Byggahus.se
Vi har en gammal vedspis, Huskvarna 1927, där det saknas en låsring på varmvattenkran. Låsringen är en vital del som håller käglan på plats och gör så att kranen är tät. Det är en låsring i runt material med diametern 1,5 - 2 mm och ringen har en innerdiameter på ca 13 mm. Helst ska låsringen också vara i annat material än järn för det rostar. En koll hos de vanliga företagen som har reservdelar till gamla vedspisar har gett att de inte har just den här grejen :( Därefter varit till lokala företag som säljer skruv/mutter, en kaminleverantör och en VVS-firma utan
framgång. Finns det någon som känner till var det kan finnas en sån till salu?

Någon som har en skrotspis skulle väl kunna leverera en sådan låsring, men det är väl en önskedröm bara :)

C
K Kurtivan skrev:
Finns det någon som känner till var det kan finnas en sån till salu?
Med all respekt så är det lite svårt att få en tydlig bild av vilken sorts låsring du är ute efter.
Antar att den skall sitta i ett spår, är det ett utvändigt eller invändigt spår?
En bild eller en enkel ritning skulle nog underlätta.
Spontant låter det som något som är relativt enkelt att tillverka om det nu inte går att hitta en passande del.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
20200102_132144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nertill syns en avfasning där det ska sitta en klämring som fixerar och liksom drar ner den här innerdelen av kranen i motsvarande ytterdel. Den här klämringen behöver vara i något material som inte rostar.

Hm.
Går kiktappen som vi ser på bild igenom hålet den ska sitta i och sticker ut på undersidan?

I så fall kan man ju kanske trä på och fästa nån lämplig gummipackning eller o-ring eller nåt som får ”hålla ner” kranen.

Jag hade en vedspis med liknande kran förut och där har jag för mig att det satt en fjädrande metallring av lämplig storlek i spåret.
Det borde ju gå att få tag på eller tillverka nån låsring.
Kanske någon låsring från biltema kan passa? Eventuellt Ihop med nån o ring?

Jag har likadana/liknande kikkranar på mina pannmurskittlar men där sitter de fast och håller tätt ”av egen kraft” utan något mothåll.
(Visst, det går ju lätt att lyfta bort tappen och då läcker vattnet ut men det får man ju undvika om man inte vill att det ska ske)

Det går att slipa kranen med ventilslippasta för att få ytorna (och kranen) tätare. Smeta pasta på kiktappen och sätt den på plats och snurra på den tills det blir ”slätt och tätt”

Det där ska ju inte vara omöjligt att fixa.

Har du hört med Josef Davidsson?
Har för mig att de har rätt bra koll på gamla spisar och sånt. De kanske kan hjälpa dig?

Redigerat:
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Ja, Davidssons var de första jag kontaktade men de hade inget. Utomhus till vattenvärmare går det säkert bra att leva utan lås- klämring, men här känns det som att det är ett måste. O-ring fungerar inte, den trycks ihop och "skrövlar" sig.
Jag har provat med segesäkring, men dels är de vassa och åstadkommer inte rätt tryck, dels, åtminstone den jag provade, rostade den.

Prova med Dione kullager AB i Uppsala. De har nästan allt till maskiner och tillverkar även saker på beställning. En försökte även få dem att rikta upp en fälg. Men där var den för sned för att de skulle lyckas. Det bästa är att du ger dem fotografiet och måtten så kanske de kan hjälpa dig. Genom att ta någon annan typ av låsring och anpassa den.

20200103_083542.jpg
Skapa konto

Här ser ni hela kranen.

C
Vi har Husqvarna med en likadan kran. Skall ta lite bilder så att du ser hur det skall se ut.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi har Husqvarna med en likadan kran. Skall ta lite bilder så att du ser hur det skall se ut.
Ja, det är en Huskvarna den ska sitta på :)

C
Svårt att komma åt att ta en vettig bild och jag lyckades tyvärr inte få loss kranen.
Men låsringen är en "vanlig" ring av tråd med cirkulärt tvärsnitt, kanske 1,5 mm

kran.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Ja,precis. En klämring i runt material.

C
Sök på låsring RW, DIN 7993 om du hittar en standardring som passar.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Ahh, rundtrådssäkring, den har ett namn alltså, då kanske jag kan komma vidare.
Tack!

Hoppas det ordnar sig. Det verkar ju som det kan finnas att få tag i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.