Har fått tag i den här garanterat icke miljövänlig varianten som verkar fungera i de flesta fall. Den innehåller ett starkt lösningsmedel som verkar på gummi och plast. Frågar man en ung tjej i butik efter solution tror hon väl man vill köpa sollotion.😁

• Gul tub med lösningsmedel för gummireparation, varningstext och symboler för brandfarlighet och miljörisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte ett helt gäng äldre solutiontuber i en loppislåda för ett tag sedan. Men alla tuber var tomma trots att de var oöppnade med obrutet sigill. Kan lösningsmedelet dunsta genom tuben?

Jag tror inte det är äkta vulkanisering det som sker med solution. Att vulkanisera gummi kräver svafel och en värmeprocess.

useless useless skrev:
Jag köpte ett helt gäng äldre solutiontuber i en loppislåda för ett tag sedan. Men alla tuber var tomma trots att de var oöppnade med obrutet sigill. Kan lösningsmedelet dunsta genom tuben?
Lösningsmedlet är extremt flyktigt och falsen i tuben är säkert inte hundraprocentigt tät så efter några årtionden så har de torkat. Har de legat varmt så går det betydligt snabbare. Köpte själv på mig ett på tok för stort parti silikon av olika slag då en byggmarknad slog igen och sista dagen sålde ut med 95 procent rabatt. Ena sorten härdade i patronen och den andra förändrades så den aldrig härdade. Hade inte hunnit använda så mycket av den defekta som tur var.

Rödbruna böcker i en bokhylla, del av ett uppslagsverk från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lexikon i flera volymer.
Såldes ofta på avbetalning och skulle ge status i hemmets bokskåp. Som grabb läste jag familjens lexikon från pärm till pärm.
Idag mycket trevligt att läsa för att förstå dåtidens kunskaper och värderingar. Kan dock vara rätt trist också.

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte det är äkta vulkanisering det som sker med solution. Att vulkanisera gummi kräver svafel och en värmeprocess.
Solution är, precis som namnet antyder, bara ett lösningsmedel som löser upp gummit.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]
Lexikon i flera volymer.
Såldes ofta på avbetalning och skulle ge status i hemmets bokskåp. Som grabb läste jag familjens lexikon från pärm till pärm.
Idag mycket trevligt att läsa för att förstå dåtidens kunskaper och värderingar. Kan dock vara rätt trist också.
Kunskapens bok var ett för sin tid modernt lexikon med rikliga illustrationer. Har för mig att min far betalade närmare femhundra för verket på femtiotalet, då mycket pengar för en ung student. Har även Bra Böckers uppslagsverk från åttiotalet. Det är tråkigt att de är så lågt värderade i dag att inte ens Myrorna vill ta emot. Beror väl på att de är så skrymmande. Det kulturhistoriska värdet är dock högt. Var en gång och slängde returpapper och såg hela Nationalencyklopedin i halvfranska band slängd. Det är sådant som får en bokälskare att gråta.

• Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är sådant som får en bokälskare att gråta.
Ungefär som när jag igår såg två pianos i återbrukshallen på den lokala återvinningsstationen. Sådana brukar stå där ett par veckor, ibland kommer nån som mig och klonkar en felspelad boogie-woogie och sedan hamnar dom (troligen) i deponin.

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ungefär som när jag igår såg två pianos i återbrukshallen på den lokala återvinningsstationen. Sådana brukar stå där ett par veckor, ibland kommer nån som mig och klonkar en felspelad boogie-woogie och sedan hamnar dom (troligen) i deponin.
Tidigare brukade pianon skeppas österut, bland annat till Baltikum där de fortfarande är statusföremål hos medel och överklass.

hsd
Jag sålde ett piano för några år sedan, 6000 betalte killen åsså kom han med några kompisar och bar iväg det, de hade ca 150 m hem med en trappa dessutom
Det var roligt både för mig och han , kunde spela dessutom 😀

• Gilla
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
sedan hamnar dom (troligen) i deponin.
Brännbart antar jag?

Alfredo Alfredo skrev:
Brännbart antar jag?
87% av vikten är gjutjärnsramen som håller strängarna, så jag gissar att dom går som metallskrot?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
87% av vikten är gjutjärnsramen
Jag pudlar platt för expertisen! 😳 Gäller exakt 87 procent för precis alla pianofabrikat?

• Haha
Alti och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Har även Bra Böckers uppslagsverk från åttiotalet. Det är tråkigt att de är så lågt värderade i dag att inte ens Myrorna vill ta emot. Beror väl på att de är så skrymmande
Det beror på att ingen (ingen!) vill köpa dem. Inte ens för 0:-
Jag hjälper en lokal secondhandbutik med lite av varje och ordnade till en ordentlig bokavdelning för ett par år sedan. Rätt så snabbt fick jag lära mig att de inte ens tar emot uppslagsverk eftersom de inte ens går att skänka. Vi uppmanar givarna att riva av pärmen och slänga inlagan i tidningsåtervinningen. Prima pappersråvara iallafall.

• Ledsen
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.