P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med olagligt? Det är knappast brottsligt men säkerligen ett brott mot det avtal du tecknat med kortutgivaren. Så olagligt så som att du kan straffas för handlingen, nej, men skadestånd kan du säkert tvingas att betala om ditt kortutlån medför skada.
Jag var nog lite otydlig. Jag avsåg brott som finns i brottsbalken.
Avtalsbrott är väl något som behandlas civilrättsligt?

P pmd skrev:
Jag var nog lite otydlig. Jag avsåg brott som finns i brottsbalken.
Nej jag har svårt att se att ett frivilligt utlånande till sin partner för gemensamt överenskommen användning på något sätt skulle ses som brottsligt av någon.

Litet sidospår men det är inte bara i brottsbalken brott definieras utan även i diverse andra lagar/författningar.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag har svårt att se att ett frivilligt utlånande till sin partner för gemensamt överenskommen användning på något sätt skulle ses som brottsligt av någon.

Litet sidospår men det är inte bara i brottsbalken brott definieras utan även i diverse andra lagar/författningar.
Fast det är inte okej att ens låna ut kort för samlande av poäng.

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast det är inte okej att ens låna ut kort för samlande av poäng.
Jag har aldrig sagt att det är OK. Jag här däremot tydligt sagt att det "säkerligen ett brott mot det avtal du tecknat med kortutgivaren."

Nu frågade dock @pmd om det är brottsligt på det sätt brott definieras i brottsbalkens första mening. "Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet" och min uppfattning är att det inte är brottsligt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig sagt att det är OK. Jag här däremot tydligt sagt att det "säkerligen ett brott mot det avtal du tecknat med kortutgivaren."

Nu frågade dock @pmd om det är brottsligt på det sätt brott definieras i brottsbalkens första mening. "Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet" och min uppfattning är att det inte är brottsligt.
Tolkade dig fel. Trodde du menade brottsligt ur alla synvinklar när du skrev: "jag har svårt att se att ett frivilligt utlånande till sin partner för gemensamt överenskommen användning på något sätt skulle ses som brottsligt av någon."

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tolkade dig fel. Trodde du menade brottsligt ur alla synvinklar när du skrev:
I min fyrkantiga besserwisservärld finns enbart en synvinkel på ordet brottsligt och det är den som brottsbalken definierar. :p:cool::oops:

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I min fyrkantiga besserwisservärld finns enbart en synvinkel på ordet brottsligt och det är den som brottsbalken definierar. :p:cool::oops:
Inget fel på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.