1 648 023 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Nästan. Herrar Gabriel och Larsson gick upp till Sven Wingquist och sade att de ville försöka sig på att bygga automobiler. De fick då hjälp bla genom att istället för att starta ett nytt företag så fick de ett redan existerande lagerföretag som SKF hade; Volvo. "Jag rullar" passar ju när man tänker efter bättre för ett lager. Men man tyckte att namnet ju skulle fungera bra för en bil med, och på den vägen är det.B Bitterhetsakademin skrev:En av de svenska uppfinningar som betytt mest.
Det sfäriska kullagret uppfanns av Sven Wingqvist 1907 och blev början till en av Sveriges största industriframgångar, SKF. Visst fanns lager tidigare men hans konstruktion möjliggjorde att axeln kunde röra sig i sidled och hade mycket lång livslängd. Två av hans medarbetare grundade senare Volvo och det var han som förslog namnet som betyder "Jag rullar" på latin.
Jag har sett original lager märkta Volvo när jag jobbade på SKF för många år sedan, men hittar ingen bild nu. Här dock en kort artikel om starten (Som inte stämmer riktigt med min minnesbild, men jag orkar inte gå och slå i historieboken om SKF.)
P.S. Och som gammal SKF:are så skulle jag inte skriva att det sfäriska lagret tillåter att axeln rör sig i sidled---den beskrivningen passar bättre på det också revolutionerande CARB-lagret---utan istället att det tillåter snedställning, dvs att axeln inte kommer perfekt vinkelrät in mot lagret utan klarar av en vinkel av en grad eller så. CARB klarar däremot både en vinkelfelställning och en axiell förskjutning av axeln, t ex för långa axlar som "växer" pga uppvärmning. (Jag var faktiskt med och åt den "officiella" tårtan när CARB-lagret var färdigt för produktion.
Sven Winquist jobbade som driftingenjör på Gamlestadens fabriker (textilindustri) vid den tid när man drev maskinerna med remmar från långa axlar i taket. Men eftersom lokalerna stod på Götebors-lera så satte sig husen och det blev spänningar i lagren med överhettning och snabbt slitage som följd. Så han började fundera på om det skulle gå att hitta på något smartare som inte led av detta problem, och det dubbelradiga sfäriska kullagret blev resultatet.
P.P.S Och vad gäller stavningen så ser man båda, dvs både med "qu" och "qv" men jag tror att den officiella är med "qu." Det är den som står på bysten i huvudingången och även på patentet på det sfäriska lagret.
Skrev av en del från Wikipedia , har sett hans namn med olika stavningar, sedan blev det inte helt korrekt från min sida med terminologin då jag endast är en hemmamekare och inte inom kullagerindustrin. Hursomhelst en uppfinning som betytt en hel del för vårt land.lars_stefan_axelsson skrev:
Nästan. Herrar Gabriel och Larsson gick upp till Sven Wingquist och sade att de ville försöka sig på att bygga automobiler. De fick då hjälp bla genom att istället för att starta ett nytt företag så fick de ett redan existerande lagerföretag som SKF hade; Volvo. "Jag rullar" passar ju när man tänker efter bättre för ett lager. Men man tyckte att namnet ju skulle fungera bra för en bil med, och på den vägen är det.
Jag har sett original lager märkta Volvo när jag jobbade på SKF för många år sedan, men hittar ingen bild nu. Här dock en kort artikel om starten (Som inte stämmer riktigt med min minnesbild, men jag orkar inte gå och slå i historieboken om SKF.)
P.S. Och som gammal SKF:are så skulle jag inte skriva att det sfäriska lagret tillåter att axeln rör sig i sidled---den beskrivningen passar bättre på det också revolutionerande CARB-lagret---utan istället att det tillåter snedställning, dvs att axeln inte kommer perfekt vinkelrät in mot lagret utan klarar av en vinkel av en grad eller så. CARB klarar däremot både en vinkelfelställning och en axiell förskjutning av axeln, t ex för långa axlar som "växer" pga uppvärmning. (Jag var faktiskt med och åt den "officiella" tårtan när CARB-lagret var färdigt för produktion.)
Sven Winquist jobbade som driftingenjör på Gamlestadens fabriker (textilindustri) vid den tid när man drev maskinerna med remmar från långa axlar i taket. Men eftersom lokalerna stod på Götebors-lera så satte sig husen och det blev spänningar i lagren med överhettning och snabbt slitage som följd. Så han började fundera på om det skulle gå att hitta på något smartare som inte led av detta problem, och det dubbelradiga sfäriska kullagret blev resultatet.
P.P.S Och vad gäller stavningen så ser man båda, dvs både med "qu" och "qv" men jag tror att den officiella är med "qu." Det är den som står på bysten i huvudingången och även på patentet på det sfäriska lagret.
Vad var biverkningarna? Eller menar du att du fick låta bli middagssnapsen (en nog så allvarlig biverkningB Bitterhetsakademin skrev:
Det blir ett torrlagt halvår, nog så tråkigt men säkert nyttigt. Preparatet har också en hel del andra biverkningar. Ett roligt faktum är att medlet ursprungligen togs fram som ett bekämpningsmedel mot mjöldagg men att arbetarna blev sjuka då de tog sig en fylla efter jobbet. Disulfiram kan användas till mycket. I Sverige används det dock inte mot borrelia utan det föreskrivs endast i Tyskland och några andra länder. Jag fick klara mig med vanligt penicillin så snapsen var inte hotad 😆,Kapsyl skrev:
Såna fick vi ut till de längre övningarna på 80-talet, skulle inte förvåna mig om de var från 40-talet för de var gulnade och dana. Hade en kille av rysk härkomst på kompaniet och han roade sig att skicka såna brev till sina kusiner i Petrovsk. När han träffade dem efter muck var de visst lite förbannade. Inte bara hade brevbäraren tittat konstigt och misstänksamt på dem, Det hade visst skrivits några politiskt inkorrekta skämt i breven och någon av kusinerna hade visst haft ett allvarligt samtal med en funktionär av något slag.B Bitterhetsakademin skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Jag minns att vi pratat både post och tåg i den här tråden tidigare, och då kan jag knappt minnas vad jag åt till middag förra veckan.. 😂
På sextio och sjuttiotalet när industrin fick konkurrens från lågprisländer blev designen ett säljargument, allt skulle marknadsföras med att de var formgivet. Här stämjärn ritade av Carl Arne Breger som ligger bakom mycket av den tidens industriella design.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
De där hängde med till mitten av 90-talet. Har några stycken sådana som jag köpte då. Fortfarande väldigt stryktåliga.B Bitterhetsakademin skrev: