Ska skaffa en kompressor och har läst på lite. Verkar som att normalt sett är det fria avgivna luftflödet vid 6 bar ca 70-75% av den genomlupna volymen. Detta skiljer dock en del och särskilt på Biltema.
Se bild.
mek_eff.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför skulle Biltemas (och några andra) bara ge ca 50% medan de andra ger 70-75% av den genomlupna volymen? För att kolvarna och ventilerna läcker som såll? För att regulatorn som sitter på är för klen?

Har speciellt kollat på 50-liter, V-block, 2,2kW då det verkar vara enda sättet att få hyfsat flöde till lågt pris och lite plats. Annars får man köpa en "riktig" kompressor om man vill ha högre flöde eller lägre ljudnivå.

Här har Jula, Biltema och Clas Ohlson exakt samma kompressorblock men olika siffror.
urval1.png

Hade ju varit fint om det nu är 412 l/min genomlupt volym och det kan ge 250-300 l/min, om man byter ut regulatorn. Tyvärr tror jag inte på det mtp de videor som finns på Youtube där det tar lång tid att fylla upp tanken!
Bauhaus och Stanley anger 356l/min för ett liknande block med samma motoreffekt och Duabhusets ger 245l/min precis som Stanleys med 356l/min genomlupet....

Vilket träsk!!

Vem har gjort den utredningen?
Effektiviteten beror till stor del hur stor volym det är kvar när kolven är i topp. Det gäller att få plats med ventilerna utan att kolven slår i.
Läckaget är nog litet.

Protte

Jag. Jag tog alla specar på kompressorer från lite olika ställen för att kunna jämföra.

Hm, det har du rätt i! Högre kompressionsförhållande=effektivare.

Ska maila Jula, Biltema och Clas och fråga om de har nån aning om vad det är för siffror de presenterar.
Jag tror inte alls att det är olika block då de ser helt identiska ut, tom rördragning tryckregulator etc är helt identiskt mellan Jula och Clas, samt förra årets modell av Biltema (den som beskrivs i manualen). Mao de borde också prestera identiskt.

Fick svar.
Biltema: "Vet ej, det är de siffror vi fått från lev."
Clas O: Fick svar att de ska kolla med inköp, fick sedan svar att de kollat och att det är korrekt.
Jula: "Våra sffror stämmer" kort o gott.

Någon har fel. :)

Köpte en Biltema 30V-50 pga den fina färgen och långsmala=lägre tanken.
Är grymt missnöjd med doften av gammal olja när den blir varm, men den är bra i övrigt.

Biltema_30V-50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av min enkla beräkning gissar jag på 356 l/min genomlupen volym och 245 l/min vid 6 bar och att några 300l/min som Jula skriver får man inte.

A
Jag köpte en stanley på jula, skulle vara 280l/min fritt avgivet (2,2kw). När jag kör den mutterpurra som följde med, Stanley även den, som ska dra 200l/min, så orkar inte kompressorn mata den särskilt länge innan luften tar slut = bara fantasier på fritt avgivet. Min gamla Atlas Copco på 300l/min fritt avgivet, som bara går på en cylinder, den klarar att hålla luften längre :(
Stanleyn ska ju klara av att hålla mutterpurran länge egentligen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.