1 749 639 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Det borde det. Det är ett konstruktionsfel som rättats på senare modeller. (Bärarmarna alltså.)Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på vilka och när man menar. På 80-talet så nådde man väl vad som kan kallas botten, med block som svettades olja ("Är normalt...") osv.Nötegårdsgubben skrev:
Det där problemet fast omvänt hade jag på en Ford transit för ett gäng år sedan. På vänstra sidan (bara vänstra sidan om jag minns rätt) satt skruvarna fast såinihelvete varenda en och eftersom bilen då var helt fastrostad (alla bromsar satt fast osv) så tänkte jag att det bara handlade om att det satt fast.M Myckling skrev:
Lite senare var det någon som kom på att skruvjävlarna var felgängade på vänster sida och då lossnade allt även utan 3meters förlängningsskaft.......
Eller bromsvätskevarnaren.
Enkel diagnostisering för Teslaägare som sparar in ett verkstadsbesök:
Däcktryckslampan tänd, bromsvarningslampan släckt = Hjulskruvarna har lossnat
Däcktryckslampan tänd, bromsvarningslampan tänd = Bärarmen har gått av.
Enkel diagnostisering för Teslaägare som sparar in ett verkstadsbesök:
Däcktryckslampan tänd, bromsvarningslampan släckt = Hjulskruvarna har lossnat
Däcktryckslampan tänd, bromsvarningslampan tänd = Bärarmen har gått av.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Kan det vara det höga vridmomentet som förstärker effekten från precession? Det mekaniska fenomenet till varför hjulen lättare lossnar på ena sidan samtidigt som hjulbultarna på de andra sidan dras åt.useless skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
Willys jeepar har vänstergängning på vänster sida och högergänga på högra (eller tvärtomMathiasS skrev:
Det där problemet fast omvänt hade jag på en Ford transit för ett gäng år sedan. På vänstra sidan (bara vänstra sidan om jag minns rätt) satt skruvarna fast såinihelvete varenda en och eftersom bilen då var helt fastrostad (alla bromsar satt fast osv) så tänkte jag att det bara handlade om att det satt fast.
Lite senare var det någon som kom på att skruvjävlarna var felgängade på vänster sida och då lossnade allt även utan 3meters förlängningsskaft.......
ah, hjulen kan väl trilla av pga. otal anledningar då ägare/ICA-parkeringsmekaniker byter hjul då och då. Jag tänkte på bärarmsproblemen som det också pratades om här. Sorry om jag blandade ihop detJ JohanLun skrev:
Eller - så åker man till en sk. "aktoriserad däcksverstad" och låter dem byta. Vissa av dem drar åt hjulbulgarna så in i h...e så att de är helt omöjliga att lossa med handverktyg vid eventuell punktering.Tokslut skrev: