Fungerar säkerheten hos en säkring även om ledningen är väldigt lång?
Konstig fråga kanske men i mitt fall har jag en undercentral i garaget där det sitter porslinssäkring på 10A.
Därifrån går det 1.5 mm² ledning till diverse dosor och uttag och det uttaget som sitter längst bort från centralen sitter nog med ca. 30 meters kabel.
Frågan är nu om jag ansluter en bevattningspump på 500 W med en ledning på ytterligare ca. 20 meter kommer säkerheten i säkringen fotfarande fungera? Alltså att den löser ut innan det sker något annat farligt eller påverkas funktionen negativt av den långa ledningen?
Att det blir spänningsfall i den långa ledningen förstår jag och det är inget annat anslutet under tiden, men om funktionen hos säkringen fortfarande fungerar så kan man i princip testa med hur mycket man kan belasta utan problem? Går säkringen så vet man att det var för mycket men inget allvarligare händer eller?

Längden på kablar påverkar hur lång tid det tar för säkringen att lösa ut. Det är möjligt att ha så långa skarvsladdar att säkringen inte alls löser ut vid kortslutning, så rent allmänt kan det absolut bli problem. Sedan tycker jag inte att dina siffror låter så allvarliga, men det behövs lite mer info för att svara säkert.

Inte säkert, det behöver kontrolleras. Ju längre ledning, desto lägre blir kortslutningsströmmen och vid en viss punkt kommer inte säkringen längre att lösa (tillräckligt snabbt) vid ett jordfel vilket kan vara farligt.

50 meter 1.5 mm² är långt, men inte uppåt väggarna långt, så bara det finns en JFB så tror jag säkert det kommer fungera.

En porslinssäkring på 10 A behöver 47 A för att lösa inom 5 s, och 82 A för att lösa inom 0.4 s. Förutsatt att du pluggar i en JFB i uttaget (om det inte redan finns i centralen) så kan vi räkna på 5 s. 47 A ska du kunna uppnå om du inte bort djupt inne i skogen med 10 km till transformatorstationen...

Vill du kontrollera kan du alltid mäta upp impedansen längst bort vid pumpen med vattenkokarmetoden :)
https://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html?showAll#60
http://www.fluxio.se/forum/27/10259.html?limit=200&start=0

Skulle det bli problem kan du alltid säkra ned till 6 A.

Frågan är relevant.
Blir det för långt kan det bli så illa att säkringen aldrig löser, eller löser efter lång tid vid en kortslutning. Är kortslutningen mot jord så kommer apparathöljet spänningssättas med halva nätspänningen, 115 V, tills säkringen löser. En jordfelsbrytare tar hand om detta, finns det ingen sådan i den fasta installationen så sätt en portabel i vägguttaget och skarvsladden i jordfelsbrytaren.

Edit: Tvåa....

Tack för snabba svar!
Jordfelsbrytare saknas. Det kommer jag omedelbart införskaffa en portabel. Tack för hjälpen.
Jag bor i skogen men bara ca. 1 km. utanför tätbebyggt område. Vet inte avstånd till närmaste transformatorstation men är absolut inte mer än 5 km.
Påverkar belastningen i övrigt något? Idag kanske det är en vattenpump på 500 W, i morgon kanske det är lövsugen på 3000 W. Kan det inte bli för varmt i ledningarna eller liknande innan säkringen löser?

Säkringen fyller två uppgifter. Det ena är överbelastningsskydd och det andra är kortslutningsskydd. Det är kortslutningsskyddet som blir påverkat av långa ledningar. 3000W är mer än en 10A säkring är gjord för, så det är inte helt rätt att använda den ens utan skarvsladd. Med detta sagt så kommer inte kabeln att bli överhettad lättare om den är längre. Undvik dock att ha den tätt hoprullad vid hög belastning.

Vi har endast pratat kortslutningsströmmar hittills, för det är där ledningens längd har en säkerhetsmässig betydelse.

Belastningsströmmen ger dels upphov till spänningsfall vilket beror av längden, men det är ju inte en säkerhetsfaktor, men kan bli väl så bevärande. Återigen är dina kabellängder inte på något sätt extrema så det går att prova ifall lövsugen går bra.

Överbelasta ledningarna kommer du inte att kunna göra med en 10 A som skydd. Här spelar ledningslängden ingen roll, ledningen blir lika varm per meter (ungefär) oberoende av hur lång den är.

Edit: Två för andra gången...

Lövsugen har jag kört med mycket på andra 10A säkringar och det fungerar fint. Den kanske inte är på 3000W som det står på. :)
Oavsett så har den aldrig löst ut någon säkring.

Portabel Jordfelsbrytare kommer köpas i morgon och senare, förhoppningsvis i sommar, kommer det installeras en fast i / vid centralen.
Återigen tack för hjälpen.

Du har ju svaret att det fungerar utmärkt. Precis som det oftast går utmärkt att lasta en släpvagn med 30% överlast. Om säkringen senare löser någon gång så vet du varför. Enligt bifogat datablad kan man belasta en 10A säkring med c:a 15 ampere kontinuerligt utan att den går. Mer under kortare stunder. 15A 230V är 3450W. Oftast går det bra när man överbelastar måttligt, men kan man så bör man undvika det.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/iiSicherungen-DT_D_F.pdf

:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.