1 750 358 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det är ett intressant samlarområde.Ska man transportera dem år det bäst att ta ut kvicksilvret under transporten.B Bitterhetsakademin skrev:Ja vanliga är dom inte numera, såg en på loppis häromåret. Säljaren hade också en liten men tung glasflaska med kvicksilver.
Man bör vara försiktig med dessa instrument, mängden kvicksilver är nog för att kontaminera en mindre sjö för oöverskådlig tid. Genom glasrörets öppna ända avges en minimal mängd kvicksilverånga till rumsluften men knappast i några hälsovådliga mängder. Problem har istället uppstått om instrumentet krossats och kvicksilver runnit ner i golvspringorna. Vid transport är det lätt att kvicksilverpelaren delar sig och konstruktionen har nackdelar men precisionen är högre så dessa har fortfarande viss användning.
Det finns även modeller med visartavla. En tunn tråd är fäst i en flottör som flyter på kvicksilvret, tråden går runt visarens axel och ner till en motvikt
Finns det någon som vet vad det är för sorts tum på skalan? 760mm motsvarar 28?
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klassen hade en vikarie på en fysiklaboration och skulle mäta luftrycket (har jag för mig) med hjälp av kvicksilver. Vikarien var en student på universitet eller högskola och behövde tydligen ha på sig mörka solglasögon under lektionen.B Bitterhetsakademin skrev:
Av någon anledning var han lite ostadig på handen (kanske pga solglasögonen? 🙂) så han tappade ett glasrör med kvicksilver som sprack varpå kvicksilvret rann ut en på en bänk eller en i vask. Han spolade raskt ner det i avloppet.
Detta hände i den grå forntiden.
Ska man inte måla kanterna på sina kompaktskivor med tuschpenna för bästa ljud?T TommyC skrev:
På den tiden var det inte så noga med miljön. Idag gäller om man krossar ett kompaktlysrör utrymning, 30 minuters vädring. Därefter upplockning av lampresterna som tillsammans med torktrasor läggs i ett förseglat kärl märkt kvicksilverhaltigt avfall.P pmd skrev:Klassen hade en vikarie på en fysiklaboration och skulle mäta luftrycket (har jag för mig) med hjälp av kvicksilver. Vikarien var en student på universitet eller högskola och behövde tydligen ha på sig mörka solglasögon under lektionen.
Av någon anledning var han lite ostadig på handen (kanske pga solglasögonen? 🙂) så han tappade ett glasrör med kvicksilver som sprack varpå kvicksilvret rann ut en på en bänk eller en i vask. Han spolade raskt ner det i avloppet.
Då talar vi om ett till två mg Hg.
Å andra sidan är det inte alltid så noga, i containern för plåt förpackningar hade någon krossad ett trettiotal större lysrör.
Ännu en svensk tillverkare lämnar nu landet. Abu har sedan länge tillverkat merparten i utlandet men innan året är slut ska anläggningen i Sverige vara avvecklad. De amerikanska ägarna är hårt pressade, med lägsta kreditvärdighet och kämpar för att undvika konkurs. Några av de sjuttio på företaget blir kvar i Sverige för administration men allt övrigt flyttar till Polen.
Blir det någon skillnad på produkterna?
Det kanske syns på lacken😆.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Påminner mig om att jag har en svart Cardinal 55 i toppskick som kanske borde säljas till en bättre behövande. De var finaste rullarna på den tiden (70-talet)B Bitterhetsakademin skrev:Ännu en svensk tillverkare lämnar nu landet. Abu har sedan länge tillverkat merparten i utlandet men innan året är slut ska anläggningen i Sverige vara avvecklad. De amerikanska ägarna är hårt pressade, med lägsta kreditvärdighet och kämpar för att undvika konkurs. Några av de sjuttio på företaget blir kvar i Sverige för administration men allt övrigt flyttar till Polen.
Logga in
Skapa konto
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Onekligen, så här gjorde man 1964...B Bitterhetsakademin skrev:På den tiden var det inte så noga med miljön. Idag gäller om man krossar ett kompaktlysrör utrymning, 30 minuters vädring. Därefter upplockning av lampresterna som tillsammans med torktrasor läggs i ett förseglat kärl märkt kvicksilverhaltigt avfall.
Då talar vi om ett till två mg Hg.
Å andra sidan är det inte alltid så noga, i containern för plåt förpackningar hade någon krossad ett trettiotal större lysrör.
Kvicksilver hade läraren i ett provrör som han gav till oss elever så vi kunde känna hur tungt det var. Vi uppmanades att hälla ut lite i handflatan för att se den stora ytspänningen. En elev tappade sin droppe på golvet så den sprack i tusen Pyttesmå kulor. Några fick vi upp med en sopskyffel och kvast medans resten försvann.P pmd skrev:Klassen hade en vikarie på en fysiklaboration och skulle mäta luftrycket (har jag för mig) med hjälp av kvicksilver. Vikarien var en student på universitet eller högskola och behövde tydligen ha på sig mörka solglasögon under lektionen.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Jag lekte också med kvicksilver som barn. Sedan hade jag en Taunus med halvautomat och där fanns en grunka som fungerade med kvicksilver, rotation och elektrisk kontakt. Den var lite konstig så jag försökte fylla på mer kvicksilver med en injektionsspruta. Gick sådär.
Hade själv en liten flaska med kvicksilver som jag experimenterade med, gjorde några former av amalgam genom att blanda med metallpulver. Även vår store författare Strindberg lekte en hel del med kvicksilver när han höll på med alkemi. Han var övertygad om att kunna skapa guld. Han var konstig innan och det blev nog inte bättre av kvicksilverångan. Folk var ute efter att mörda honom och han fick budskap från andevärlden via spelkort på gatan och en del andra vanföreställningar.T Thomas_Blekinge skrev:
Det avger ånga redan vid rumstemperatur så ofarligt är det inte men allt beror på mängden. De som arbetade med brännförgyllning levde inte länge men utsattes ju för enorma mängder.Farstatjej90 skrev:
Nähä. Ajdå...B Bitterhetsakademin skrev:
Logga in
Skapa konto
Blir det mer godkänt om man har en egen lösning på elanslutningen?
Logga in
Skapa konto
Ja det här är alltså min. Och den är trevligt finurlig för att den vänder brödskivorna själv när man rostat ena sidan klart, man bara för ner och sen tillbaka armarna, så simsalabim är rostas andra sidan.
Tyvärr inte så välpolerad vid fototillfället.
James Randi, en riktigt kämpe emot paranormala och pseudovetenskapliga saker/åsikter, instiftade ett pris på 1.000.000$ (ja, det är korrekt uppfattat, enormt stora pengar) till den som skulle klara av att höra skillnad en vråldyr Audiofilkabel mot ett vanligt "lakritssnöre" i en kontrollerad blindtest.findus42 skrev:
Har en kusin som jobbade med dissektion och reverse enginering av div elektronisk övervakningsutrustning och annat. Kan inte säga var och åt vem. Han roade sig med att jämföra olika sorters kablar för att kora den bästa.
Kom fram till att det inte gick att mäta upp någon skillnad mellan vanlig 2,5kvadrat mångtrådig tvåledare från Feltema och löjligt dyra audiofilkablar med de instrument de hade i labbet. Därmed var frågan avgjord för hans del.
Mvh Findus
Då detta pris inte kneps av någon alls under väldigt många år, så kanske man kan sluta sig till att det inte var så lättförtjänta pengar.
https://www.stereonet.com/forums/to...les-can-prove-7250-speaker-cables-are-better/
(Bara en snabb google-träff, det finns massor, och bättre)