Alfredo Alfredo skrev:
Det fanns det absolut jag hade laserskrivare hemma då, dock inte exakt denna.
[länk]
[bild]
NeXT hade också en fin laserskrivare, svart plast.
Om jag minns rätt var det 400 DPI och om jag minns rätt var det Canon som byggt verket.
Året var 1991.

B Bitterhetsakademin skrev:
Minne från FN:s miljö och klimatkonferens i Stockholm 5-16 juni 1972 där det sades att vi har max tio år på oss att rädda planeten. Känns välbekant även från senare möten.
Och nu poppar minnet av hogfarm på Skarpnäcks fältet upp...
Var rätt dimmigt där & då...

L lat skrev:
Och nu poppar minnet av hogfarm på Skarpnäcks fältet upp...
Var rätt dimmigt där & då...
Fanns den på riktigt?
Svartvit bild av ett ben i byxor och text med fraser som "PÅ FESTPLATSEN" och "AMERIKA" längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Kommer någon ihåg dessa:

[bild]

Eller finns de fortfarande, har nästan glömt text-TV.
Visste jag inte ens att det funits, var iofs. aldrig en stor användare av text tv. Kan nog ha att göra med attt hade man inte rätt TV tog det ju skitlång tid att komma någon vart där, hade kompisar som hade svart bälte i text tv dock. Minns nu bilannoner mm. där nu när vi pratar om det (90/00-talet pratar jag om nu)

Tokslut Tokslut skrev:
Visste jag inte ens att det funits, var iofs. aldrig en stor användare av text tv. Kan nog ha att göra med attt hade man inte rätt TV tog det ju skitlång tid att komma någon vart där, hade kompisar som hade svart bälte i text tv dock. Minns nu bilannoner mm. där nu när vi pratar om det (90/00-talet pratar jag om nu)
Text TV finns tydligen fortfarande. Brukar gå förbi ett hus där det bor en äldre man och man ser hans TV genom fönstret. Det var nog typ vid den hemska tsunamin i Thailand som man såg text TV senast.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Text TV finns tydligen fortfarande. Brukar gå förbi ett hus där det bor en äldre man och man ser hans TV genom fönstret. Det var nog typ vid den hemska tsunamin i Thailand som man såg text TV senast.
https://www.svt.se/text-tv/100

Den klart bästa nyhetskällan, inga konstiga rubriker för att locka folk att klicka, bara raka nyheter kort sammanfattade och väldigt faktaspäckat. Sidan går extremt snabbt att ladda in också.

Jag verkligen älskade när jag köpte en TV som hade rejält med minne så att den alltid hade alla sidor inlästa. Det fungerade dock "sådär" på fler-sidor, då den bara hade stöd för ca 4 sidor per fler-sida, så ville man djupare så fick man vänta ändå...

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Den klart bästa nyhetskällan, inga konstiga rubriker för att locka folk att klicka, bara raka nyheter kort sammanfattade och väldigt faktaspäckat. Sidan går extremt snabbt att ladda in också.

Jag verkligen älskade när jag köpte en TV som hade rejält med minne så att den alltid hade alla sidor inlästa. Det fungerade dock "sådär" på fler-sidor, då den bara hade stöd för ca 4 sidor per fler-sida, så ville man djupare så fick man vänta ändå...
Utan dig hade jag inte haft en aning

• SVT Text meddelar akut vattenbrist i Stockholm, invånare uppmanas minska vattenanvändning. Datum 15 augusti 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skrivare var väl då så dyra så man ville ha dem till flera användare.
63000 plus moms är en siffra som råkat fastna i huvudet för en Apple laser runt -87. Bilen som levererade skrivaren var nog bara marginellt dyrare…

Text TV. En analog våg som aldrig ebbar ut, nyheter i 8 bit!

• Älska
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Utan dig hade jag inte haft en aning
Det är högt vattenstånd i Mälaren. Ser ingen brist. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är högt vattenstånd i Mälaren. Ser ingen brist. :)
Pga hög vattentemperatur så kan man inte rena lika mycket som vanligt i reningsverken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det är tydligen vattentemperaturen i Mälaren som påverkar vattenreningen negativt
Oj blev 2a på svar

Så inte vattenbrist, utan eftersatt underhåll och utbyggnad av det kommunala va-nätet så att marginalerna för att klara icke ideala förhållanden saknas. Men bekvämt att kalla det vattenbrist eftersom det får det att låta som något vi inte kan påverka, snarare än att den kommunala verksamheten är misskött och inte klarar att utföra sitt uppdrag.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 8 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
snarare än att den kommunala verksamheten är misskött och inte klarar att utföra sitt uppdrag.
Alternativt väl skött då man inte slösar med pengar för att klara de mest ovanliga situationerna med full kapacitet. Jag kan absolut inget om detta utan menar bara att det finns flera sätt att se på saken.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.