1 749 913 läst ·
15 781 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Friskt vågat, hälften brunnet 😆Mikael_L skrev:
Nähä. Ajdå...
[bild]
Blir det mer godkänt om man har en egen lösning på elanslutningen?
[bild]
Ja det här är alltså min. Och den är trevligt finurlig för att den vänder brödskivorna själv när man rostat ena sidan klart, man bara för ner och sen tillbaka armarna, så simsalabim är rostas andra sidan.
Tyvärr inte så välpolerad vid fototillfället.
Jag har en korrekt kontakt (någonstans) och ett lämpligt sladdställ med tygomspunnen tråd (någonstans) men aldrig orkat skruva ihop, och varje gång jag funderar på att göra det så har jag ingen aning om var jag har sakerna.
Jag köpte den utan sladd, och det som nu sitter där var bara tillfälligt för att provköra, samt att rosten faktiskt användes skarpt en gång, vid ett tillfälle.
By the way, risken för brand minskar nog inte med en korrekt kontakt, för nog är det de glödande trådarna inne i rosten som utgör 99,9% av brandrisken, men däremot risken för elchock .... 🤨
Jag köpte den utan sladd, och det som nu sitter där var bara tillfälligt för att provköra, samt att rosten faktiskt användes skarpt en gång, vid ett tillfälle.
By the way, risken för brand minskar nog inte med en korrekt kontakt, för nog är det de glödande trådarna inne i rosten som utgör 99,9% av brandrisken, men däremot risken för elchock .... 🤨
Kontakten är väl utgången ur handeln sedan länge med brukar med jämna mellanrum finnas i diverselådor på loppis för några kronor. Den tygomspunna var väl i första hand för strykjärn, här duger vanlig kabel.Mikael_L skrev:
Jag har en korrekt kontakt (någonstans) och ett lämpligt sladdställ med tygomspunnen tråd (någonstans) men aldrig orkat skruva ihop, och varje gång jag funderar på att göra det så har jag ingen aning om var jag har sakerna.
Idag på ICA så insåg jag att det fanns en sak som jag glömt bort att det funnits, men som jag plötsligt kom ihåg.
För efter jag kommit och tänka på koncentrerad apelsinjuice i 2dl förpackning (förr ofta frusen, perfekt för att få kall juice direkt efter man blandat) så letade jag i butiken - men nej.
Bara en massa 1 och 2-liters med drickfärdig, och en massa olika slags lättdrycker i 2dl-förpackningar som ska blandas till 1 liter.
Något typ såhär såg de frysta ut i min ungdom
eller såhär, inte att förglömma
För efter jag kommit och tänka på koncentrerad apelsinjuice i 2dl förpackning (förr ofta frusen, perfekt för att få kall juice direkt efter man blandat) så letade jag i butiken - men nej.
Bara en massa 1 och 2-liters med drickfärdig, och en massa olika slags lättdrycker i 2dl-förpackningar som ska blandas till 1 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har som sagt var den rätta kontakten i mina gömmor, ja faktiskt ett ex av ojordat utförande och i jordat utförande.B Bitterhetsakademin skrev:
Tygomspunnen kabel gällde som (krav eller rekommendation ... jag är inte säker) för alla värmeapparater, dvs även smörgåsjärn, våffeljärn etc.
Bildsökte på gammal brödrost och fanns en en lika brödrost ute på Tradera.
Den provkörs på någon av bilderna, man kan se att delar av slingan ej glöder... Svårt att se på bilden men sladden ser ut som en tvåledad oval SKX ansluten mot jordad stickpropp. I värsta fall har de kalla delarna av värmeslingan kommit åt höljet så så "varvkortslutning" uppstått det medför även att höljet blir spänningsförande. Och om det samtidigt är en ojordad anslutningskabel så är den rent av livsfarlig.
https://www.tradera.com/item/342552/682984617/brodrost-gammal-samlarsaker-retro
Den provkörs på någon av bilderna, man kan se att delar av slingan ej glöder... Svårt att se på bilden men sladden ser ut som en tvåledad oval SKX ansluten mot jordad stickpropp. I värsta fall har de kalla delarna av värmeslingan kommit åt höljet så så "varvkortslutning" uppstått det medför även att höljet blir spänningsförande. Och om det samtidigt är en ojordad anslutningskabel så är den rent av livsfarlig.
https://www.tradera.com/item/342552/682984617/brodrost-gammal-samlarsaker-retro
Redigerat:
Så här ser en sådan kontakt ut (med en nymonterad kabel och plugg).B Bitterhetsakademin skrev:
Bilden hittad på nätet
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Kalle Anka-josen köpte vi på lokala livsmedelsbutiken hemma i Uppsala på 90-talet. Senare fick vi Florida's Natural som favoritjos då vi bodde i NYC. Först nyligen fick jag veta att det är Florida's Natural som även gör Kalle Anka-josen!Mikael_L skrev:
Idag på ICA så insåg jag att det fanns en sak som jag glömt bort att det funnits, men som jag plötsligt kom ihåg.
[bild]
[bild]
TV-kontrollanten
Här en broschyr om vikten av att betala sin tv-licens och att betala den rätta licensen.
Det var på den tiden då det var högre avgift för sådana nymodigheter som färg-tv. Olydiga avgiftsskolkare skrämdes med tv-pejling och hot om dryga böter med upp till 500 kronor. Vad gäller pejlingen var det väl till största delen en ren bluff.
Här en broschyr om vikten av att betala sin tv-licens och att betala den rätta licensen.
Det var på den tiden då det var högre avgift för sådana nymodigheter som färg-tv. Olydiga avgiftsskolkare skrämdes med tv-pejling och hot om dryga böter med upp till 500 kronor. Vad gäller pejlingen var det väl till största delen en ren bluff.
I samband med Habsburgska rikets fall bistod Sverige det nybildade Österrike med betydande humanitärt bistånd såväl mediciner, kläder och livsmedel.
Tacksamheten var stor och i Wien döptes ett torg om till Schwedenplatz och denna medalj slogs som minne. Senare bjöds en större delegation till Österrike och hedrades för sina insatser.
Tacksamheten var stor och i Wien döptes ett torg om till Schwedenplatz och denna medalj slogs som minne. Senare bjöds en större delegation till Österrike och hedrades för sina insatser.
Man kunde även få en snigel på ögat, vill jag minnas.B Bitterhetsakademin skrev:TV-kontrollanten