådanden från både att ha uttag i bostäder med 16A och att ha mindre än 16A i 2,5mm. Därav frågan.

Avrådan gäller väl att belasta uttagen med 16 A under lång tid? Det lär du knappast göra med elvispen.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 7 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Och om det är Diazed-säkringar så säkrar du i så fall ned till 10A själv om du vill ha 10A på säkringen (du behöver ju inte byta passdel i centralen för att ha en 10A säkring med Diazed).
Det är dvärg eller automat eller vad dom heter

P
useless useless skrev:
Avrådan gäller väl att belasta uttagen med 16 A under lång tid? Det lär du knappast göra med elvispen.
Ja så kanske det är? Jag tycker mig ha sett folk säga att det är farligt för att dom inte bryter när dom borde.

D
P Patmark skrev:
Javisst, tre faser, jord och nolla. Alla är 2,5 och proppskåpet är hyfsat modernt med jfb.

Jag har mest sett avrådanden från både att ha uttag i bostäder med 16A och att ha mindre än 16A i 2,5mm. Därav frågan.
Säkringens storlek är i första hand för att skydda ledningarna, inte personskydd. Du har väl JFB?
P Patmark skrev:
Ja så kanske det är? Jag tycker mig ha sett folk säga att det är farligt för att dom inte bryter när dom borde.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dom bryter lika bra som en säkring på 10 A vid kortslutning.

• Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Elvispen har inte kablar som tål 10A heller så...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Det är dvärg eller automat eller vad dom heter
Då kräver en nedsäkring arbete av elektrikern (som du ju ändå har på plats för att montera uttaget).

P
Låter rimligt tycker jag, men kul att se om det kommer några avvikande åsikter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.