Mikael_L Mikael_L skrev:
Nähä. Ajdå...
[bild]

Blir det mer godkänt om man har en egen lösning på elanslutningen?
[bild]

Ja det här är alltså min. Och den är trevligt finurlig för att den vänder brödskivorna själv när man rostat ena sidan klart, man bara för ner och sen tillbaka armarna, så simsalabim är rostas andra sidan.

Tyvärr inte så välpolerad vid fototillfället.
Friskt vågat, hälften brunnet 😆

Mikael_L
Jag har en korrekt kontakt (någonstans) och ett lämpligt sladdställ med tygomspunnen tråd (någonstans) men aldrig orkat skruva ihop, och varje gång jag funderar på att göra det så har jag ingen aning om var jag har sakerna.
Jag köpte den utan sladd, och det som nu sitter där var bara tillfälligt för att provköra, samt att rosten faktiskt användes skarpt en gång, vid ett tillfälle.

By the way, risken för brand minskar nog inte med en korrekt kontakt, för nog är det de glödande trådarna inne i rosten som utgör 99,9% av brandrisken, men däremot risken för elchock .... 🤨

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har en korrekt kontakt (någonstans) och ett lämpligt sladdställ med tygomspunnen tråd (någonstans) men aldrig orkat skruva ihop, och varje gång jag funderar på att göra det så har jag ingen aning om var jag har sakerna.
Jag köpte den utan sladd, och det som nu sitter där var bara tillfälligt för att provköra, samt att rosten faktiskt användes skarpt en gång, vid ett tillfälle.

By the way, risken för brand minskar nog inte med en korrekt kontakt, för nog är det de glödande trådarna inne i rosten som utgör 99,9% av brandrisken, men däremot risken för elchock .... 🤨
Kontakten är väl utgången ur handeln sedan länge med brukar med jämna mellanrum finnas i diverselådor på loppis för några kronor. Den tygomspunna var väl i första hand för strykjärn, här duger vanlig kabel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Idag på ICA så insåg jag att det fanns en sak som jag glömt bort att det funnits, men som jag plötsligt kom ihåg.

För efter jag kommit och tänka på koncentrerad apelsinjuice i 2dl förpackning (förr ofta frusen, perfekt för att få kall juice direkt efter man blandat) så letade jag i butiken - men nej.
Bara en massa 1 och 2-liters med drickfärdig, och en massa olika slags lättdrycker i 2dl-förpackningar som ska blandas till 1 liter.

Något typ såhär såg de frysta ut i min ungdom

Förpackning med fryst koncentrerad apelsinjuice, märkt "Orange Juice Original", dekorerad med apelsiner och blad, 355 ml.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller såhär, inte att förglömma
En burk med Donald Duck Florida djupfryst apelsinjuice, klassisk förpackning, orange etikett med glad anka, från förr.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
fallskydd och 20 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Kontakten är väl utgången ur handeln sedan länge med brukar med jämna mellanrum finnas i diverselådor på loppis för några kronor. Den tygomspunna var väl i första hand för strykjärn, här duger vanlig kabel.
Jag har som sagt var den rätta kontakten i mina gömmor, ja faktiskt ett ex av ojordat utförande och i jordat utförande.

Tygomspunnen kabel gällde som (krav eller rekommendation ... jag är inte säker) för alla värmeapparater, dvs även smörgåsjärn, våffeljärn etc.

Bildsökte på gammal brödrost och fanns en en lika brödrost ute på Tradera.
Den provkörs på någon av bilderna, man kan se att delar av slingan ej glöder... Svårt att se på bilden men sladden ser ut som en tvåledad oval SKX ansluten mot jordad stickpropp. I värsta fall har de kalla delarna av värmeslingan kommit åt höljet så så "varvkortslutning" uppstått det medför även att höljet blir spänningsförande. Och om det samtidigt är en ojordad anslutningskabel så är den rent av livsfarlig.

https://www.tradera.com/item/342552/682984617/brodrost-gammal-samlarsaker-retro

Redigerat:
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag köpte den utan sladd, och det som nu sitter där var bara tillfälligt för att provköra,
..men nog har väl du som proffs en riktig kabelskotång typ
Kabelskotång med blå handtag från Cocraft, använd för att krimpa kablar.

