Hej,

Under duschblandaren i vårt nuvarande badrum (som sitter på en kakelvägg) saknas en kakelbit och de verkar inte heller finnas någon fyllande fog (se bilden nedan). Bör jag vara orolig för att detta är taffligt gjort och eventuellt kan medföra fuktskader in i vägen bakom eller bör tätskitet (givet att det är ordentligt gjort) klara av en sån här sak?

Eftersom jag inte ser några tecken på att väggen bakom svällt antar jag att den är ok och att risken snarare är där blandaren är fäst i väggen eftersom det inte sitter någon synlig fog vid nederkanten av blandaren.

• badrumsaknas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakel och fog har inget med tätskikt att göra, det är bara kosmetiskt.
Sen när det är gjort på detta viset kan man ju misstänka att det är en klåpare som vart i farten och av den anledningen bör vara vaksam.

Kaklet minskar visserligen fuktbelastning, men är inte alls ett tätskikt.. Fogen släpper igenom fukt ganska bra.

Med reservation för att jag kan se fel på bilden (du har ingen bättre?), men det ser lite misstänkt ut..

Tack för svar. En kanske bättre bild bifogad.

Med andra ord så ligger risken snarast i att hantverkaren/hemmafixaren kan ha varit en klåpare. Finns det något enkelt sätt att ta reda på om det finns fukt i väggen?

• IMG_3072besk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äh? Ser ut som att blandaren har suttit monterad på väggen innan man kaklade? Måste varit svårt att få till tätskiktet i så fall.

Ser ju lite ut som att det har kommit fuktspärr på röret/undersida blandaren och det tyder på att den var monterad när tätskiktet applicerades vilket är helt felaktigt. Sen kan man undra vilka fler genvägar man tagit om man inte ens tar bort blandaren som är en ganska enkel operation?

Stefan N skrev:
Ser ju lite ut som att det har kommit fuktspärr på röret/undersida blandaren och det tyder på att den var monterad när tätskiktet applicerades vilket är helt felaktigt. Sen kan man undra vilka fler genvägar man tagit om man inte ens tar bort blandaren som är en ganska enkel operation?
Ja är det som det ser ut så hade jag haft exakt samma tankar som dig och varit tveksam till det där badrummet.

Sannolikheten är rätt stor att du har ett badrum som är felbyggt och du bör nog inte räkna med att ha ett gällande försäkringsskydd om utförandet är som vi misstänker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.