3 781 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Tappar spänning till utebelysningen? Saknar 215 Volt!!!
Hej!
Har en utelampa på mitt hus som helt plötsligt slutat lysa. Först trodde jag att lampan gått sönder men nu visar det sig att det bara kommer fram 25V Ac!!!
Lampan styrs av ett skymningsrelä som styr flera andra lampor runt huset och dessa fungerar utan problem.
Kabeln som strömmen kommer (ska komma) igenom är dragen i pex-rör i huset vart vet jag inte.
Kan jag spåra dessa på något enkelt sätt?
Tacksam för kreativa idéer





Har en utelampa på mitt hus som helt plötsligt slutat lysa. Först trodde jag att lampan gått sönder men nu visar det sig att det bara kommer fram 25V Ac!!!
Lampan styrs av ett skymningsrelä som styr flera andra lampor runt huset och dessa fungerar utan problem.
Kabeln som strömmen kommer (ska komma) igenom är dragen i pex-rör i huset vart vet jag inte.
Kan jag spåra dessa på något enkelt sätt?
Tacksam för kreativa idéer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att du mäter 25V betyder troligen att tråden är bruten/losskopplad i andra änden. Det du mäter är kapacitivt kopplad spänning, där tråden går nära en spänningsförande ledning.
Om du är helt säker på att den här lampan inte har någon egen strömbrytare någonstans som du råkat slå om, så skulle jag börja med att titta på anslutningarna vid den närmaste fungerande lampan mellan den felaktiga, och skymmningsreläet. Troligen är det "kedjekopplat" från lampa till lampa från reläet. Om det inte ser ut att finnas en vidarekoppling vid den lampan, så får man titta vid reläet. Där kan finnas en kopplingsdosa dit alla lamporna är kopplade,
Om du är helt säker på att den här lampan inte har någon egen strömbrytare någonstans som du råkat slå om, så skulle jag börja med att titta på anslutningarna vid den närmaste fungerande lampan mellan den felaktiga, och skymmningsreläet. Troligen är det "kedjekopplat" från lampa till lampa från reläet. Om det inte ser ut att finnas en vidarekoppling vid den lampan, så får man titta vid reläet. Där kan finnas en kopplingsdosa dit alla lamporna är kopplade,
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kortis brukar resultera i 0 volt eller 230, jag köper inte den förklaringen.
Protte
Protte
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
@prototypen tror inte han menar en riktig kortis då det antagligen inte finns något att kortsluta på i brytaren även om alla kablar låg ihop
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det här låter ju som en lite mer trolig förklaring, än kortslutning.Luckyswed skrev:
Kan du lägga upp lite bilder av kopplingarna i de olika brytarna så kan du säkert få bra hjälp med hur det skall kopplas rätt.
Lyser dom andra när det fungerar med den
Vet du var fasen kommer från , i någon dosa , troligtvis ligger den fas som du säger på en av skifttrådarna , eftersom brytarna måste vara i ett spec läge , brytarna skiftar fasen mellan dom genom att ge fas 2 varv runt mellan brytarna
Vet du var fasen kommer från , i någon dosa , troligtvis ligger den fas som du säger på en av skifttrådarna , eftersom brytarna måste vara i ett spec läge , brytarna skiftar fasen mellan dom genom att ge fas 2 varv runt mellan brytarna
Klicka här för att svara
