1 749 502 läst ·
15 773 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Under nolle-p på högskolan för en massa år sedan gick jag i egenskap av maskerad fadder (ni som vet, vet) runt med en urdiskad t-rödflaska fylld med hallonsaft. Var många tallrikar till ögon när jag drack en klunk.S Stefan.o skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Svagdricka köptes från lokala bryggeriet med patentkork. 10, 5 eller 2,5 liter. En granne, född på 1800-talet, påstods ha fått sitt emaljöga pga en svagdricksflaska som av någon anledning exploderat.B Bitterhetsakademin skrev:
Korken hade ju ingen säkerhetsventil. Min farmor varnade oss barn.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Man anger hög vattentemperatur som problemet. Det påverkar reningsprocessen. Enligt div olika webbsidor är temperaturen i Mälaren 20-22 grader. Bortsett från några veckor i juli har det varit kallt. Hur kan det då vara för varmt? Antar att man inte tar in ytvatten, utan längre ner som är kallare.pacman42 skrev:
Har man infört en ny miljövänligare process som inte klarar en minimal temperaturhöjning?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Jag antar att förklaringen ligger i att den mikrobiologiska tillväxten går för fort vid högre temperaturer vilket gör att man måste "skumma" långsamfiltret för ofta vilket i sig drar ned kapaciteten på det.Jonas Persson skrev:
Man anger hög vattentemperatur som problemet. Det påverkar reningsprocessen. Enligt div olika webbsidor är temperaturen i Mälaren 20-22 grader. Bortsett från några veckor i juli har det varit kallt. Hur kan det då vara för varmt? Antar att man inte tar in ytvatten, utan längre ner som är kallare.
Har man infört en ny miljövänligare process som inte klarar en minimal temperaturhöjning?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Långsamfilter
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Låter logiskt och så tänker jag också, men hur kan det sluta fungera när Mälaren inte är varmare än dryga 20°C?L lat skrev:
Nu har jag inte haft Stockholmsvatten på 15 år, men jag har inte under alla tidigare år upplevt vattenbrist pga att vattnet är för varmt och då bara för tjugo grader.
Får inte ihop det.
De slutar inte "fungera" som jag förstår det, det är bara det att "tiden för underhåll" ökar så mycket så att produktionen sjunker under en "kritisk" gräns.Jonas Persson skrev:
Skulle antagligen kunna åtgärdas med större/mycket större dammar för "långsamfiltrering", men det är väl en fråga om tillgänglig yta.
Gissningen är att befintliga dammar är dimensionerade för länge sedan.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Så kan det vara. De är från en tid när infrastruktur byggdes ut. Många har nog glömt eller inte ens upplevt de stora övergripande förbättringarna som skedde under merparten av 1900-talet.L lat skrev:De slutar inte "fungera" som jag förstår det, det är bara det att "tiden för underhåll" ökar så mycket så att produktionen sjunker under en "kritisk" gräns.
Skulle antagligen kunna åtgärdas med större/mycket större dammar för "långsamfiltrering", men det är väl en fråga om tillgänglig yta.
Gissningen är att befintliga dammar är dimensionerade för länge sedan.
Idag är mycket i behov av renovering eller utbyggnad.
Sedan har vi befolkningsökningen - bara Stockholm har man gått från ca 700000 vid 1990-talet till idag snudd på miljonen - en faktor typ 1,4 mer i vattenbehov och av det produceras nära på lika mycket avlopp och skall tas om hand på olika sätt.
idag används till stor del Mälarvatten - alltså sjövatten som renas.
I kanten av Södertälje har man en grusås som man har hämtat vatten för stadens bruk från snudd på medeltiden - men senaste 10 åren har man fått gräva infiltreringsdammar ovan på åsen som man pumpar in mälarvatten i för att sakta sjunka ned i åsen för att förbrukningen är så stor att vattnet via nederbörd i uppsamlingsområdet som fyller på åsen räcker inte längre till. Och även här måste man skrapa av lager med biofilm i botten av dammarna med jämna mellanrum.
Problemet är att borra efter vatten med dom mängderna som krävs för ett samhälle fungerar inte på stora områden runt mälardalen då om man borrar för djupt eller tar ut för mycket vatten i ett litet upptagningområde så kan man få in relikt saltvatten - dvs. havsvatten från tiden innan istiden...
Det här med bra råvatten för rening är ett större problem än vad det till synes ser ut som även i Sverige
idag används till stor del Mälarvatten - alltså sjövatten som renas.
I kanten av Södertälje har man en grusås som man har hämtat vatten för stadens bruk från snudd på medeltiden - men senaste 10 åren har man fått gräva infiltreringsdammar ovan på åsen som man pumpar in mälarvatten i för att sakta sjunka ned i åsen för att förbrukningen är så stor att vattnet via nederbörd i uppsamlingsområdet som fyller på åsen räcker inte längre till. Och även här måste man skrapa av lager med biofilm i botten av dammarna med jämna mellanrum.
Problemet är att borra efter vatten med dom mängderna som krävs för ett samhälle fungerar inte på stora områden runt mälardalen då om man borrar för djupt eller tar ut för mycket vatten i ett litet upptagningområde så kan man få in relikt saltvatten - dvs. havsvatten från tiden innan istiden...
Det här med bra råvatten för rening är ett större problem än vad det till synes ser ut som även i Sverige
Jag har en på väggen. Dock utan KUK stämpeln 😀.B Bitterhetsakademin skrev: