1 648 157 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
När jag fick chans att skapa eget mobilnummer på 90-talet, bytte från NMT till GSM, så blev jag helt ställd. Framför mig hade jag en minicall personsökare som jag tog, totalt omöjligt att komma ihåg det numret. Men kunde byta lite senare och har nu haft det i 30 år, japp minns det fortfarande.😉
Men tänk er bara att få frågan om vilket nummer jag ville ha (ok, jag var i branschen vilket gav lite extra möjligheter)
Men tänk er bara att få frågan om vilket nummer jag ville ha (ok, jag var i branschen vilket gav lite extra möjligheter)
Med en svag doft av tobak i behåll.Nötegårdsgubben skrev:
Proviniens amanuens Carl Braunerhielm vars cigarrer var hans signum. Ett av Eskilstunas original, minns när han var i tv och talade om sina spargranar och mycket annat excentriskt så skrev folk och frågade efter vem skådespelaren var. De trodde det var en roll han spelade trots att han bara var sig själv. Hans glöggfest med hemblandad glögg ur badkaret var legendarisk.Han ägde en samling udda prylar som knappt fanns i museets samlingar. På en välgörenhetsmarknad lät han bjuda ut burkar med sitt hopsamlade damm med intyg av notarius publicus till försäljning. Vet inte hur bra affärerna gick den gången då jag själv inte var spekulant.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 703 inlägg
Minns också detta som kortvarig ÅF för Telia. Jag kunde skapa väldigt fina mobilnummer till ungarna som blev lätta att komma ihåg. 😎A AndersS skrev:När jag fick chans att skapa eget mobilnummer på 90-talet, bytte från NMT till GSM, så blev jag helt ställd. Framför mig hade jag en minicall personsökare som jag tog, totalt omöjligt att komma ihåg det numret. Men kunde byta lite senare och har nu haft det i 30 år, japp minns det fortfarande.😉
Min farsa också, men han köpta oftare nån annan sort i en svart vit pappask som var mer avlång än denna. Nån som känner till den? Vi pratar slutet 70-talet.Nötegårdsgubben skrev:
Runstenen vid Husby Rekarne kyrka ristad av den kände runristaren Balle. Inte i det bästa skicket men med en intressant bakgrundshistoria. Den hittades i en grav på 1600 talet och murades in i kyrkan för att resas på nuvarande plats omkring 1860. Sorgligt nog är den inte komplett men ett fragment hittades 1936 och kittades fast vid stenen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
En tidig elektronisk kompass, en gång i tiden lyste markeringarna mysigt i mörkret av 150 MBq tritium men det har nästan bleknat bort efter trettiofem år. Som all elektronik svindyr i början, priset den gången var över 250$.