Vi har ett 50-t hus med källare. En av golvbrunnarna luktar det illa ifrån så att vi hela tiden måste ha den övertäckt med en matta. Jag har funderingar på om denna brunn saknar vattenlås eftersom det luktar så illa. Brunnen är av gjutjärn, 23 cm diameter och 37 cm djup. Längst nere står det vatten och sedan är det en öppning i sidan längst ned.

Det som är lite märkligt är att brunnen är så djup. Kan det vara så att det har suttit ett vattenlås en gång i tiden som sedan har rostat sönder och förre ägaren har tagit bort det eller har det alltid alltid varit så här?

Golvbrunnen i tvättstugan som ligger i ett intilliggande rum har en vanligt vattenlås som ligger strax under golvnivå.

Hur kan jag åtgärda detta?

Tråkigt svar: Byt golvbrunn. :P ;)

Har du försök med att spola en massa vatten ditt ?
Jag hade samma problem fast det var med en golvbrunn av plast och problemet var att det saknades ett lock till rensning öppning
Synd att jag inte tittade noga när jag tog bort min för en månad sen. Den var också från 50 talet

Öppningen i sidan, ligger den under vattenytan?

I så fall så är där ett vattenlås.

Ett fel som det skulle kunna vara är om du har stopp i avloppet någonstans så att det ibland kommer upp avloppsvatten bakvägen i den här brunnen.

Hålet i sidan längst ned i brunnen ligger bara till hälften under vatten. Jag hällt på två hinkar vatten, men det rinner bara undan. Först hade jag nämligen hoppats på att vattnet i låset hade avdunsat och sedan är det fritt fram för luften i avloppet att gå förbi.

Troligen sönderrostat bakom "hålet". Det blir att byta till nytt eller lägga över med ett tätt lock.

Jag hittade en bild idag. Kolla att du har denna skruv kvar. Jag tror att om den är borta kan det komma lukt därifrån.
golvb.gif

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.