Hej! Letar efter smutsfiltret (som jag förstår ska se ut som bifogad bild?) på min NIBE F1226. Kan ni hitta detta? Visst ska det sitta på inkommande vatten?

Med vänlig hälsning Erik

• Mässingsfärgad, vinkelrätt smutsfilter. Märkt "R20" på vit bakgrund, numrerad som objekt 064.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, isolering, ventiler ovanför en vit apparat, verktyg och fönster.
    Skapa konto
  • Rörsystem med mässingsventiler och kopparledningar under arbete, isolerade rör, verktyg och installationsmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Kopparrör och ventiler för uppvärmningssystem, väggmonterat, isolering, installation i rörskåp.
    Skapa konto
Oftast sitter smutsfiltret på returen och det kan vara ett filterbaal om det finns och behöver inte sitta direkt I anslutning på värmepumpen men kan vara så att man monterade inte dit något.

• Mässingskula ventil med ett blått handtag och text på sidan.
    Skapa konto
Ah, där sitter en sån!

Är det bara att stänga kranen och skruva ur filtret? Kommer jag behöva lufta ”systemet” på något sätt efteråt?

• Uppvärmd vattenberedare med isolerade kopparrör, ventiler, cirkulationspump och verktyg i förgrund.
    Skapa konto
E erik_m_a skrev:
Ah, där sitter en sån!

Är det bara att stänga kranen och skruva ur filtret? Kommer jag behöva lufta ”systemet” på något sätt efteråt?
Hm är det verkligen ett filterbaal?Om det är det så får du plocka ur det och spola och filtret och är det svart så är det skitigt och sedan lufta.Men din nibe borde stå i sommarläge nu (öppen mot varmvattenberedaren och stängd mot värmesystemet)

Och lufta, det är på vanligt vis dvs via elementen på ovanvåningen?

E erik_m_a skrev:
Och lufta, det är på vanligt vis dvs via elementen på ovanvåningen?
Japp

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.