Hej!
Är novis på motorer men jag köpte en billig gammal stiga park från 90 talet. Oklart exakt motor men det är en Briggs and straton. Jag har fått igång den med nytt luftfilter, tändstift och har även bytt förgasare. Kollat över så governorarmen och chokereglaget sitter rätt och rör sig fritt. Mitt problem är nu följande:

1. Startar bara med chokespjället helt öppet.
2. Dör om jag stänger chokespjället
3. Verkar gå väldigt fett med svart rök
4. Jag ser bränsle i förgasarens luftintag.
5. Den jobbar konstigt med varvtalet och varvar ibland upp väldigt högt.

Jag har justerat både låg och högfartsskruv för magrare blandning men det påverkar ytterst marginellt.

Varför får den så mycket soppa? Är det det som är felet? Kan det vara felställd flottör så den alltid sprutar in för mycket? Något mer allvarligt fel? Skickar med bild på förgasaren i fråga.

Jättetacksam för hjälp!

Mvh

Filip

• Närbild på en förgasare i metall som hålls i en hand, med synliga skruvar och anslutningar. Bakgrund av trä- och metallmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förgasaren

• En förgasare med några separata metallkomponenter ligger på papper på ett träbord.
    Skapa konto
Har du kvar den gamla förgasaren? Var fick du den nya ifrån? Jag har en gång köpt en billig kopia på förgasare till en gräsklippare för att det var billigare än en reservdel till den gamla. Men jag kunde inte få motorn att gå rent med den nya förgasaren.

Om flottörnålen inte tätar brukar det droppa bensin ur förgasaren. Om du blåser in i inloppet för bensin skall du kunna blåsa igenom när den är rättvänd, men det skall vara stopp när du vänder den uppochner.

Är det skruven under flottörhuset du justerat? Hur mycket är den öppen? Något varv ut från helt stängd brukar vara en bra utgångspunkt. Det låter onekligen på din beskrivning som att den får för mycket soppa.

• Gilla
RobbanMar och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du kvar den gamla förgasaren? Var fick du den nya ifrån? Jag har en gång köpt en billig kopia på förgasare till en gräsklippare för att det var billigare än en reservdel till den gamla. Men jag kunde inte få motorn att gå rent med den nya förgasaren.

Om flottörnålen inte tätar brukar det droppa bensin ur förgasaren. Om du blåser in i inloppet för bensin skall du kunna blåsa igenom när den är rättvänd, men det skall vara stopp när du vänder den uppochner.

Är det skruven under flottörhuset du justerat? Hur mycket är den öppen? Något varv ut från helt stängd brukar vara en bra utgångspunkt. Det låter onekligen på din beskrivning som att den får för mycket soppa.
Köpte från reservdelaronline så det är en eftermarknadsdel. Gamla är kvar. Försökte först renovera den men blev inte helt bra. Ja skruven under flottören har jag ett varv ut och skruven uppepå (lågfart) har jag ett halv varv ut.

Dock borde detta mest reglera gången inte vara ett krav för start??

Finns det en vakuumpulsdriven bränslepump på motorn? Varifrån tas i så fall vakuumet? Om vakuumet tas från insuget och membranet i den är trasigt kan det komma in en massa extra bensin den vägen. Så det måste inte vara förgasaren. Får du alls igång den med gamla förgasaren?

A Avemo skrev:
Finns det en vakuumpulsdriven bränslepump på motorn? Varifrån tas i så fall vakuumet? Om vakuumet tas från insuget och membranet i den är trasigt kan det komma in en massa extra bensin den vägen. Så det måste inte vara förgasaren. Får du alls igång den med gamla förgasaren?
Nu är vi över min förmåga. Ja den går igång på gamla förgasaren dock mer svårstartad. Den dog på samma sätt med choken i då också. Hur kollar jag vilken typ av bränslepump?

A Avemo skrev:
Jag tror det bara är självtryck? Går slang från tanken till förgasaren och ingen pump mellan

Filletj Filletj skrev:
Nu är vi över min förmåga. Ja den går igång på gamla förgasaren dock mer svårstartad. Den dog på samma sätt med choken i då också.
Om den verkar gå alldeles för fett med både nya och gamla förgasaren antyder det ju att problemet finns någonannanstans.

Filletj Filletj skrev:
Hur kollar jag vilken typ av bränslepump?
Alla småmotorer har ingen bränslepump. Men om den har det är det vanligast att den drivs med vakuumpulser. Om du hittar en bränslepump kan du se om den har kontakt med insuget via en slang. I så fall är det totalt tre slangar till den. Ta en bild och lägg upp om du är osäker.

A Avemo skrev:
Om den verkar gå alldeles för fett med både nya och gamla förgasaren antyder det ju att problemet finns någonannanstans.

Alla småmotorer har ingen bränslepump. Men om den har det är det vanligast att den drivs med vakuumpulser. Om du hittar en bränslepump kan du se om den har kontakt med insuget via en slang. I så fall är det totalt tre slangar till den. Ta en bild och lägg upp om du är osäker.
Det är slang direkt från tanken till förgasaren!

A Avemo skrev:

Såhär går den från tanken direkt till förgasare

• Bränsleledningar och förgasare med kopplingar, visar bränsleflödet direkt från tanken i en motor.
    Skapa konto
  • Förgasare på en motor med anslutet bränslerör och synliga delar av en motorcykel eller liten maskin.
    Skapa konto
Hur mycket har du justerat skruvarna på förgasaren? Hur svarar den på gasen när den går? Prova att under någon halv sekund ge fullgas direkt på förgasaren så att du går förbi varvtalsregulatorn.

Det finns ju andra saker som kan få den att gå illa och ryka. Om den får i sig mycket olja brukar det ryka mycket. Hur ser tändstiftet ut? Är det oljigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.