Hej!

Har ett problem som uppstod efter fulpill av lekman om ärligheten ska fram.

Försökte koppla altanens belysning och IR-värmare till en kombinerad dimmer/strömbrytare.

Nu var det ungefär 25 olika färger som var skarvade på 3 ställen, snurrigt värre.

Men iallafall så vart något felkopplat och då jag skruva i proppen efter min nya skarvning så funkar inte pannan/vattenpumpen, inte heller belysningen på halva övervåningen.

Det jag noterat är att belastningsvaktens dioder inte lyser alls längre.
Alla proppar är hela etc.

Kan belastningsvakten helt enkelt ha fått sig en kyss? Bara byta ut? Finns ingen separat säkring på den, bara någon slags vred mot överspänning.
Kan det hänga ihop med belysningen också?

Slänger in lite bilder, det är alltså säkring 2c, 4abc och 3c som inte får någon kräm.

Hjälp uppskattas!

• Öppet elektriskt skåp med transformer och kretskort, synliga märkningar och dioder, ledningar kopplade till olika komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal säkringstavla där säkringar är märkta för olika hushållsfunktioner såsom belysning och cirkulationspump.
    Skapa konto
  • Röd panna och vattenpump med rörledningar och elinstallationer i ett teknikrum.
    Skapa konto
  • Elektriska installationer med säkerhetsbrytare och cirkulationspump i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Öppet elskåp med keramikproppar och etiketter för kretsar som cirkulationspump och belastningsvakt.
    Skapa konto
Jag gissar på att en huvudsäkring har gått...
Har du mätt att det är spänning på alla faser in till huset?

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Kolla huvudsäkringen vid elmätaren. Det är inte säkert att "pluppen" har lossnat så byta alla tre.
Aj då bara tvåa ;)

Har man inget att mäta med så kan man prova att byta plats på säkringar och se om det är nåt annat som slutar funka istället.

Vilka hjältar ni är... tänkte att alla säkringar satt där.
Men sen kom jag på att jag sett någon fin-färgad låda gömd någonstans. Mycket riktigt där satt den.

Tack för hjälpen!

• En äldre brun elcentral med tre säkringar på en vägg, med öppen ljusgrön lucka undertill.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har du koll på vad som gick snett och gått tillbaks eller fått det rätt är det ännu bättre. Var inte rädd för att fråga här före det brukar gå fint också.

Din finfärgade låda ser ut att vara av en typ man bör fixa till för att inte råka ut för större problem. Tänker på att det verkar vara utfört med delbar plint för "huvudnollan" dvs vad vi nu kallar PEN det är inte så lyckat.

GK100 GK100 skrev:
Har du koll på vad som gick snett och gått tillbaks eller fått det rätt är det ännu bättre. Var inte rädd för att fråga här före det brukar gå fint också.
Faktiskt inte.

Ska ta upp det här före jag pillar vidare. Men det är svårt att få till en tråd då det är så himla snurrigt med alla färger, skarvar osv.

tommib
Foton hjälper. Och skisser...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.