Hejsan.
Har en säkerhetsventil som har börjat att läcka, utan att den har rörts. Motionerat den en del
men det hjälper föga mot läckaget. Pannan har max arbetstryck på 1.5 bar, säkerhetsventilen på expansionskärlet likaså. Därför undrar jag om denna jag nu får byta ska ha samma utlösningstryck, svårt att finna sådan nämligen som jag tror jag behöver. Det enda jag kan säga om ventilen är att det läcker ut genom ett rör jämte det gamla skvallerröret, när det var öppen kärl/system här.
Om man också tittar på denna bilden, den som är gängad ut till vid inlopp likt den med röd hatt,
är det då R eller G15 jag ska titta efter då? Ser lite olika och blir förvirrad.
Klämrings kopplingen har jag koll på, 15mm, gängorna är ca 20mm, står 1/2 på ventilen nu som jag förstod som att det skulle vara äldre mått.
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
Mvh
Har en säkerhetsventil som har börjat att läcka, utan att den har rörts. Motionerat den en del
men det hjälper föga mot läckaget. Pannan har max arbetstryck på 1.5 bar, säkerhetsventilen på expansionskärlet likaså. Därför undrar jag om denna jag nu får byta ska ha samma utlösningstryck, svårt att finna sådan nämligen som jag tror jag behöver. Det enda jag kan säga om ventilen är att det läcker ut genom ett rör jämte det gamla skvallerröret, när det var öppen kärl/system här.
Om man också tittar på denna bilden, den som är gängad ut till vid inlopp likt den med röd hatt,
är det då R eller G15 jag ska titta efter då? Ser lite olika och blir förvirrad.
Klämrings kopplingen har jag koll på, 15mm, gängorna är ca 20mm, står 1/2 på ventilen nu som jag förstod som att det skulle vara äldre mått.
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
Mvh
Hejsan.
Ja, utvändig gänga har ventilen vid inloppen som jag behöver byta här, likt den röda på bilden.
Klämringskoppling vid utloppet, 15mm. Inloppet, som är gängat är ca 20mm, är det då R15 jag ska kolla
efter, likt denna?
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-sakerhetsventil-vsb132-15mm-6kg/
Det rinner bara kallvatten här från den, sitter även på samma rör där jag fyller på systemet genom en annan ventil.
Och pratade med en annan som skulle kolla i morgon, han trodde efter hur jag förklarade att den inte ska
öppna vid så lågt tryck som expansionskärlet. Så jag kanske klarar mig med denna på 6kg.
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-sakerhetsventil-vsb132-15mm-6kg/
Det är den övre som läcker. Röret ner till vänster går till kran för att fylla på systemet, den högra, undre, går upp i huset med kallvatten.
Ja, utvändig gänga har ventilen vid inloppen som jag behöver byta här, likt den röda på bilden.
Klämringskoppling vid utloppet, 15mm. Inloppet, som är gängat är ca 20mm, är det då R15 jag ska kolla
efter, likt denna?
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-sakerhetsventil-vsb132-15mm-6kg/
Det rinner bara kallvatten här från den, sitter även på samma rör där jag fyller på systemet genom en annan ventil.
Och pratade med en annan som skulle kolla i morgon, han trodde efter hur jag förklarade att den inte ska
öppna vid så lågt tryck som expansionskärlet. Så jag kanske klarar mig med denna på 6kg.
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-sakerhetsventil-vsb132-15mm-6kg/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den övre som läcker. Röret ner till vänster går till kran för att fylla på systemet, den högra, undre, går upp i huset med kallvatten.
Klicka här för att svara