🤔
Det där ser ut att vara krimpt med en skräptång typ
Kabelskotång med röda handtag och flera funktioner för kabelkrimpning och avisolering.

😮😉
Brödrosten är en sådan jag växte upp med under 60-talet och dom är utmärkta att rosta bröd med.

Så här ser en sådan kontakt ut (med en nymonterad kabel och plugg).

Bilden hittad på nätet

• Två typer av stickkontakter jämförs. En äldre svart kontakt sida vid sida med en modern vit plugg och kabel på brun yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
hsd
D Dilato skrev:
..men nog har väl du som proffs en riktig kabelskotång typ
[bild]

🤔
Det där ser ut att vara krimpt med en skräptång typ
[bild]

😮😉
Brödrosten är en sådan jag växte upp med under 60-talet och dom är utmärkta att rosta bröd med.
Den med röda handtaget är bra, att kapa skruvarna med

Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag på ICA så insåg jag att det fanns en sak som jag glömt bort att det funnits, men som jag plötsligt kom ihåg.

För efter jag kommit och tänka på koncentrerad apelsinjuice i 2dl förpackning (förr ofta frusen, perfekt för att få kall juice direkt efter man blandat) så letade jag i butiken - men nej.
Bara en massa 1 och 2-liters med drickfärdig, och en massa olika slags lättdrycker i 2dl-förpackningar som ska blandas till 1 liter.

Något typ såhär såg de frysta ut i min ungdom

[bild]

eller såhär, inte att förglömma
[bild]
Kalle Anka-josen köpte vi på lokala livsmedelsbutiken hemma i Uppsala på 90-talet. Senare fick vi Florida's Natural som favoritjos då vi bodde i NYC. Först nyligen fick jag veta att det är Florida's Natural som även gör Kalle Anka-josen!

Stickan56
hsd hsd skrev:
Den med röda handtaget är bra, att kapa skruvarna med
Det är inte alla som duger ens till det.

Stickan

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Den här fina underbara uppfinningen, som underlättar post-och tidningshämtning, hade jag glömt att jag såg i Råå för 11 år sedan.
Blev påmind av Facebook.
Blå postbrevlåda fäst vid en äldre metallkonstruktion, stående vid ett fönster med en rem eller lina ansluten till huset.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 17 till
  • Laddar…
TV-kontrollanten
Här en broschyr om vikten av att betala sin tv-licens och att betala den rätta licensen.
Det var på den tiden då det var högre avgift för sådana nymodigheter som färg-tv. Olydiga avgiftsskolkare skrämdes med tv-pejling och hot om dryga böter med upp till 500 kronor. Vad gäller pejlingen var det väl till största delen en ren bluff.

• Broschyr med texten "Betalar du rätt TV-avgift?" och illustration av en person framför en TV med ett ansikte, text "AVGIFTSKONTROLL PÅGÅR!" längst ner.
    Skapa konto
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
I samband med Habsburgska rikets fall bistod Sverige det nybildade Österrike med betydande humanitärt bistånd såväl mediciner, kläder och livsmedel.
Tacksamheten var stor och i Wien döptes ett torg om till Schwedenplatz och denna medalj slogs som minne. Senare bjöds en större delegation till Österrike och hedrades för sina insatser.

• Bronsmedalj med relief av knäböjande figur som håller en olivkvist, omgiven av texten "ÖSTERREICHISCHE SCHWEDENDANK-KOMITEE".
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
TV-kontrollanten
Här en broschyr om vikten av att betala sin tv-licens och att betala den rätta licensen.
Det var på den tiden då det var högre avgift för sådana nymodigheter som färg-tv. Olydiga avgiftsskolkare skrämdes med tv-pejling och hot om dryga böter med upp till 500 kronor. Vad gäller pejlingen var det väl till största delen en ren bluff.
Man kunde även få en snigel på ögat, vill jag minnas.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.