Demmpa Demmpa skrev:
Ett icke levererat SMS sparas troligen i 72 timmar hos operatören, om de inte kan levereras inom denna tid så kastas SMSen på serven.

[länk]

[länk]
Får inte avsändaren meddelande om att det inte levererats också, eller är det bara mms?

Demmpa Demmpa skrev:
NEJ, det kan du inte göra när det gäller äkta SMS. Ett äkta SMS belastar inte mobilnätet förrän SMSet skickas.
Det var en nyhet i Android inte i SMS-protokollet.

K Kirre2 skrev:
Får inte avsändaren meddelande om att det inte levererats också, eller är det bara mms?
Man måste slå på leveranskvittering för att se om meddelandet gått fram. Men sen ska man ju kolla igenom alla sina skickade meddelanden också så att inget har fallit bort...

J
K Kirre2 skrev:
Jag är rätt less på SMS och MMS, men framförallt iPhones proprietära meddelanden, jag har haft en iPhone så jag tror vissa med iPhone fortfarande tror jag använder det och skickar sådana meddelanden som går ut i voiden eller nåt, eller så ser de på sina i-fån-telefoner att det aldrig kommer fram men bryr sig inte då "allt bara funkar" på iPhone. :crysmile:

Jag gillar de servicar där man kan ha en klient på datorn och även ha samma app på flera telefoner, om man tex har en jobbmobil och en privat mobil. WhatsApp bråkar om man försöker göra det, annars verkar den vara det rådande sättet att skicka meddelanden.

Kommer ni förresten ihåg "minicall", som väl gick på FM nätet? Batteriet räckte i månader har jag för mig. Min "försvann" och låg bakom flickvännens bokhylla och brummade då och då. Jag hade den parallellt med första GSM, då jag har för mig att folk då kunde skicka ett meddelande så ringde man upp när det passade och man hade täckning. Så kunde man spara batteriet i telefonen. :rofl: Fast ofta räckte ju det rätt länge ändå. Men inte den vecka som de halvgamla mobilerna räckte.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Iaf tidigare så var man tvungen att inleda sms:et med *kv# för att få leveranskvitens.
Idag kan det ligga i inställningar i telefonen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
engs
A AndersS skrev:
För mig var mobilsvar något jag glömt, har inte haft det på sedan 10-15 år tillbaka. Svarar jag inte så får man skicka meddelande.
Kommer ni ihåg före smartphones när man var tvungen att navigera med sifferknapparna bland mobilsvaren och funktioner? Rena stenålder.... Nej just det ja, vi har ju fortfarande samma skitsystem trots att det funnits alternativ i en 10-15 år, men operatörerna (de jag haft ivf) vägrar aktivera det.

Det ska naturligtvis komma upp en lista med namn/nummer med ljudfiler där man kan spela upp, pausa, spara etc. Det kanske finns operatörer med den funktionen i Sverige (?) men det borde har varit standard strax efter smartphones slog igenom brett.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
DSCN8704.jpg
Blir mindre och mindre servicebehov av bilarna.
Vissa elbilar, tex Tesla, har ingen service alls inplanerad utan bilen säger själv till om ngt måste fixas...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tesla, har ingen service alls inplanerad utan bilen säger själv till om ngt måste fixas...
T ex om bakhjulet lossnar...

• Gilla
  • Haha
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det märker man troligen :)

useless useless skrev:
Toyota återkallar elbilen bZ4X för att hjulen kan trilla av under färd.
Bultarna på hjulen gängar upp tills hela hjulet trillar av från bilen. Toyota har kunnat återskapa felet i tester, men har fortfarande ingen lösning att erbjuda. Även systermodellen Subaru Solterra är drabbad, men inga bilar av den modellen har levererats.

Fler än Tesla alltså som har problem med att hjulen ramlar av. Är det nåt nytt fenomen iom eldrift?

useless useless skrev:
Fler än Tesla alltså som har problem med att hjulen ramlar av. Är det nåt nytt fenomen iom eldrift?
Det finns många bilar (med olika motorer) genom tiderna som återkallats pga olika problem.
Just att hjul lossnar kan ju ha att göra med det stora vridmoment som tex just elbilar har...

engs engs skrev:
Kommer ni ihåg före smartphones när man var tvungen att navigera med sifferknapparna bland mobilsvaren och funktioner? Rena stenålder.... Nej just det ja, vi har ju fortfarande samma skitsystem trots att det funnits alternativ i en 10-15 år, men operatörerna (de jag haft ivf) vägrar aktivera det.

Det ska naturligtvis komma upp en lista med namn/nummer med ljudfiler där man kan spela upp, pausa, spara etc. Det kanske finns operatörer med den funktionen i Sverige (?) men det borde har varit standard strax efter smartphones slog igenom brett.
Enklare med text/bild än när någon i flera minuter försöker förklara. Så med meddelande och mejl i mobilen klarar jag mig bra. Men våra behov är olika.
Fast i bilen låter jag röstfunktionen läsa upp textmeddelanden(y)

useless useless skrev:
Teslas hjul ramlar väl av pga att bärarmarna går av samt att kunderna använder fel längd på bultarna? Tycker mig ha läst om båda dessa saker flera gånger.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gäller det kinesisk- och tyskbyggda Teslor också?

Annars, sak någon kanske glömt: amerikaner kan inte bygga bilar.

• Gilla
  • Haha
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.