1 648 150 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Hemma hade vi rödsprit och blåsprit. I glasflaskor liknande brännvinsflaskor. Vet dock inte vad röd respektive blå var. Det var inte drickbart och hade den sedvanliga texten om att etiketten icke får göras oläslig eljest förstöras.S Stefan.o skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Kan vara, vet ej. Men utskriften var 1992 eller så och fanns det verkligen laserskrivare på den tiden?
Skitsamma, det som skrämde mig att det fanns samma datainsamlingsfrenesi hos myndigheterna som nu och det är inte bra.
Skitsamma, det som skrämde mig att det fanns samma datainsamlingsfrenesi hos myndigheterna som nu och det är inte bra.
Det fanns det absolut jag hade laserskrivare hemma då, dock inte exakt denna.T Thomas_Blekinge skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/LaserWriter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skrev en drivrutin för en laserskrivare till ett cad-program redan 1991 när jag gjorde ex-arbete på ett företag som utvecklade sådana program för gruvindustrin. Det var ett exjobb på min 80-poängs ingenjörsutbildning. En snabb googling på det visade att det måste ha varit i mars 1991 då, detta då världens första LAN-skrivare släpptes då. Intressant att företaget jag var på tydligen fick tag i en av dessa...C cpalm skrev:
Skrivaren hade sitt eget språk för att göra utskrifter, detta utgjordes av ovaler, raka streck osv. Jag hade då inte matte kunskaperna för att mappa om 3D-objekten i CADen till detta språk utifrån betraktningsvinkeln, så jag "fuskade" och gjorde 2D-vektorer av det som visades på skärmen istället. Det fungerade ju lika bra, men jag hade ju velat haka in mig på "print" i programmet istället för att man skulle behöva trycka en annan knapp kombination för att dumpa ut utskriften (det fanns stöd för att dumpa skärmen i 2D i vektor format till fil, så jag övervakade att denna fil skapades och skrev ut den).
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 703 inlägg
Japp. Vi hade dessa på högskolans LAN redan 1987. De satt på Localtalk-LAN som även var bryggat till Ethernet (Thick-net på den tiden). Det var bara Macarna som använde för utskrift då PostScript och AppleTalk inte var implementerat i PC-världen eller stordatorer (vi hade även VAX och Norsk Data på LAN:et).Alfredo skrev:
Skrivaren var baserad på samma Canon-mekanik som HP använde och trasslade alltså papper i samma omfattning. 😄
Enl Wikipedia lanserade hp the first mass market ethernet printer 1991. Båda Apple och HP hade nätverksanslutna skrivare tidigare enl Google. AppleTalk var ju en seriell väldigt långsam lan.
Skrivare var väl då så dyra så man ville ha dem till flera användare.
Skrivare var väl då så dyra så man ville ha dem till flera användare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 703 inlägg
Det kan nog stämma. Apples LaserWriter hade enbart LocalTalk, men hade du en Mac med Ethernet och en Ethernet-till-LocalTalk-brygga, var den åtkomligt via AppleTalk för utskrift. Dessa bryggor fanns i slutet på 80-talet. Oftast från Asanté.pacman42 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 703 inlägg