Kapsyl Kapsyl skrev:
Möjligt att det fanns olika konstruktioner men det 3 volts Tudor (tomt, mormor hade bytt batterier i radion) som jag satte metallsågen och tången i såg ut som ett förstorat AA inuti, men det bestod inte av två batterier. Tyvärr kommer jag inte ihåg detaljerna men det var trots allt 50+ år sedan.
Det är i så fall underligt. De vanliga cellkemierna man använde(r) ger nämligen ca 1,5V. Så skall man ha någon annan spänning så får man koppla dem i serie. Det är därför vi har 4,5V t ex (dvs tre celler i serie), eller 9V (som är hela sex små celler i serie), eller för den delen 3V som då alltså är två celler i serie.

Så det måste alltså rimligtvis ha varit två celler på något sätt. Annars så får man inte 3V. Men de behöver inte ha varit två fullständiga små batterier kopplade i serie pss som t ex ett 9V batteri är.

Eller var det en helt annan, vid den tiden mycket dyrare kemi? Pss som exv CR2032 cellerna. Jag har googlat lite men inte hittat något så om någon vet så är det ju intressant. Appropå saker vi glömt. ;)

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
När man gick i skolan så gned man nån slags kolstav mot ett kattskinn för att demonstrera statisk elekricitet. Jag tyckte alltid synd om katten som fått sätt livet till... Nuförtiden antar jag att man kan använda valfritt H&M plagg för ännu bättre resultat?
Det var nog en ebonitstav mot ett kattskinn?

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå batterier från förr, 4,5v var ganska vanliga och drev bl.a Legomotorer och platta ficklampor.

[bild]
Var det bara jag som lade emot tungan på plus- och minusblecken för att kolla om det var nån ström kvar i batteriet?
Jag lurade mormors katt att slicka på ett 9 volts batteri en gång med lite sillfärs strategiskt placerad. Den sköt rygg, fräste som en kortslutning (vilket det faktiskt var), rev mig ordentligt över näven och försvann som ett skott. Men den lyste inte vad jag såg.

• Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
hapazard och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är i så fall underligt. De vanliga cellkemierna man använde(r) ger nämligen ca 1,5V. Så skall man ha någon annan spänning så får man koppla dem i serie. Det är därför vi har 4,5V t ex (dvs tre celler i serie), eller 9V (som är hela sex små celler i serie), eller för den delen 3V som då alltså är två celler i serie.

Så det måste alltså rimligtvis ha varit två celler på något sätt. Annars så får man inte 3V. Men de behöver inte ha varit två fullständiga små batterier kopplade i serie pss som t ex ett 9V batteri är.

Eller var det en helt annan, vid den tiden mycket dyrare kemi? Pss som exv CR2032 cellerna. Jag har googlat lite men inte hittat något så om någon vet så är det ju intressant. Appropå saker vi glömt.
Eventuellt var det två helt olika celler i samma metallhylsa, dvs att den där papptuben som höll ihop två batterier var kanske bytt mot en metallhylsa.

Men ärligt talat inte så troligt faktiskt, på den tiden var produktion av saker enormt mycket mer pragmatisk, och att sätta ihop två st 1,5V celler i en papphylsa för att få 3V är oerhört pragmatiskt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

Eller var det en helt annan, vid den tiden mycket dyrare kemi? Pss som exv CR2032 cellerna. Jag har googlat lite men inte hittat något så om någon vet så är det ju intressant. Appropå saker vi glömt. ;)
Mja, det går att göra ett 3 volts batteri med samma kemi som 1,5 volts. Det blir samma sak som 2 AA batterier eftersom du behöver göra 2 seriekopplade celler. Som jag kommer ihåg det så var batteriet lika grovt som en C-cell så det var nog en cell inuti en annan seriekopplad.

mexitegel mexitegel skrev:
Vad symboliserar egentligen katten? Är den elektrifierad?
Jag tror jag vet vem som är upphov till symboliken...

Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag lurade mormors katt att slicka på ett 9 volts batteri en gång med lite sillfärs strategiskt placerad. Den sköt rygg, fräste som en kortslutning (vilket det faktiskt var), rev mig ordentligt över näven och försvann som ett skott. Men den lyste inte vad jag såg.

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Batteriet med 9 liv. Stod det iallafall i reklamen.
Men frågan är varför den reser rygg och lyser!?
Nån jävel har väl gnuddat en ebonitstav emot den.

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Mja, det går att göra ett 3 volts batteri med samma kemi som 1,5 volts. Det blir samma sak som 2 AA batterier eftersom du behöver göra 2 seriekopplade celler. Som jag kommer ihåg det så var batteriet lika grovt som en C-cell så det var nog en cell inuti en annan seriekopplad.
Ja. Det var ju det jag skrev??

M Myckling skrev:
Den här dök upp i mitt flöde och då insåg jag att jag glömt bort @AndersMalmgren. Länge sen jag såg till honom.

[bild]

[länk]
Peter Magnusson måste lära sig hur man äter ostron helt klart. Käkade några fina igår i solen på Tranan faktiskt.,

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Peter Magnusson måste lära sig hur man äter ostron helt klart. Käkade några fina igår i solen på Tranan faktiskt.,
Definitionsfråga: Kan man säga att man äter ostron?🙄

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Definitionsfråga: Kan man säga att man äter ostron?🙄
Ja inte fan slickar man på dem iallafall
Dock finns det kroppsdelar som för tankarna till ostron som med fördel slickas på

• Haha
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lät jobbigt, vi hade sol igår och tranorna satt på åkern och trumpetade men att äta ostron på dem föreföll mig doch inte alls.

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Lät jobbigt, vi hade sol igår och tranorna satt på åkern och trumpetade men att äta ostron på dem föreföll mig doch inte alls.
Tranan är en gammal Stockholmsinstution, egentligen inget speciellt men solsäker uteservering.

Jaha, fanns det några tranor där? Men seriöst låter det astråkigt att sitta och surpla/slicka ostron på nåt ställe som kallar sig tranan.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.