1 647 892 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
När jag gick i skolan så visades ibland film på VHS, då hade läraren dubbelvikt vitt papper som tejpades på skärmen. Lite fascinerande att man då kunde ha en 24" TV stående framför hela klassen. Idag kräver man minst 60" för två personer som sitter ännu närmare i hemmet...
En av de svenska uppfinningar som betytt mest.
Det sfäriska kullagret uppfanns av Sven Wingqvist 1907 och blev början till en av Sveriges största industriframgångar, SKF. Visst fanns lager tidigare men hans konstruktion möjliggjorde att axeln kunde röra sig i sidled och hade mycket lång livslängd. Två av hans medarbetare grundade senare Volvo och det var han som förslog namnet som betyder "Jag rullar" på latin.
Det sfäriska kullagret uppfanns av Sven Wingqvist 1907 och blev början till en av Sveriges största industriframgångar, SKF. Visst fanns lager tidigare men hans konstruktion möjliggjorde att axeln kunde röra sig i sidled och hade mycket lång livslängd. Två av hans medarbetare grundade senare Volvo och det var han som förslog namnet som betyder "Jag rullar" på latin.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
En TV kostade långt över en månadslön men höll å andra sidan minst 25 år. Två kanaler och inga tekniska förändringar gjorde det till en säker investering.A AndersS skrev:
Idag kan det plösligt bli svart i rutan när sändningsformatet förändras, för det "markbundna" nätet åtminstone.
Sommartid kunde man snurra in en sådan flaska i en tidning och sedan doppa det i vatten, då höll det sig åtminstone svalt. Men enbart i en raggsocka vet i tusan, möjligvis om det också blev nedblött.
Jo en tjock raggsocka håller kylan ett tag, givetvis inte som en termos men bättre än inget.A AndersS skrev:
Skall inte uttala mig om HP/JetDirect var först, men långt innan det blev standard med skrivare med inbyggt nätverksgränssnitt använde man dock s.k. printservrar, en extern låda för att ansluta skrivare till nätverket, alternativt en nätverksansluten PC med programvara för printerdelning som stod i skrivarrummet.pacman42 skrev:
Redigerat:
1958 fick man slanta upp 1295 kronor för en ynklig 17" från Luxor.imported_Benno skrev: