Brödrost av äldre modell, svensk tillverkning. Den har öppna värmeelement lindade på glimmerplattor. Glöder hemtrevligt men är nog inte godkänd idag.

• Äldre svensk brödrost i metall med öppna värmeelement på glimmerplattor, visas ovanifrån på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Pedagogiskt sällskapsspel från före 1906 med etnografiskt tema.
Hade gärna visat bilder på de vackra korten men de är inte politiskt korrekta efter nutidens mått.

• Omslag till sällskapsspelet "Från skilda länder" med illustration av person i traditionell klädsel och huvudbonad, ca 1900-talets början.
    Skapa konto
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Ännu ett kortspel denna gång med operatema från sekelskiftet.
Högklassiga färgbilder för att vara så gamla.

• Kortlåda med operatema, en kunglig figur på en svanprydd båt i färgglad klädsel, med texten "Opern Quartett" från Ferd. Piatnik & Söhne.
    Skapa konto
  • Kort från sekelskiftet med operatema; visar en scen från Richard Wagners "Walküre" 1870 med notblad och porträtt av Wagner.
    Skapa konto
  • Operainspirerat kort med scen från "Die Meistersinger von Nürnberg", man knäböjer framför kvinna i klänning, text och noter under bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
hsd
B Bitterhetsakademin skrev:
Brödrost av äldre modell, svensk tillverkning. Den har öppna värmeelement lindade på glimmerplattor. Glöder hemtrevligt men är nog inte godkänd idag.
Moulinex svart och silver brödrost med rostade brödskivor med sylt i förgrunden, bredvid röda körsbär.
Skapa konto

• Wow
pmd
  • Laddar…
Audiofiler har alltid varit ett lättlurat släkte. Antingen med högtalarkablar som kostar en förmögenhet eller andra obskyra produkter som ska hjälpa dem att uppnå hi-fi nirvana. Själv kör jag lampsladd. Här en skapelse kallad Transi-Press som utlovades tvätta strömmen till anläggningen fri från störningar.
Jag testade på min anläggning, den enda skillnaden jag hör är 50 Hz brummande från transformatorn.

• En svart strömdistributionslåda märkt "Transi-Press" med två uttag på en brun golvyta, avsedd för ljudutrustning.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 8 till
  • Laddar…
Ja, audiofiler är ofta mycket märkliga. Jag hade nöjet att känna några sådana för länge sedan. Dom brukade ha en fanatisk tro på sina fantasier gällande det mesta som t ex kablar med syrafri koppar med extra låg induktans, rörförstärkare och svindyra pickuper till skivspelarna. Roligast var han som sålde en maskin som polerade CD-skivor för bättre ljud. Trots att han var ingenjör så vägrade han erkänna att det var lurendrejeri som han pysslade med. Han fick sälja polermaskiner men han vägrade berätta hur många.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
hsd
Jag har en polermaskin fär cd, manuell, funkar skitbra ( den är till för att rädda rispade ,ospelbara cd, polerar ner tepan lite så blir den spelbar igen)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Här är mer hets mot folkgruppmaterial.

Barnbok med titeln "Barnens Bästa: Sampo Lappelill". Illustration med ett barn i traditionell dräkt och en ren framför en tipi.
Skapa konto

Den här läste morsan för mig. Det var före "Svenska frivilligkårens erotiska insatser i Finland "
Eskimåtrollet Figge.
Han hamnade i söderhavet och träffade en Negerprinsessa.
Hets mot folkgrupper. Enuiter och Creoler?
Bokomslag för "Eskimåtrollet Figge" av Viktor Mall, illustration av ett igloo med en sol och en karaktär på framsidan. Bokomslag med titlarna "Eskimåtrollet Figge" och "Palle alene i verden", och en illustration av en tecknad figur i kjol.

• Gilla
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
Hvergang!

• En gammaldags Tuborg-burk med en tecknad illustration av två pratande karaktärer, en med en fågelbur och en med en blomma i hatten.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här kan vara två av mina favoritinlägg i smal nördighet i tråden. Anakronismen om krig med den vid tiden ickeexisterande staten Tyskland till trots. 🤓

Även om min egen tyska närmast begränsas till att svara Genau! på allting.
Well caught! Det var naturligtvis Preussen och dess allierade som klådde upp österrikarna i kriget 1866. Tyska riket utropades först efter det fransk-tyska kriget 1871.

B Bitterhetsakademin skrev:
…och den rostar brödet istället för att torka det. Har en liknande som även den garanterat inte godkänd att använda längre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Audiofiler. Saker som vi glömt bort att de fortfarande finns. 😄😉

• Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
kablar med syrafri koppar med extra låg induktans
Har en kusin som jobbade med dissektion och reverse enginering av div elektronisk övervakningsutrustning och annat. Kan inte säga var och åt vem. Han roade sig med att jämföra olika sorters kablar för att kora den bästa.

Kom fram till att det inte gick att mäta upp någon skillnad mellan vanlig 2,5kvadrat mångtrådig tvåledare från Feltema och löjligt dyra audiofilkablar med de instrument de hade i labbet. Därmed var frågan avgjord för hans del.

Mvh Findus

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
På tal om koppartråd........ vem minns elmotorer lindade med bomullsomspunnen koppartråd? Tanken var att bomullen skulle suga åt sig harts och göra isoleringen säkrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.