trähandtag trähandtag skrev:
Har inte koll på om detta begrepp varit uppe?
Norrlandskörda bilar var ju ett begrepp för rätt många år sedan. Så som jag uppfattar det var bilarna på den tiden inte utsatta för salt, lite rost och rätt försiktigt körda. Idag är det mer tvärt om, mycket salt, dåliga stötdämapare, slut i bussningar, massa stenskott..
Begreppet verkar ha försvunnit men bilar körda i inlandet som inte saltas är fortfarande ofta i betydligt bättre skick än de som bor vid kusten och södra Sverige. Min mor slutade köra bil förra året och jag sålde hennes bil från 2008. Den var i ett perfekt skick och man ser att framförallt bromsarna håller mycket bättre då de slipper saltet. Personalen på besiktningen var lyriska över hur fin bilen var.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
hsd
Norrlands inland = ingen rost
Norrlandskusten =rost
E4 höga kusten=mycket rost
Men hur ska man veta var och hur bilarna körts, en bil från Kiruna eller Östersund kan ju pendlat hela vintrarna Sundsvall -Haparanda

En jämte tar sig inte tillSundsvall utan vapenhot

• Haha
  • Gilla
Skogslangtan och 3 till
  • Laddar…
Jag körde mycket kring Sundsvall i yngre år (släkt därifrån), och på den tiden saltades E4 söderifrån och fram till Sundsvall, men sandades norrut från Sundsvall. Jag antar att det ändrats numera.

Ja, nu saltas även småvägarna. I många fall på grund av påtryckningar från SCA.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ett litet urval av min skatt till eftervärlden:geek:
Blodsoppen kan inte du inboxa mig

Blodsoppen
Connyknallkork Connyknallkork skrev:
Blodsoppen kan inte du inboxa mig
Ursäkta min okunskap, men vad betyder inboxa?

skicka ett privat meddelande

På tal om telefoner.. Någon mer än jag som saknar 5:an? Dvs om det är upptaget när man ringer någon trycker man 5:an, lägger på luren. Sedan börjar telefonen ringa när den man försökte ringa är klar med sitt samtal.

På mobiltelefoner fungerar tyvärr inte 5:an. Istället har man en idiotisk funktion "försök igen?", som försöker igen direkt.

• Gilla
Fjällgossen och 2 till
  • Laddar…
På mobilen betyder upptagetton att man inte vill eller kan svara. Att då försöka igen ett otal gånger är synnerligen irriterande och brukar leda till blockering.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På mobilen betyder upptagetton att man inte vill eller kan svara. Att då försöka igen ett otal gånger är synnerligen irriterande och brukar leda till blockering.
ja detta är nåt som mobilanvändare verkligen lyckas med.........många tror tydligen att man lever med luren runt huvudet så man ska i princip alltid svara. Svarar man inte alls så försöker många igen nån minut senare och en del flera ggr i följd. Trycker ogärna av ett inkommande samtal för då vet de ju att man står där med luren...

S Stefan1972 skrev:
ja detta är nåt som mobilanvändare verkligen lyckas med.........många tror tydligen att man lever med luren runt huvudet så man ska i princip alltid svara. Svarar man inte alls så försöker många igen nån minut senare och en del flera ggr i följd. Trycker ogärna av ett inkommande samtal för då vet de ju att man står där med luren...
Å andra sidan är ju det en tydlig signal till den som ringer att du inte vill bli störd just nu.
Det som irriterar mig är folk inte kan skicka ett sms om de vill nånting. "Jag försökte ringa om den här jätteviktiga grejen men du svarade inte." Men skriv ett sms då!!!

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
För mig var mobilsvar något jag glömt, har inte haft det på sedan 10-15 år tillbaka. Svarar jag inte så får man skicka meddelande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
K Kirre2 skrev:
Å andra sidan är ju det en tydlig signal till den som ringer att du inte vill bli störd just nu.
Det som irriterar mig är folk inte kan skicka ett sms om de vill nånting. "Jag försökte ringa om den här jätteviktiga grejen men du svarade inte." Men skriv ett sms då!!!
Tyvärr haltar sms funktionen på många nyare mobiler

hsd
A AndersS skrev:
För mig var mobilsvar något jag glömt, har inte haft det på sedan 10-15 år tillbaka. Svarar jag inte så får man skicka meddelande.
Mobilsvar är ju skitbra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.