S Stefan.o skrev:
[bild]

Hade jag fortfarande jobbat hade denna diskats noggrant samt fyllts med nån form av rosa bubbel och medtagits till valfri firmafest!

Notera producenten!🙂

Mvh
Hemma hade vi rödsprit och blåsprit. I glasflaskor liknande brännvinsflaskor. Vet dock inte vad röd respektive blå var. Det var inte drickbart och hade den sedvanliga texten om att etiketten icke får göras oläslig eljest förstöras.

B Bitterhetsakademin skrev:
På sextiotalet skulle designen vara futuristisk och gärna rymdinspirerad. Här ett våffeljärn från Husqvarna ritat av Sixten Sason, mannen som designat många av Saabs modeller samt den ikoniska Hasselbladskameran.
Japp. En sådan växte jag upp med.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Skrivet med matrisskrivare.
Rätt säker på att det faktiskt är utskrivet på en laserskrivare.
Gissningsvis IBM 3800.

Kan vara, vet ej. Men utskriften var 1992 eller så och fanns det verkligen laserskrivare på den tiden?
Skitsamma, det som skrämde mig att det fanns samma datainsamlingsfrenesi hos myndigheterna som nu och det är inte bra.

C
T Thomas_Blekinge skrev:
Men utskriften var 1992 eller så och fanns det verkligen laserskrivare på den tiden?
Jodå, IBM 3800 lanserades 1976 och tillverkades faktiskt i skrivarfabriken i Järfälla (numera UPS/Postnords terminal om jag minns rätt).

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men utskriften var 1992 eller så och fanns det verkligen laserskrivare på den tiden?
Det fanns det absolut jag hade laserskrivare hemma då, dock inte exakt denna.
https://en.wikipedia.org/wiki/LaserWriter
1985 LaserWriter-skrivare med papper i facket, användes i Macintosh-datorsystem, skrev ut PostScript-dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer någon ihåg dessa:

Diskussion om täckrader på text-TV och deras försvinnande från SVT.

Eller finns de fortfarande, har nästan glömt text-TV.

Minne från FN:s miljö och klimatkonferens i Stockholm 5-16 juni 1972 där det sades att vi har max tio år på oss att rädda planeten. Känns välbekant även från senare möten.

• Tallrik med FN:s logo och texten "United Nations Conference on the Human Environment" från miljökonferensen 1972 i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
videopac
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jodå, IBM 3800 lanserades 1976 och tillverkades faktiskt i skrivarfabriken i Järfälla (numera UPS/Postnords terminal om jag minns rätt).
Jag skrev en drivrutin för en laserskrivare till ett cad-program redan 1991 när jag gjorde ex-arbete på ett företag som utvecklade sådana program för gruvindustrin. Det var ett exjobb på min 80-poängs ingenjörsutbildning. En snabb googling på det visade att det måste ha varit i mars 1991 då, detta då världens första LAN-skrivare släpptes då. Intressant att företaget jag var på tydligen fick tag i en av dessa...

Skrivaren hade sitt eget språk för att göra utskrifter, detta utgjordes av ovaler, raka streck osv. Jag hade då inte matte kunskaperna för att mappa om 3D-objekten i CADen till detta språk utifrån betraktningsvinkeln, så jag "fuskade" och gjorde 2D-vektorer av det som visades på skärmen istället. Det fungerade ju lika bra, men jag hade ju velat haka in mig på "print" i programmet istället för att man skulle behöva trycka en annan knapp kombination för att dumpa ut utskriften (det fanns stöd för att dumpa skärmen i 2D i vektor format till fil, så jag övervakade att denna fil skapades och skrev ut den).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
det måste ha varit i mars 1991 då, detta då världens första LAN-skrivare släpptes då.
Appleskrivaren från 1985 som jag visade nyss var också en ”LAN-skrivare” så jag hänger nog inte riktigt med.

Alfredo Alfredo skrev:
Appleskrivaren från 1985 som jag visade nyss var också en ”LAN-skrivare” så jag hänger nog inte riktigt med.
Japp. Vi hade dessa på högskolans LAN redan 1987. De satt på Localtalk-LAN som även var bryggat till Ethernet (Thick-net på den tiden). Det var bara Macarna som använde för utskrift då PostScript och AppleTalk inte var implementerat i PC-världen eller stordatorer (vi hade även VAX och Norsk Data på LAN:et).
Skrivaren var baserad på samma Canon-mekanik som HP använde och trasslade alltså papper i samma omfattning. 😄

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
HP hävdar att deras LAN-skrivare från 1991 var först. Men den kanske var först med Ethernet-anslutning, vad hade Apple?

J
Enl Wikipedia lanserade hp the first mass market ethernet printer 1991. Båda Apple och HP hade nätverksanslutna skrivare tidigare enl Google. AppleTalk var ju en seriell väldigt långsam lan.

Skrivare var väl då så dyra så man ville ha dem till flera användare.

pacman42 pacman42 skrev:
HP hävdar att deras LAN-skrivare från 1991 var först. Men den kanske var först med Ethernet-anslutning, vad hade Apple?
Det kan nog stämma. Apples LaserWriter hade enbart LocalTalk, men hade du en Mac med Ethernet och en Ethernet-till-LocalTalk-brygga, var den åtkomligt via AppleTalk för utskrift. Dessa bryggor fanns i slutet på 80-talet. Oftast från Asanté.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
… AppleTalk var ju en seriell väldigt långsam lan…
LocalTalk var själva hårdvaran.. AppleTalk var protokollet som användes för den logiska kommunikationen.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.